Utskrift er sponset av InkClub InkClub

- Koffeinfri kaffe kan forebygge diabetes

Drikker du koffeinfri kaffe, kan risikoen være mindre for at du utvikler diabetes.

De som drikker mer enn seks kopper koffeinfri kaffe om dagen har 33 prosent mindre risiko for å utvikle diabetes enn dem som ikke drikker kaffe i det hele tatt, hevder en ny amerikansk undersøkelse.

- Dette er veldig interessant. Det er min umiddelbare reaksjon, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Norges Diabetesforbund til Aftenposten.no.

I studien, som ble publisert i tidsskriftet Archives of Internal Medicine, undersøkte forskere ved universitetet i Minnesota i USA 28,000 kvinner i løpet av en 11-års periode, mellom 1986 og 1997.

Ingen av kvinnene hadde diabetes da studien startet.

Kvinnene ble spurt om kaffeinntaket sitt, i tillegg til andre kjente faktorer med effekt på diabetes, inkludert alder, alkoholinntak, kroppsmasseindeks, fysisk aktivitetsnivå og røyking.

Etter at forskerne hadde tatt alle andre risikofaktorer i betraktning, fant de ut at kvinner som drakk mer enn seks kopper kaffe – koffeinfri eller ikke – reduserte risikoen for å utvikle diabetes med 22 prosent.

Men de som drakk koffeinfri kaffe hadde likevel mye mindre risiko for å utvikle diabetes enn dem som drakk kaffe med koffein.

Bestrider koffeineffekten

Lederen for undersøkelsen, Dr. Mark Pereira, professor ved universitet i Minnesota, sier til BBC at studien går imot mange tidligere studier om koffein og diabetes.

- Mange andre studier sier at koffein kan være en beskyttende faktor. Vår studie bestrider det.

Men undersøkelsen finner ikke ut hva kaffe istedenfor inneholder som virker diabetesforebyggende.

- Dette burde det definitivt forskes mer på, sier Dr. Pereira til BBC.

Kjent med kaffe

Allgot i Norges Diabetesforbund var ikke tidligere kjent med den positive linken mellom koffeinfri kaffe og forebygging av diabetes.

- Det som har vært kjent fra før, er at kaffe kan forebygge type 2-diabetes. Det har ikke vært kjent at det er en forskjell med koffeinfri kaffe. Da må det jo være andre ting enn selve koffeinen som har gunstig effekt, sier han og legger til at en undersøkelse av et så stort omfang har stor kraft.

Intet bevis

Men Trond Geir Jenssen, professor ved Universitet i Tromsø, overlege ved Rikshospitalet og fungerende medisinsk medarbeider i Norges Diabetesforbund advarer mot å ta undersøkelsen som håndfast bevis for et gunstig forhold mellom koffeinfri kaffe og diabetesforebyggelse.

- Det er en interessant hypotese, men bevis er det ikke. Slike store statistiske undersøkelser er interessante, men de beviser ingenting, sier han.

- Men dette er data som er av interesse. Undersøkelsen går litt videre enn andre studier på kaffe generelt. Den er ulik andre studer fordi den differensierer mellom koffeinfri kaffe og kaffe med koffein. Mange trodde det var koffein som var bra, og det avliver denne studien.

Det studien fra Minnesota-forskerne sier, forklarer Jenssen, er at det ikke er koffeinet i kaffe som har en positiv effekt på å forebygge diabetes.

- Og hva ellers kan det være da? Det vet vi ikke sikkert.

Les også

Kommentarer

Siste fra seksjon

Relaterte bilder

Drikker du mer enn seks kopper koffeinfri kaffe daglig, reduserer du risikoen for diabetes med 33 prosent, sier en ny studie. FOTO: TRYGVE INDRELID

- Dette var veldig interessant. Det er min umiddelbare reaksjon, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Norges Diabetesforbund om forskningsresultatet. FOTO: NORGES DIABETESFORBUND

På forsiden akkurat nå

Siste nytt

Tjenester

Siste fra fevennen

Siste fra aftenbladet

Dagens eAvis

Aftenposten eAvis

Kjøp dagens eAvis

Les mer