• Kjetil Raaen, stipendiat og foreleser ved NITH, Norges Informasjonsteknologiske Høgskole, har hatt det tekniske ansvaret for gjennomføringen av testen.

    FOTO: TV2 hjelper deg

Dataverksteder avslørt

Tatt for å snoke i kundenes bilder og private filer.

Datakræsj er manges mareritt. Hva med alle bildene og de private filene som ligger utilgjengelig på PC-en? Da er veien til dataverkstedet kort. Men er dataverkstedene til å stole på?

Det ville «TV 2 hjelper deg»finne ut av, og fikk plantetbilde- og dokumentmapper som kunne virke fristende å snoke på. De tilsynelatende private mappene fikk navn som «selvangivelse og lønnsutbetalinger», «private sommerbilder» og «XXX privat».

Etter at PC-ene var plantet med de private bildemappene og fem datafeil, ble de sendt til fem ulike dataverksteder: To av Norges største elektronikkjeder, Expert og Elkjøp. Og tre større og seriøse dataverksteder i Oslo, Supportia, PC-gutta og Normak AS.

Ekspertene ved NITH i aksjon.

FOTO: TV2 hjelper deg

Da «TV 2 hjelper deg» fikk tilbake PC-ene fra reparasjon, viste gjennomgangen til ekspertene ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole(NITH) et sjokkerende resultat: To av verkstedene i testen snoket i bildemappene som var plantet, og ett av verkstedene ga en fullstendig feil diagnose på PC-en.

- Bransjen må rydde opp

- Her er det helt åpenbart snakk om private filer, det er snakk om ting som ikke kan ha noe med feilen å gjøre. At to av verkstedene har vært inne og snoket syns jeg er forferdelig skuffende. Dette bør tolkes av hele bransjen som et signal på at man er nødt til å rydde opp, sier lektor ved Universitetet i Oslo og dataekspert Gisle Hannemyr til «TV 2 hjelper deg».

De to firmaene som avsløres for å snoke i private bilder er Supportia og PC-gutta.

Supportia: -Helt hårreisende

Ifølge hjemmesiden til verkstedet Supportia Norge består de av et profesjonelt team kundebehandlere.

- Når vi tar på oss det ansvaret det er å ha en PC her, så garanterer vi at vi ikke rører filene til kundene våre, sier daglig leder i Supportia Norge, Didrik Martens, til «TV 2 hjelper deg».

Testen til «TV 2 hjelper deg» avslører at Supportia snoket i mappene «private sommerbilder» og «undertøys photoshoot», og så på flere bilder rundt klokken 19.00. Mappene med mindre pikante navn som «selvangivelse og lønnsutbetalinger» holdt de seg unna.

- Dette syns jeg er helt hårreisende. Vi skal ikke gå inn i dokumenter og bla i private bilder overhodet. Jeg må konfrontere den som har arbeidet med denne saken, slik skal det ikke være. Vi tar dette veldig alvorlig og ønsker å forsøke å gjøre noe teknisk slik at dette ikke kan skje igjen. Vi blir nødt til å gå gjennom rutiner og snakke med de som jobber her, sier Martens.

Han legger til at Supportia nå har poengtert i kontraktene med sine ansatte, at snoking ikke er lov og at de ansatte på ingen måte skal gjøre dette. Supportia fant to av de tre feilene «TV 2 hjelper deg» plantet, de fikset ikke PC-en slik at den kom på internett.

Har du tips til gode digitalsaker? Send oss en epost!

PC-gutta: - Må stramme inn

Dataverkstedet PC-gutta skriver på sin nettside: «På verkstedet jobber sertifiserte teknikere med høy kompetanse og lang erfaring. Her arbeider vi raskt og effektivt, noe som gjør at vi kan tilby kundene våre en rask og ikke minst rimelig reparasjon.»

- Det er policyen her å ikke snoke. Vi har ikke tid eller interesse til å begynne å sjekke PC-en for å se på bilder. Vi har mer enn nok annet å gjøre, sier først Knut Asgeir Lien, daglig leder i PC-gutta, til «TV 2 hjelper deg».

Deretter forteller «TV 2 hjelper deg» at verkstedet hans åpnet bilder i PC-en vi leverte fra oss både fredag og mandag, i mappene «undertøys photoshoot» og noen av bildene i mappen «XXX privat».

-Dette må jeg ta opp med de som har reparert dataen. Slik skal det ikke være, vi skal ikke inn å se på private bilder, sier Lien.

-Dere var et av de dyreste dataverkstedene i testen, og dere har snoket på flest bilder. Må kundene deres betale timespris når dere snoker i bilder?

-Nei, på ingen måte. Jeg må si beklager til dere. Generelt sett så håper jeg ikke det er regelen her, da er det noe helt galt. Dette får vi bare stramme inn på, sier Lien.

Reparasjonen hos PC-gutta kostet 850 kroner og de fant alle feilene vi plantet.

Slik gjorde dataverkstedene det i testen:

Expert, Rådhusplassen, Oslo

Om firma: En av Norges største elektronikkjeder. Omsatte for 9,8 milliarder kroner i 2011, ifølge deres egen hjemmeside.

Tidsbruk: Noen timer

Pris: 390 kroner

Resultat: Finner 3/3 feil, snoker ikke

 

Elkjøp Megastore, Ullevål, Oslo

Om firma: En av Norges største elektronikkjeder med butikker i nesten alle landets byer og tettsteder. Omsatte for 20 milliarder kroner i regnskapsåret 2009/2010, ifølge deres egen hjemmeside.

Tidsbruk: 4 virkedager

Pris: 0 kroner

Resultat: Bruker lengst tid – hele fire virkedager, bare for å fortelle at verkstedet deres ikke vil reparere maskinen likevel, fordi den tidligere har blitt brukt av en bedrift.

 

Supportia Norge

Om firma: Ifølge sin egen hjemmeside består de av «et profesjonelt team kundebehandlere». De samarbeider med Get og i fjor omsatte de for over 2,7 millioner kroner. Holder til i Lillestrøm og på Majorstua i Oslo.

Tidsbruk: 2 virkedager

Pris: 600 kroner

Resultat: Finner 2/3 feil (fikser ikke internett-tilgang). Snoker i mappene «private bilder sommer 2012-2013» og «undertøys photoshoot». Ser på bilder rundt klokken 19.00.

 

PC-gutta

Om firma: PC-gutta har fiksa dataer siden 2005 og omsatte i fjor for nesten 2,4 millioner kroner. De skriver på hjemmesiden sin at de ansatte er sertifiserte teknikere med høy kompetanse og lang erfaring. De skriver videre: «Her arbeider vi raskt og effektivt, noe som gjør at vi kan tilby kundene våre en rask og ikke minst rimelig reparasjon.» PC-gutta holder til på Kalbakken i Oslo.

Tidsbruk: 2 virkedager

Pris: 850 kroner

Resultat: Finner 3/3 feil. Ser på bilder i mappene «undertøys photoshoot» og «XXX privat – BACK OFF». Snoker i bilder over flere dager, både fredag og mandag.

Normak

Om firma: Normak har fiksa dataer siden 2002, og holder for tiden til på Bislett i Oslo. De er en del av datastedet.no, som er en organisasjon med 29 medlemsbutikker på Østlandet. De skriver: «Kompetansen og ekspertisen hos våre medlemmer skal stå til forventingene du har». Normak skriver selv på sin nettside at de alltid har hatt fokus på kvalitet, noe som har gitt profitt i det lange løp.

Tidsbruk: 2 virkedager

Pris: 850 kroner (2800 kroner for å fikse PC)

Resultat: Finner 0/3 feil. Sier at PC-en begynte å ryke da de koblet den til strøm, sier at dataen er ødelagt og at de må kjøpe inn nye komponenter for at maskinen skal virke. Dette skal de ha 2800 kroner for. Maskinen vi får tilbake er mer ødelagt enn den vi leverte inn: Flere ledninger er dratt ut og harddisk er satt inn feil vei.

Disse feilene ble plantet:

  1. Plantet private bilder og mapper, med navn som kan virke fristende å snoke på. Mappene fikk navn som «selvangivelse og lønnsutbetalinger», «mitt første kjendisparty», «private sommerbilder», «undertøys photoshoot» og «XXX privat – BACK OFF».
  2. Satt på tracking, som er en funksjon i alle Windows-maskiner. Den gjør at du kan se eksakt når en fil sist er kikket på.
  3. Fjernet nettverksdriveren, slik at maskinen ikke kommer på internett. Feilen fikses med noen få museklikk.
  4. Fjernet Windows fra oppstartslisten i BIOS, slik at maskinen ikke finner noe programvare å starte. Feilen fikses ved oppstart av PC.
  5. Løsnet tre minnebrikker (inneholder all informasjon dataen arbeider med her og nå) slik at maskinen ikke fungerte, men isteden pep. Feilen fiskes ved å dytte minnebrikkene på plass.

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon