Utskrift er sponset av InkClub InkClub

Traktekaffe ufarlig for hjertet

Traktekaffe øker ikke risikoen for hjerte-kar-sykdommer, viser en stor amerikansk undersøkelse.

I undersøkelsen har forskerne tatt for seg 128.000 personer over 20 år. Forskere så ingen tegn til at filtrert traktekaffe økte risikoen for hjertesykdommer. Det var heller ingen forskjell mellom de som ikke drakk kaffe i det hele tatt og de som drakk seks kopper om dagen eller mer, skriver Dagens Nyheter.

Ingen fare

- Man kan trygt fortsette å drikke sin traktekaffe uten å engstes, sier professor Ulf de Faire ved Karolinska Institutet til Dagens Nyheter.

Kokekaffe og annen kaffe som ikke filtreres er det derimot fortsatt en viss risiko med, sier professor Ulf de Faire.

Røyker og drikker

Forskerne fant at personer som drakk mange kopper kaffe hver dag, også i større utstrekning røyket og drakk alkohol. I tillegg trener de mindre. Alt dette er faktorer som påvirker hjertet negativt.

Når forskerne imidlertid hadde tatt høyde for disse faktorene, kunne de ikke se noen økt risiko forbundet med selve kaffedrikkingen.

Les også

Siste fra seksjon

Relaterte bilder

Traktekaffe øker ikke faren for hjerte- og karsykdommer. FOTO: TRYGVE INDRELID

På forsiden akkurat nå

Siste nytt

Tjenester

Siste fra fevennen

Siste fra aftenbladet

Dagens eAvis

Aftenposten eAvis

Kjøp dagens eAvis

Les mer