Seiersbildet ble tatt i august

Før han offentlig hadde kunngjort sin seier i presidentvalget, tvitret Barack Obama selv den korte meldingen ”Four more years”, samme med et bilde der han og kona omfavner hverandre.

Betydningen av meldingen var kort og klar, «Fire nye år». Twitter-meldingen og bildet spredte seg som ild i tørt gress på nettet og førte til trafikkrekorder for både Twitter og Facebook.

For et flott bilde, når kan det være tatt, av hvem og i hvilken anledning? tenkte nok mange.

Nå har fotografen stått frem og fortalt sin historie.

Kampanjefotograf

Det var Obama-kampanjens egne fotograf, Scout Tufankjian, som tok bildet av presidenten og kona, i Iowa i august i år.

Tufankjian har jobbet som en av to faste fotografer under hele valgkampanjen til Obama.

Han forteller til nettstedet Gizmodo at han startet som profesjonell fotograf i Irland som 18-ring for snart 13 år siden.

Det førte ham ut i verden og blant annet til USA. Han har jobbet med opprøret i Egypt, jordskjelvet på Haiti og en rekke andre store internasjonale saker.

Første møte med Obama i 2006

Fotograferingen av Barack Obama startet da han i 2006 ble sendt til New Hampshire for å ta bilder av den da unge senatoren som skulle signere sin nye bok.

- Det endte med at jeg ble hyret inn og fulgte den forrige kampanjen hans i to og et halvt år, forteller han.

Iowa var tidlig ute som Obama-tilhengere

Etter å ha jobbet som nyhetsfotografen igjen en periode, ble han hyret inn igjen for å følge også den siste valgkampen, tidlig i 2012.

- Bildet ble tatt i Dubuque, 15. august. Iowa har lenge vært et litt spesielt sted for Obama-familien, siden folket der var de første, utenfor hjembyen Chicago, som omfavnet Obamas første presidentkandidatur, forklarer han.

- Vi hadde vært på busstur i staten i tre dager. Dette var det første arrangementet presidentfruen var med på, og de hadde ikke sett hverandre på flere dager.

- Overrasket og stolt

- Fordi jeg kanskje er litt bløthjertet av meg og relativt nygift, synes jeg deres forhold er ganske inspirerende i forhold til respekten de har for hverandre, så jeg prøver alltid å fokusere på dem som et par, snarere enn som offentlige personer, sier Tufankjian.

Han forteller videre at han ikke hadde noen idé om at bildet skulle bli så berømt som det er blitt da han tok det. Han fikk vite av en venn at det var brukt av presidenten selv på Twitter.

- Han ringte meg rett etter at det ble lagt ut, og jeg må innrømme at jeg ble ganske overrasket og ikke så rent lite stolt heller.   

- Vent på det rette øyeblikket

På spørsmål om han har noen tips til andre som ønsker å fange andre helt spesielle øyeblikk eller spontane situasjoner med kameraet, sier Tufankjian at det er viktig å nettopp ikke planlegge for mye.

- Har man en liste over sitasjoner man ønsker å fange, kan man rett og slett blir for opptatt av nettopp det, om man vil fort kunne gå glipp av nettopp de mest fantastiske øyeblikkene.

- Robert Capa sa en gang, at det viktigste for en fotojournalist var å like folk og la dem vite at du liker dem. Hvis du er interessert i mennesker, gjør det jobben mye lettere, forteller Tufankjian og legger til at det ofte er en god porsjon flaks, mer enn forberedelser, som skal til.

Pizza-sjappe-eier, Scott Van Nuzer, ble folkehelt i USA, etter å ha løftet president Obama og gitt ham en god "bjørneklem", undervalgkampen. Klikk på bildet for større versjon.

FOTO: Scout Tufankjian

Den trofaste presidentfotografen ble kjent tidligere i høst for sitt ”Bear hug”-, eller ”bjørneklem”-bilde, der presidenten blir løftet og tildelt en stor klem av en ivrig tilhenger. Dette bildet ble også en farsott på nettet.  

- Jeg var bare helt tilfeldigvis på nøyaktig riktig sted med nøyaktig riktig linse til helt riktig tid, sånt skal liksom ikke kunne skje Og noen ganger, det er flaut å si det, men så legger jeg ikke engang merke til at noe skjer før etterpå, innrømmer han.

Slo alle rekorder på Twitter og Facebook

Allerede under Obamas første valgkamp for fire år siden, ble det mye oppmerksomhet rundt kampanjens bruk av sosiale medier, ikke minst Twitter.

Mange mente endog at presidentkandidatens aktive bruk av den da forholdsvis nye sosiale kommunikasjonsformen nærmest hadde sikret ham seieren, i hvert fall bidratt i vesentlig grad.

Det var derfor ingen stor overraskelse at sosiale medier igjen ble et nyttig verktøy for begge leire i årets valgkamp. Mange rekorder i sosiale medier sto for fall under valgnatten, men nettopp presidentens egen tweet og kjærlighetsbildet av ham og kona slo alle rekorder.   

Etter under ett døgn var meldingen videresendt, eller retweeted, mer en 750.000 ganger.

Det slår den gamle Twitter-rekorden til Justin Bieber der han skrev "RIP Avalanna", og ble retweeted 223.000 ganger ned i støvlene.

På Facebook ble det samme bildet publisert på presidentens offisielle konto omtrent samtidig. I skrivende stund har innlegget 1.175.000 ”likes”. Det er også delt 570.500 ganger, noe som også skal være en klar ny rekord.  

Les også

Siste fra Nyheter

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt