Overrasket ekspert
Ernæringsprofessor Christian Drevon innrømmer at han er overrasket over at de nye studiene viser at lavkarbo-kosthold ikke fører til høyere verdier av det farlige kolesterolet.
Publisert:
Oppdatert:
Men det er likevel ikke nok til at Drevon mener at de offisielle kostanbefalinger i Norge bør endres.- Ja, jeg hadde nok ventet at studiene ville vise at dietter med lite karbohydrater fører til en negativ stigning av kolesterolet. Men det viser seg at det ikke var noen signifikant forskjell i kolesterolnivå mellom lavkarbo-kosthold og konvensjonell kost. Etter mitt syn har lavkarbo-dietter likevel så mange andre uheldige sider; særlig at det inneholder for lite grønnsaker og frukt, sier Drevon, professor ved Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo. Han har omfattende ernæringsforskning bak seg og var i mange år med i Statens ernæringsråd.- Norske myndigheter anbefaler et kosthold med mye karbohydrater. Fører disse studiene til at rådene bør endres?- Nei. De kravene som stilles for å kunne gi kostholdsråd til befolkningen er nok mye strengere enn som så. Det må eventuelt mange flere studier til over mye lengre tid, før det kunne blitt snakk om å revidere rådene. Med det vi vet i dag, ville det være uforsvarlig å gjøre en slik endring, sier Drevon.
Les også
Siste fra seksjon
-
Kraftig økning i gravides sykefravær
Det har vært en kraftig økning i sykefraværet blant gravide. Den største økningen er blant de yngre gravide. Forskerne forstår ikke hvorfor.
21 mai 2012 12:28

