Massasjeterapi får musklene på gli

Er ryggen vond og nakken stiv? Det er du ikke alene om. Men er det så sikkert at tradisjonelle metoder som fysioterapi er det som hjelper best? Massasjeterapi kan være alternativet for deg som har prøvd alt annet.

Folk står på venteliste. Massasjeterapeut Merete T. Brenne får langt flere henvendelser enn hun kan ta seg av i lokalene på Nordstrand i Oslo.- Nitti prosent av dem som kommer til meg, har kroniske plager. Det kan være gamle skader, betennelser i ledd, kroniske muskel- og leddplager eller leddgikt. Musklene i kroppen former holdningen vår, på godt og vondt. Når en muskel får spenninger eller blir for kort, blir blodsirkulasjonen hemmet, forteller hun. Det hele forplanter seg videre i kroppen, og kan i verste fall føre til betennelse. Brenne ser ofte hvor problemene sitter bare ved å studere klientens kroppsholdning. Det vanligste problemet er rett og slett at musklene og senene er for korte på grunn av spenninger.- I forhold til tidligere tider beveger vi oss i dag helt feil. I tillegg har vi en tendens til å trene for ensartet, og det er ikke så bra. Resultatet er at facia, det vil si den hinnen som sitter rundt hver muskel og holder muskelfibrene samlet, blir for kort. En muskel som er kort og spent, har bedre av å slappe av enn å bli tøyd ut, sier Brenne.

Hvor er problemet?

Tilsynelatende har du vondt i skulderen, men det kan hende det er hoften som er problemet. Er det nakken som verker, kan det være spente muskler i kjeven som er årsaken.- Massasjeterapi hjelper for alt som har med muskulaturen å gjøre. Hvis ikke musklene fungerer som de skal, påvirker det hele kroppen. Du kan ikke få en muskel til å slappe av bare ved å massere. Jeg behandler problemet og forebygger utover ren massasje. Blant annet ved å jobbe med senefestene i muskulaturen, for eksempel i lysken eller rundt knærne. Smerter i korsryggen kan skyldes korte lårmuskler. Det er viktig å tenke på mennesket som en helhet, og ikke bare fokusere på der det gjør vondt, slik enkelte behandlingsformer gjør. Jeg mener det har liten effekt bare å jobbe ett sted. Det er som en løk; du må skrelle av lag for å komme til kjernen av problemet.Merete Brenne jobbet som hudpleier i 15 år før hun utdannet seg innen klassisk massasje.- Jeg syntes yrket som massør var spennende, og ville fordype meg i faget. Derfor videreutdannet jeg meg til massasjeterapeut.

Prøver seg frem

Når massasjeterapeuten får en ny klient, prøver hun først å danne seg et bilde av problemet, blant annet ved å se på livsstilen og hvordan klienten beveger seg i det daglige. I selve terapien bruker hun en teknikk som kalles "strain/counterstrain", eller strekk og motstrekk på godt norsk. Teknikken stammer fra osteopatien, som går ut på at de fleste sykdommer har sin årsak i knokkelsystemet og kroppens andre støttevev. Kiropraktikk er for eksempel også utviklet fra osteopatien.- Det som er viktig, er å finne tilbake til stillingen som forårsaket problemet. Jeg må rett og slett prøve meg frem. Dersom det er nakken som er stiv, vet jeg at det ofte er kjeven eller muskler rundt øyepartiet som er problemet. Når jeg har funnet den riktige stillingen, må klienten holde den i to minutter. Når spenningen slipper taket, får klienten en helt annen kontakt med muskulaturen, forteller Brenne.Hun merker at det er stadig flere som har behov for hjelp.- Selv om det begynner å bli endel massasjeterapeuter, er det et veldig stort behov. Jeg synes det er synd at ikke helsevesenet tar oss mer på alvor. Nordmenn generelt bør spørre seg om de får den beste behandlingen gjennom helsesystemet, slik det fungerer i dag. Man får kun rekvisisjon til fysioterapi, kiropraktikk og manuelle terapeuter, men ikke til massasje og massasjeterapi. Samtidig har sykefraværet aldri vært så høyt som nå. Folk sliter med livsstilssykdommer som musearm, hodepine og ryggproblemer. Vi sitter rett og slett for mye stille. De som kommer til meg har ofte prøvd alt annet, uten at det hjelper noe særlig. Mange blir bedre etter tre til ti behandlinger, hevder Merete T. Brenne.

Les også

GODE RÅD:

Massasjeterapeut Merete T. Brenne har flere råd for hvordan du kan unngå endel vanlige muskelspenninger. Unngå å sitte for lenge ved PC'en. Legg inn en annen bevegelse med jevne mellomrom. Ha gjerne en klokke som ringer for å minne deg på å ta pause. For å unngå musearm bør du bytte på hvilken arm du bruker. Gå til butikken eller til trening. Å vaske hus og hugge ved er også bra. Sjekk synet med jevne mellomrom. Feil brillestyrke eller manglende briller kan skape spenninger som kan forplante seg til nakke- og skulderområdet. Mange har en tendens til å bite kjevene sammen. Gjør litt kjevegymnastikk. Den store kjevemuskelen slapper best av når munnen er åpen. Beveg deg mer. Det å sitte og stå over lang tid er ikke bra.

Siste nytt