Flere uker med e-post-problemer

Telenor-kunder sliter fortsatt med etterdønningen av spam-problemene for snart fire uker siden. Fortsatt venter Online-brukere på e-posten sin.

"Nasjonal skandale", kaller en oppgitt Telenor-kunde og Aftenposten-leser det.

Telenor på sin side hevder de har full kontroll og at de fikk bukt med problemene, for flere uker siden.

De hevder problemene kundene har opplevd i etterkant bare er etterdønninger av den enorme trafikkøkningen de hadde da søppelposten veltet inn over deres servere i siste uke av september.

- Spam-problemet er løst og det hoper seg ikke lenger opp hos oss, sier informasjonssjef Knut Sollied i Telenor.

Problemer onsdag

- Jeg har løpende kontakt med avsendere i inn- og utland fra hvilket e-poster sendt siden i går ennå ikke har kommet frem til meg", skriver en annen fortvilet bruker og leser i en e-post til oss i dag.

Sollied forklarer at problemene onsdag ikke hadde noe med spam-saken å gjøre.
- Vi hadde tekniske problemer med én av flere kabler inn på vår hovedserver onsdag ettermiddag som kan ha skapt forsinkelser, men det problemet ble løst torsdag morgen, sier han.

- Ventet i uker

Om kunder som fortsatt venter på e-post , sendt for flere uker siden, forklarer Sollied at det sannsynligvis kan skyldes måten avsenderserverne er satt opp på.

- Mail som ble sendt til våre kunder da dette sto på som verst og ikke kom frem med en gang, blir normalt satt i kø i avsenders server og forsøkt sendt igjen et visst antall ganger, før serveren gir opp.

- Det er da oppsettet hos avsender som avgjør hvor mange forsøk som blir gjort, over hvor lang tid.

Han forklarer videre at avsender normalt sett skal få en tilbakemelding om at sendt e-post ikke har kommet frem, om så er tilfellet.

- Men vi har bare kontroll på våre egne servere, hvordan dette er satt opp hos alle andre har vi naturlig nok ikke kontroll på, sier han og oppfordrer folk som fortsatt venter på mail sendt under spamstormen 21. og 22. september om å be avsender forsøke igjen.

Spamflom – ikke "angrep"

Tidoblingen av trafikk inn på serverne for tre uker siden skapte store problemer for Telenor, og ikke minst deres e-post-kunder.

De vil ikke kalle det et dataangrep, men leder for Telenors sikkerhetssenter i Arendal, Frank Stien innrømmet ovenfor Digi.no i forrige uke at det høyst sannsynlig dreier seg om et såkalt "botnet", som overstrømmet dem med Spam.

Et botnet er et nett av tusenvis av datamaskiner, koblet til Internett, som via virus eller annen ondsinnet kode kan styres for samordnt utsendelse av mengder av e-post – som sammenlagt kan utgjøre en enorm storm av e-post og spam.

- Vi har ingen indikasjoner om at dette er rettet spesielt mot oss, derfor kan vi heller ikke kalle det en angrep, forklarer Sollied.

- Dårlig informasjon

Telenor har satt store ressurser inn på å rydde opp i e-post-prolemene, men fortsatt er det mange som ikke har mottatt eller mottar e-post de vet er sendt til dem. Enkelte har ventet på i ukevis, siden problemene startet.

Telenor-kunder Aftenposten har vært i kontakt med kan forstå at et internasjonalt problem som Spam, også kan ramme Online, men synes Telenor har vært trege med å få ryddet helt opp.

- Jeg tåler å være uten e-post i noen timer, eller kanskje til og med et helt døgn, men da må jeg få ordentlig beskjed om at det jobbes konkret med problemet, og ikke minst når men forventer å få det løst, sier en oppgitt innringer til Aftenposten.no.

Han er spesielt oppgitt over at Telenors "statusmeldinger" ikke virker oppdatert når det står på som verst.

- Vi skal sørge for bedre oppdateringer, sier Sollied.

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra seksjon