• FOTO: Fuhr Bodil

Med luksus på hjernen

Hun simpelthen elsker luksus, sosialantropolog og trendforsker Gunn-Helen Øye. Så til de grader at hun drar til Firenze for å ta en mastergrad i fenomenet.

Dypsindige studieturer til yachtfabrikker, champagnekjellere og møbeldesignere. Studenthybel på Piazza del Oro, med ekte latte rundt hjørnet og romerske guder i treningsstudioet, der signorina Øye liker å oppholde seg. Når hun ikke gjør lekser i form av vindusshopping etter stengetid. For nattelivet kan luksusstudenten bare glemme, i ett år blir det arbeid døgnet rundt på Istituto Internazionale Polimoda.- Men det er jo som skapt for meg. Selv om jeg som antropolog og trendforsker har konsentrert meg om bolig og interiør, har jeg alltid vært ekstremt opptatt av mote og fascinert av luksusmerkenes makt. Nå får jeg anledning til å lære mer om begge deler, sier Øye entusiastisk.- Hva er det med luksus som er så fascinerende?- Luksus er noe som angår og påvirker oss alle. Både lavprismarkedet og mellombutikkene har en relasjon til luksusmarkedet, fordi det er dette toppsjiktet som definerer trenden for alle de andre. Og alle har en mening om luksus, enten de syns det er vulgært eller fantastisk.De "gamle rike", Kongen, for eksempel, utmerker seg ved et diskret forbruk, mens de nyrike, som Kjell Inge Røkke, har et mye mer prangende forbruk.

Diverse luksusdyr.

- Men dette er bare ytterlighetene. De siste årene er det dukket opp interessante mellomgrupper, som for eksempel av og på-gruppen, som kjøper en enkelt luksusting av og til. Eller wannabeesen, som kjøper fake, fordi de elsker luksus uten å ha råd til den. Eller de som hater luksus på grunn av ideologiske verdier. Men alle har altså et forhold til overdådigheten, sier Øye og vrir diskret på den store Bulgari-klokken. Den vil for et vanlig øye se ut som en lekker sportsklokke i rødt, svart og metall. Men en som kan koden, vil vite at det børstete metallet er av fjærlett titan, den røde emaljefargen fra det edleste karmosin, og de svarte gummidetaljene er forsket frem på NASA. Det kan man i alle fall tenke seg, ettersom prisen er rundt 35 000 kroner. - Er det alle disse raffinerte omveiene som fascinerer deg ved luksusprodukter?- Rent faglig er jeg opptatt av distinksjoner, eller forskjelligheter om du vil; både de synlige og de usynlige. Det har vært forsket mye på folk flest, deres levemåter og verdier, men lite på overklassen. Men det er fascinerende å se hvordan alle mennesker bevisst tar i bruk objekter for å vise status. I alle samfunn til alle tider brukes visse gjenstander for å markere høyere status og avstand til andre, sier Gunn-Helen Øye.

Faglig dyrskap.

Som vel kan sies å være et sosialt luksusdyr av rang, der hun sitter innhyllet i designerklær, briller, kosmetikk og vesker så til de grader at namedroppingen rett og slett blir for plasskrevende. Vi tør ikke engang spørre om hva slags bil hun kjører.- Du er ikke redd for å bi stemplet som en nyrik oppkomling med prangende forbruk?- Jeg har lenge turt å være ærlig på at jeg kjøper ekte luksusprodukter. Det får stå sin prøve. Jeg har jo et faglig alibi i tillegg. Og bare så det er sagt; dette skoleåret blir et liv med luksus, ikke et liv i luksus. Vi pakker et to års studium inn i ett år, så det blir 40 timers uke fordelt på undervisning og feltarbeide. Via denne skolen får man en helt unik tilgang til kulisser som vanligvis er godt voktet.- Var det vanskelig å komme inn på luksusskolen?- Det er en managementutdannelse for folk som skal jobbe med luxury brands på høyt nivå. Vi er 12 studenter fra hele verden, så det var tøft nok. Jeg måtte blant annet gjøre en skriftlig oppgave der jeg redegjorde for den norske tilstanden i luksusmarkedet. Og det gikk bra, jeg fikk vite at jeg var overkvalifisert!

Lada & Prada.

- Og hvordan er ståa i det norske luksussegmentet?- Mote utgjør nesten halvparten og møbler, og hjemmetekstiler er oppe i ti prosent. Og så bruker vi overraskende mye på biler. Men det er jo fordi selv en Lada må karakteriseres som luksus i Norge, med de avgiftene vi har her, smiler Øye mens hun roter rundt i den oransje Prada-vesken hun fikk av sin mann i fødselsdagsgave.- Men handler luksus bare om pris? Jo dyrere, jo bedre liksom?- På luksusprodukter er forholdet mellom nytte og pris svært lav. Det handler om både pris og merke. Ta denne vesken. Det er jo en nydelig veske i fantastisk kvalitet, men for meg betyr det noe at det er Prada som har laget den. I det navnet ligger det så mye tradisjon, kvalitet og nytenkning at jeg bøyer meg i støvet. Drømmen er å få læretiden hos Miuccia Prada, lære om hvordan den damen tenker. Hun leder en familiebedrift som har holdt seg på toppen i snart tyve år. De er tro mot merket og nyskapende på samme tid. Hvordan gjør hun det?- Hun er jo statsviter, da. Kanskje det ligger noe der?- Hah! Helt sikkert. Gud, jeg måtreffe den damen.