• ILLUSTRASJONSFOTO: SCANPIX

    FOTO: AMY SANCETTA

Vi slurver med mobilsikkerheten

Vi lagrer stadig mer informasjon på mobilen, men svært få bruker annen sikring enn PIN-koden for å beskytte innholdet.

Nå kommer iPhone Nano

Mobilbransjen regner med at syv av ti telefoner som selges i 2011 vil være såkalte smarttelefoner. Mobiler som lar brukerne kjøre avansert programvare, surfe på nett og lese e-post.

Men smartere telefoner betyr også at vi går rundt med mer informasjon lagret på mobilen. Nå er det ikke lenger bare bilder og tekstmeldinger som kan komme på avveie om mobilen havner i feil hender.

Sensitiv informasjon, både privat og jobbrelatert, som arbeidsdokumenter, e-post, og automatisk pålogging til ulike sosiale medier, er bare noe av det mange går rundt med i lommen.

Uten at det later til å bekymre nevneverdig.

Slår av koder

Det viser en spørreundersøkelse Norstat har gjort for Telenor. Mens hver fjerde nordmann har mistet eller blitt frastjålet telefonen en eller annen gang, svarer bare én av ti at de benytter telefonlås som slår seg på automatisk når telefonen ligger ubrukt i noen minutter.

To av ti har til og med valgt å slå av PIN-koden på SIM-kortet, og lar dermed telefonen være helt uten beskyttelse.

Dette er dårlig nytt for sikkerheten til norske bedrifter, sier Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor.

Han viser til at smarttelefoner er blitt en håndholdt datamaskin med sensitiv informasjon om kunder og egen virksomhet, tilgjengelig via for eksempel e-post eller applikasjoner.

Abraham Foss(t.v) og Storm J. Landaasen i Telenor mener begge at mange slurver med mobilsikkerheten. FOTO: ØIVIND LORAAS

FOTO: Øivind Loraas

Ingen retningslinjer

Foss mener bedriftenes brannmurer har fått en stor utfordring i at stadig flere kan ta med så å si hele bedriften i lommen og spasere ut døren.

Den største sikkerhetsrisikoen er at telefonene mistes og ikke er godt nok sikret. Det er det altfor få som har tatt inn over seg, sier han, og viser til at mange bedrifter som lar ansatte bruke mobilen til e-post ikke har sikkerhetskrav og retningslinjer for slik bruk.

Bevisstgjøring

Han får støtte av seniorrådgiver i Datatilsynet, Trude Talberg-Furulund, som synes norske forbrukere generelt er for lite oppmerksomme og bevisste på all informasjonen man faktisk har liggende på mobiltelefonen.

Talberg-Furulund peker på at det som oppleves praktisk i det daglige telefonliv – som for eksempel automatisk lagret påloggingsinformasjon og at telefonen husker passordene automatisk – vil kunne misbrukes hvis telefonen havner på avveie.

Seniorrådgiveren oppfordrer derfor forbrukerne til hele tiden å holde seg oppdatert på hva som finnes av sikkerhetsmekanismer for sin telefon.

I tillegg vil det være lurt å sette seg inn i hvilke sikkerhetsfunksjoner som finnes i de sosiale nettverkene og e-postprogrammene man bruker.

–Farlig eiendel

- Det er viktig å ha i bakhodet at smarttelefonen potensielt er en av våre absolutt farligste eiendeler når det kommer til personvern.

-Tenk på smarttelefonen som en PC, og glem ikke at uærlige sjeler kan få tilgang til innhold på mobilen selv når du har den i egen lomme, sier Talberg-Furulund, og viser til at mobilsurfing i usikrede nettverk eksempelvis ikke er å anbefale.

Erstatter bankkort

Svenn Richard Andersen, politisk rådgiver for digitale tjenester i Forbrukerrådet, understreker at mobilsikkerhet ikke blir mindre viktig når smartmobilene snart kan erstatte bankkortet som betalingsløsning ved hjelp av såkalt nærfeltsteknologi.

- Man dropper bare ikke sikkerhetskoden på bankkortet, sier Andersen, med klar adresse til de som slurver med telefonlåsen og fjerner sikkerhetskoden på SIM-kortet.

Fjernsletting

Er du så uheldig å miste telefonen din, finnes det flere muligheter til å fjernslette innholdet på mobilen.

Blant andre har flere teleselskap og mobilprodusenter begynt å tilby sikkerhetsløsninger som kan benyttes til å slette innhold og låse telefoner som er mistet, såkalte ”kill pills” eller ”remote wipes”.

Stein Tømmer i SmartPhones Telecom, som er produsent og underleverandør av tjenesten Mobil Kontroll fra Telenor, forklarer at dette skjer ved at en instruks om sletting sendes til en applikasjon i telefonen.

I noen tilfeller benyttes også tekstmelding som kommunikasjonskanal for slettesignal.

En slik applikasjon kan også benyttes til å sende ut felles oppsett og oppgraderinger av flere smarttelefoner, slik at en bedrift kan samkjøre og få kontroll over alle sine smarttelefoner.

Ulike varianter

Alle fjernslettingsløsningene fungerer derimot ikke mot alle operativsystemer. Det er derfor viktig å sjekke om den løsningen du velger virker for din mobil.

Videre er det viktig å være klar over at sletting av innhold på en terminal må gjøres mens man har kontakt med terminalen, enten via SMS eller en dataforbindelse.

Det betyr at sletting av innhold må gjøres før SIM-kortet sperres, sier sikkerhetssjef Storm J. Landaasen i Telenor.

Les også:

Nummeret som kan stoppe mobiltyven

Les også

Siste fra Nyheter

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt