Utskrift er sponset av InkClub InkClub

Vindrikkere kjøper sunnest mat

Forskerne sjekket handlekurven til folk. Der fant de ut hvorfor vin ser ut til å være godt for hjertet, mens øl og brennevin ikke hjelper.

Det viser seg nemlig at de som stikker en vinflaske eller tre i handlekurven på supermarkeder i Danmark, gjennomgående også forlater butikken med langt mer sunne matvarer enn personer som fyller kurven med øl. I en undersøkelse, som er offentliggjort i det anerkjente medisinske tidsskriftet British Medical Journal, har danske forskere gått igjennom kassalappene til 3,5 millioner tilfeldig valgte kunder i to av landets største butikkjeder. Resultatet vekker oppsikt:* Kunder som kjøper vin, handler gjennomgående langt mer sunne matvarer enn kunder som putter øl i handlekurven.* Sammen med vinflasken finner forskerne sunne olivenoljer, mye frukt og grønt, fisk og rent kjøtt.* Sammen med ølpakkene finner forskerne mer smør, ferdigmat, pizza og potetgull. - Våre funn støtter hypotesen om at det ikke er vinen som sådan som har en gunstig effekt på levealder og hjerte- og karsykdommer. De som drikker vin skiller seg ut når det gjelder andre livsstilsfaktorer som er viktig for levealder og hjertesykdom, sier forsker Ditte Johansen, Statens institut for folkesundhet i København. Hun er hovedansvarlig for undersøkelsen.

Omstridt forskning.

Flere tidligere undersøkelser har vist at personer som drikker litt vin, lever lenger og er mindre syke enn folk som ikke gir seg vinflaskene i vold. Det er også vist at vin har en gunstig effekt på hjertet. Det er ikke dokumentert at øl og sprit har like gunstig effekt. Forskerne har ikke hatt noen gode forklaringer på hvorfor det er slik. Det er vist at vin kan ha en gunstig effekt på det gode kolesterolet (HDL) og reduserer farlige fettstoffer (triglyserider) i blodet. Lavt HDL og høyt nivå av triglyserider er viktige risikofaktorer for utvikling av hjerte- og karsykdommer. Men dette har neppe vært hele forklaringen på at vin i moderate mengder kan forebygge hjertesykdom. Tidligere studier er også blitt kritisert i en rekke fagmiljøer, blant annet fordi det i mange av undersøkelsene ikke i tilstrekkelig grad er tatt hensyn til andre faktorer som kan påvirke risikoen for hjerte- og karsykdom og tidlig død, selv om enkelte studier har antydet at vindrikkere også spiser sunnere enn andre. Sunt kosthold reduserer risikoen for hjertesykdom. - Problemet med slike undersøkelser er at folk må huske hva de spiser og drikker. Det vi har gjort, er å se hva de faktisk kjøper. Vi går ut fra at de spiser og drikker de matvarene de kjøper. Materialet er basert på 3,5 millioner kassalapper. Det er stort, og vi mener derfor at resultatene er solide, sier Johansen.

Livsstil og levekår.

- Metoden er genial og det er enkelt tenkt. Man utnytter moderne datateknologi til å sjekke hva folk handler sammen med henholdsvis vin og øl. Resultatet bekrefter de mistankene mange av oss lenge har hatt om at vinens gunstige effekt på helse er en sammenblanding med andre betydningsfulle helsefaktorer, som for eksempel mat, sier professor Steinar Westin, NTNU, Trondheim.Han mener det er uheldig at vin og senere også alkohol i sin alminnelighet er blitt utropt til helsedrikk. - Det har vært en fryktelig sak i forhold til alkoholen som et stort samfunnsproblem. Denne studien viser at det ikke er vinen alene som er gunstig for helsen, men at det i større grad handler om kostholdet, den totale livsstilen og levekårene til de som drikker vin, sier Westin.

Les også

Kommentarer

Siste fra seksjon

Siste fra fevennen

Siste fra aftenbladet

Dagens eAvis

Aftenposten eAvis

Kjøp dagens eAvis

Les mer