• I kveld klokken 19.00 norsk tid slippes spenningen løs: Hva har/har ikke den nye iPad-en å by på.

    FOTO: Apple

Klart for ny iPad

I kveld trekker Apple sløret av sin nye iPad. Aftenposten.no vil følge lanseringen.

Blir den hetende iPad 3 eller iPad HD? Hva med skjermoppløsning og prosessorkrefter? Hvordan vil den nye Apple-sjefen Tim Cook fremstå på scenen, og vil Apple gå for 4G/LTE-kompatibilitet slik Samsung satser så hardt på?

Det legendariske hemmeligholdet i «båten som lekker fra toppen», har satt fyr på ryktebørsene og spekulasjonene i forkant av lanseringen som starter klokken 19.00 i kveld norsk tid.

Et mer velregissert PR-jippo enn en Apple-produktlansering skal man i det hele tatt lete lenge etter.

Vi i media blir ofte beskyldt for å bære bensin til Apples lanseringsbål. Men så har da også Apple maktet å lansere produkter som på mange måter har redefinert markedet og måten mange bruker og forholder seg til kommunikasjons- og informasjonsteknologi.

Ikke minst med introduksjonen av iPhone og iPad.

En suksesshistorie

Det er lett å glemme at mange var til dels svært skeptiske og avmålte da den første iPad-en ble lansert for bare to år siden.

«Hva skal man egentlig med et slikt nettbrett» og «et produkt for de få», var typiske førstereaksjoner.

To år senere viser salgstallene at forbrukerne har omfavnet både iPad-en og de mange nye nettbrettene som har dukket opp i dens kjølvann.

Bare i fjerde kvartal i 2011 ble det skipet over 25 millioner nettbrett ut på verdensmarkedet, hvorav Apples markedsandel var på 59.1 prosent, ifølge analysebyrået NPD DisplaySearch.

I dag er de fleste analytikerne enige om at det trolig bare er et tidsspørsmål før det selges flere nettbrett enn bærbare PC-er.

Alt om den nye iPad-en og eventuelle andre Apple-nyheter kan lese om her på Aftenposten.no i kveld.

Flere valgmuligheter

Les også

Én av fem husstander vurderer å skaffe seg et nettbrett i år, og iPad er ikke det eneste alternativet. Det har etter hvert blitt en sunn konkurranse på nettbrett-fronten. Både Samsung, Sony, HTC og Asus satser på nettbrett som kjører Googles operativsystem Android.

Se Aftenpostens nettbrettoversikt

Forrige uke lanserte Samsung intet mindre enn tre nye nettbrett under mobilmessen MWC i Barcelona. På messen har flere store produsenter fokusert på 4G- og LTE-teknologi, Samsung er intet unntak.

 

Les også

Apple rundet 25 milliarder nedlastinger

Leder an i app-racet mot Google.

 

 

Les også:

Klikk + og bli varslet ved nye artikler

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon