- Fet ost gjør deg mager
Hvis du vil bli slank, bør du spise fet ost og drikke helmelk. De som bruker slik mat, legger nemlig mindre på seg enn folk som holder seg til lettprodukter, mener forskere ifølge Svenska Dagbladet.
En ny studie fra Karolinska Institutet i Stockholm viser at kvinner som får i seg mye av stoffet konjugert linsyre eller CLA går mindre opp i vekt enn gjennomsnittet. CLA kommer fra drøvtyggende dyr, blant annet kuene som gir oss melk og osteprodukter.
Kvinner som drakk et glass felt melk per dag la i snitt 15 prosent mindre på seg enn medsøstre som ikke drakk slik melk. Og kvinner som spiste minst en porsjon ost om dagen, gikk opp 30 prosent mindre, viser den svenske studien.
– Den overraskende konklusjonen ble at økt osteforbruk gjorde at overvektige gikk ned, sier Alicja Wolk, som er professor ved Karolinska, til Svenska Dagbladet.
– Det er nærliggende å tro at dette skyldes en kombinasjon av CLA og kalsium, tilføyer hun.
Kalsium er et metallisk grunnstoff som finnes i melk, ost og andre meieriprodukter. Studien fra Karolinska Institutet bygger på en kartlegging av kosthold som er gjennomført blant 19.352 svenske kvinner gjennom en 20 år lang periode fra 1987.
Les også
Siste fra seksjon
-
Norsk forskning kan gi sunnere chips
Forskere har utviklet metode som langt på vei fjerner det kreftfremkallende stoffet akrylamid fra stekte potetprodukter.
13 februar 2012 09:37
