-
Liten sammenheng mellom økt inntak av frukt og grønt og redusert risiko for kreft, viser ny undersøkelse.FOTO: SCANPIX
«Fem om dagen» hjelper lite mot kreft
Frukt og grønnsaker hjelper ikke i like stor grad mot kreft som forskerne hittil har trodd.
AV: elisabeth rodum
«Fem om dagen» lyder den kjente oppfordringen fra helsemyndighetene. Men en undersøkelse av 500.000 mennesker viser at frukt og grønt i mindre grad forebygger kreftsykdommer enn tidligere antatt.
Den nye studien som nettopp er publisert i tidsskriftet Jornal of the National Cancer Institute, viser at det er en liten sammenheng mellom økt inntak av frukt og grønt og redusert risiko for å bli rammet av kreft. Undersøkelsen viser at risikoen minsker med kun 2,5 prosent.
Den største forskjellen er det for personer med et stort alkoholkonsum. De kan redusere risikoen for kreftformer som skyldes alkohol, ved å spise frukt og grønt.
Siden 1990 har Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefalt at man spiser frukt og grønt for å redusere faren for kreft. Men selv om flere undersøkelser er gjennomført, er det ikke funnet en klar sammenheng mellom inntak av frukt og grønt og kreft.
Det er fortsatt en god idé å spise «fem om dagen», men husk at frukt og grønnsaker bare er biter i det større livsstil-puslespillet. Yinka Ebo ved Cancer Research UK
Bra for helsen
Men ekspertene understreker at selv om effekten mot kreft er begrenset, er det å spise frukt og grønnsaker fortsatt bra for helsen. Resultatene fra undersøkelsen bør derfor ikke endre på anbefalingene om å spise mye frukt og grønt.
Det er Mount Sinai School of Medicine i New York som i samarbeid med Imerial College i London har foretatt undersøkelsen, som bygger på data fra 500.000 personer fra 10 land i Vest-Europa. Forskerne har tatt hensyn til ulike livstilsfaktorer som røyking og trening før de har trukket sine konklusjoner.
Overvekt
Selv om sammenhengen mellom kosthold og kreft fortsatt ikke er klarlagt, er overvekt betraktet som en etablert risikofaktor. Frukt og grønnsaker kan derfor være gunstig ved at det erstatter et kaloriholdig kosthold, mener ekspertene.
- Det er fortsatt en god idé å spise «fem om dagen», men husk at frukt og grønnsaker bare er biter i det større livsstil-puslespillet, sier Yinka Ebo ved Cancer Research UK til BBC.
- Det er mye vi kan gjøre for å redusere risikoen for å utvikle kreft, som å ikke røyke, holde vekten, redusere alkoholinntaket, spise en sunn og balansert diett, være fysisk aktive og beskytte seg mot overdreven soling, sier Ebo.
Les også
Siste fra seksjon
-
Kraftig økning i gravides sykefravær
Det har vært en kraftig økning i sykefraværet blant gravide. Den største økningen er blant de yngre gravide. Forskerne forstår ikke hvorfor.
21 mai 2012 12:28


Kommentarer