• Her ser man hvordan man ankommer plattformen fra bakkeplan på kaia på Ila i Trondheim. Et plan med parkeringsplasser for biler og en rampe for fotgjengere og for bilister. Modulen på plattformen til venstre er en liten gymsal. Modulen til høyre er et galleri med ateliéer.

    FOTO: ALLE MODELLER: SVERRE MÆX HEGRENÆS STENERSEN

Oljeplattformer som nye bydeler

Arkitekt foreslår å bruke utrangerte oljeplattformer til å skape nye bydeler med boliger, kontor, cafeer og gallerier.

Les også:

Hva skal vi bruke oljeplattformene til når de ikke er i bruk lenger? Dette ønsker den ferske arkitekten Sverre Mæx Hegrenes Stenersen (27) å skape debatt om.

Han har ifølge Universitetsavisa.no kartlagt det meste av plattformparken i Norge, og funnet ut at et titalls plattformer allerede er fjernet, mens et titalls nye står for tur om kort tid.

Nye samfunn



I sin masteroppgave foreslår han å utnytte plattformene på annet vis - ved å utvikle helt nye bydeler på plattformene.

- Plattformene kan romme en bydel, eller et kvartal, med alle deler som et vanlig kvartal inneholder, med boliger, kontorer, butikker, gallerier og offentlige plasser, sier Stenersen til Aftenposten.no.

Slik kan det se ut på toppen av et kontorlokale på plattformen, heis og trapp er bak i bildet, som er ankomsten fra bakkeplan.

FOTO: sverre stenersen

Eksempelet hans er tenkt ved Ila Pir i Trondheim, og det er tatt utgangspunkt i en grunnflate på 3500 m2. Prosjektet omtales som ett av de mer oppsiktsvekkende arbeidene på årets masterutstilling ved NTNU.

Han sier at mange har sett på gjenbruk av oljerigger tidligere, men at få har gjennomarbeidet et helhetlig konsept.

- Dette er jo en problemstilling den norske stat må ta stilling til i løpet av noen år, sier Stenersen.

Boligmodulen ligger til høyre i dette bildet, med en helikopterlandingsplass på taket. Her ser man også hvordan skip kan tenkes å frakte moduler til plattformen som kan heises på plass med de heisekranene som allerede står fastmontert på strukturen.

FOTO: sverre stenersen

Ingen garanti



Han mener det viktigste med prosjektet ikke er hvordan det ser ut, og hvilke elementer som havner i en slik bydel, men at det blir skapt debatt rundt gjenbruk av gamle oljeplattformer.

- Jeg kan ikke garantere for hvor velfungerende et slikt samfunn blir. Det å lage nye bydeler er noe av det vanskeligste man kan gjøre, vanligvis vokser det frem av seg selv, sier han.

Enkelte ting på plattformer ligger tilrette for videre utbygging allerede.

- Det finnes jo små bomoduler, et slags hotell og fabrikk der allerede, i tillegg til permanente heisekraner som kan hente nye elementer sjøveien, sier Stenersen.

For studenter



Boligene Stenersen har tegnet inn i eksempelet sitt er i underkant av 10m2 store, og er i dette tilfellet tenkt som studentboliger eller vandrehjem.

Men han understreker at man står fritt til å velge hvilken boligtype som mulig, også en hel boligplattform hvis det er ønskelig.

-Men jeg vet ikke hvor gjennomførbart det er, dette er et forslag, sier han.

Hva mener du? Si din mening i kommentarfeltet under.

Den ferske arkitekten Sverre Mæx Hegrenes Stenersen vil først og fremst skape debatt rundt gjenbruk av gamle oljeplattformer. FOTO: PRIVAT

FOTO: privat

Les også:

Les også

Siste fra Inspirasjon

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt