• Flere tillitsvalgte i Politiet melder om en vanskeligere arbeidshverdag etter at den nye IKT-plattformen D#2 ble innført.

    FOTO: NTB SCANPIX

Politifolk fortviler: - Vi kommer omtrent ikke på Internett

Flere tillitsvalgte forteller om problemer etter å ha gått over til politiets nye IKT-plattform. Tregt Internett er også et stort problem i de ulike politidistriktene.

Omtrent halvparten av landets politidistrikter har nå gått over til et nytt IKT-system (resultatet av D#2, se faktaboks), og dersom alt går etter planen skal alle politidistrikt og særorganer ta systemet i bruk i løpet av første halvår av 2013.

Aftenposten har snakket med tillitsvalgte i flere politidistrikter der Politiets nye plattform er innført. Flere forteller om store problemer. Noen av de tillitsvalgte påpeker at det gamle systemet også var tregt, men at det nye ikke oppleves som bedre.

- Det er håpløst å bruke. Rett og slett håpløst, sier Jahn Thore Nerhus, som er leder i Politiets Fellesforbunds lokallag i Follo Politidistrikt, til Aftenposten.

Les også

Bare en av fire politikroner gikk til å etterforske krim

En undersøkelse av hvordan 4600 ansatte i politiet brukte arbeidstiden i et representativt utvalg av landets politidistrikter, ga flere overraskende resultater.

- Det er vanskelig å få startet maskinene i det hele tatt. De er mye tregere, sier Nerhus.

Har du innspill eller tips til denne saken? Kontakt Aftenpostens journalist.

I Asker og Bærum har de også hatt problemer etter at D#2 ble innført.

- Generelt kan du si at alle systemer er tregere nå enn tidligere. Det er lang påloggingstid, programmer som ikke svarer eller ikke vil åpne seg, og programmer som plutselig lukker seg, sier Marius Bækkevar, leder for lokallaget i Asker og Bærum politidistrikt, som også har hatt problemer med utskrifter.

Ifølge Bækkevar har sensitive opplysninger i enkelte tilfeller blitt skrevet ut på printere ved andre politistasjoner etter at det nye systemet kom på plass.

Han forteller at distriktet gikk til innkjøp av ekstra skjermer til saksbehandlere, men at de ikke får brukt dem fordi systemet ikke støtter det.

Ifølge bransjebladet Politiforum har etterforskere i Hedmark gitt opp å søke etter bileiere i politiets interne systemer. De bruker heller Veivesenets SMS-tjenester. Å avlyse en etterlysning av en person i systemet «elys» tar opptil en halvtime.

Flere av de tillitsvalgte Aftenposten.no er i kontakt med forteller at de har problemer med å få spilt av multimediafiler, som videoopptak av avhør.

Les også

Operasjonsleder Kjell Hjulstad mener Twitter er et nyttig verktøy for politiet, selv om de ikke har brukt det så lenge ennå.

Tvitrere roser politiets Twitter-innsats

Over 50.000 personer følger Oslo-politiet på Twitter. Politiets kortmeldinger har ført til oppklaring av saker.

Kjøper inn egne datamaskiner

Det er ikke bare med interne systemer politiet har problemer. De sliter også med tregt Internett, skriver Politiforum.

Flere steder har politiet gitt opp å bruke PCene til Internett, og gått til innkjøp av egne PCer som ikke har sensitive politisystemer på seg.

Les også

70 prosent av politiets IT- penger gikk til konsulenter

- Det er usikkert om politiet har tilstrekkelig styring med utviklingen, mener Riksrevisjonen.

Politiet har et eget system, kalt STI (Sikker Tilgang Internett), som skal gjøre det trygt å bruke Internett på datamaskiner med interne systemer.

Men de har bare 2048 lisenser til programvaren fordelt på 13.500 ansatte. Det bekrefter Politidirektoratet i en e-post til Aftenposten.no.

Dermed blir det kø, og ved flere tjenestesteder har man kjøpt inn egne PCer for etterforskning på Internett.

- Vi kommer omtrent ikke på Internett. Gjør du det kan du bli kastet ut igjen. I mange tilfeller sitter folk med iPader for å få vært på Internett og gjort jobben sin, sier Bækkevar.

Gammel Internett-løsning

- Løsningen ble designet for over ti år siden da behovet for tilgang til Internett var atskillig mindre enn i dag, skriver Erik Liaklev, leder for Politidirektoratets IKT-seksjon, i en e-post til Aftenposten.no.

Han presiserer at STI (løsningen politiet bruker for å komme på Internett) ikke har sammenheng med IKT-plattformen D#2.

- Det sier seg selv at dette ikke er en situasjon som er tilpasset moderne behov for nett-tilgang, skriver Liaklev, som forteller at de vil komme med en ny løsning til høsten.

- Når den er på plass vil kapasiteten øke betydelig og føre til at flere kan være på nett samtidig.

Et skritt på veien

Liaklev skriver at de har forståelse for at det er en del frustrasjon i politidistriktene.

- I sin arbeidshverdag bruker politiet en del tunge applikasjoner. Når mange bruker dem samtidig, oppstår det en viss treghet. PDMT og Politidirektoratet forstår at dette kan skape frustrasjon. Vi ser på ulike løsninger som kan øke ytelsen.

Men når brukerne vil oppleve at de kan jobbe raskere, kan ikke Liaklev svare på.

- Det er et stort prosjekt å modernisere IKT-systemene, og det er en kompleks og tidkrevende prosess. Underveis vil vi måtte påregne å møte nye uforutsette utfordringer som ikke vil være mulig å planlegge for. Dette er altså bare et skritt på veien mot modernisering av IKT i politiet. 

Les også:

Les også

Siste fra Digital

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Politiets nye IKT-plattform

  • Politiet er i ferd med å fornye IKT-plattformen sin. Ifølge Politidirektoratet selv har ikke IT-infrastrukturen, programvaren og datamaskinene hengt med i utviklingen.
  • Derfor startet de prosjektet D#2, eller Driftskonsept nummer 2. Flere servere blir sentralisert, og politidistrikenes datamaskiner blir såkalte tynnklienter.