Musikken finner veien

STORTINGETS KULTURKOMITÉ får en stri tørn under morgendagens høring om den mye omtalte åndsverkloven, eller "MP3-loven", som den etter hvert er blitt hetende.

Blant de mest kontroversielle forslagene er at vi ikke skal kunne kopiere musikk fra lovlig kjøpte CD-plater med kopisperre, til egne private MP3-spillere.Utgangspunktet for de kompliserte sammenhengene i EUs nye direktiv er relativt enkelt: Plateselskapene ønsker å sikre at artister og komponister får sin rettmessige del av inntektene ved salg av musikk - for ikke å snakke om plateselskapene selv. Kopisperrene er blitt brukt som en dårlig fungerende brannmur.I tillegg jobber IT-produsenter som Apple på spreng med å styre verdens musikkelskere over på sitt utstyr. Det håper de blant annet å få til ved at musikk som er innkjøpt via Apples egen nettbutikk iTunes ikke kan spilles på annet utstyr. Den internasjonale musikkbransjen er naturlig nok skeptisk, og slagene vil stå på mange fronter i årene fremover - uansett hva europeiske og norske politikere måtte finne på å vedta. Her er det teknologiutviklingen som går foran.
SPØRSMÅLET ER hvor store konsekvenser EU-direktivet vil få i praksis. Store deler av musikkbransjen mener at kopisperren er på vei ut, fordi teknologien er så mangelfull at den ikke forhindrer kopiering, men derimot forhindrer avspilling av musikken på en god del CD-spillere. En lang rekke norske artister har for lengst motsatt seg kopisperre under henvisning til at den straffer mennesker som faktisk kjøper musikken i butikken. I dag er det bare rundt femten prosent av alle CD-plater som er utstyrt med sperre, og andelen er synkende. Foreningen Norske Plateselskaper (FONO) tror fenomenet vil være helt borte i løpet av noen få år.
I MELLOMTIDEN er det nødvendig at de plateselskapene som velger å bruke kopisperre må informerer platekjøperne om dette. Forbrukerne har krav på å få vite hvilke CD'er som ikke kan lastes over til en MP3-spiller. Vi har full forståelse for at artister, komponister og plateselskaper beskytter seg mot ulovlig bruk og kopiering av åndsverk, men det må gjøres mer slagkraftig og rettferdig enn ved kopisperrer. Foreløpig peker DRM-teknologien (Digital Rights Management) seg ut som fremtidens beste plattform for salg og kjøp av musikk. Den vil i større grad enn CD'ens kopisperre beskytte dem som bør beskyttes: artister og komponister. Den store politiske oppgaven blir å sørge for en internasjonal og åpen plattform, slik at IT-produsenter som Apple ikke kan benytte markedssvakheter til å skaffe seg monopol på avspillingsutstyr.

Les også

Siste fra Nyheter

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt