Sukker gjør ingen godt

Sukker er lik fedme og fare for diabetes. Men sukker gjør deg også mer utsatt for infeksjoner og forsterker aldring. Blant annet.

Forstyrrende. I en ny bok som kommer ut denne uken, blir sukkeret avskrevet nesten enhver positiv egenskap. Og det er slett ikke bare kjente konsekvenser som fedme, diabetes og dårlige tenner som kommer med sukkeret. Forfatterne av "Sukker - en snikende fare", Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud, har en laaaang liste over hva sukkeret gjør med kroppen vår.- Selv om det er stor enighet blant fagfolk om sukkerets negative egenskaper, står det fremdeles i lærebøkene at kroppen daglig trenger 125-150 gram karbohydrater for å dekke hjernens behov for sukker. Det er ikke korrekt. Den mengden glukose som hjernen vår helt riktig trenger, kan kroppen produsere selv. Vi trenger absolutt ikke noeinntak av sukker, sier Viljen Poleszynski, før vi gyver løs med flere sukrete spørsmål.- Vi vet det ikke er smart å få i seg masse sukker, men hva er det egentlig det gjør med oss som ikke er bra? - Sukker forstyrrer balansen i kroppen vår på flere måter. For det første svekker det immunforsvaret vårt, og gjør oss dermed mer utsatt for infeksjoner. For eksempel er det altfor lite kjent at det å kutte ut sukkeret er effektivt for å unngå forkjølelse. For det andre blir hormonbalansen vår endret når insulinnivået øker. Og så er det slik at sukker tapper kroppen for viktige vitaminer og mineraler. I tillegg kommer adferdsproblemer av forskjellig slag som følge av at blodsukkeret svinger opp og ned. - Dere sier også at sukker forsterker aldringsprosessen. Hvordan skjer det? - På flere måter. Sukker binder seg til proteiner og utløser såkalte frie radikaler. Disse gjør både huden og årene mindre elastiske. Sukker tar også av kroppens forråd av mineraler og vitaminer for å kunne omdannes til energi. Derfor kaller vi sukker en kalkrøver, som fremskynder benskjørhet. I tillegg har vi den velkjente negative effekten diabetes kan ha på synet Og sukker kan også redusere menns potens.- Hvor mye sukker skal til før vi begynner å merke skadevirkninger? - Hvis vi ser det overordnet på samfunnsnivå, kan vi si at skadevirkningene er merkbare idet vi når halvparten av det sukkerinntaket vi i dag har i den vestlige verden. Det betyr at vi begynner å merke skadevirkninger når sukkerinntaket er på 15- 20 kilo pr år. I dag er det på rundt 40 kilo pr. innbygger. For barn og unge gir sukker skadevirkninger når de får i seg fem- seks kilo sukker pr. år. For eksempel: 100 gram sukker pr. uke gir 5,2 kilo pr. år. Det tilsvarer omtrent en liter Cola i uken.- Er det bedre med kunstige søtningsstoffer da? - Vi er skeptiske til syntetiske sukkerstoffer. I USA er det rapportert mange og til dels alvorlige bivirkninger, særlig ved stoffet aspartam, som er det mest brukte syntetiske søtningsmiddelet, men til nå er ikke slike rapporter tatt alvorlig av myndighetene. Det beste rådet hvis man vil redusere sukkerinntaket er å venne seg av med den markante søtsmaken. Det tar faktisk bare noen uker å endre smaksløkenes opplevelse av søtt.- Hvis man reduserer kraftig på sukkerinntaket, hva da med virkningen av alle de årene man spiste mye sukker?- Man oppnår raske helseeffekter hvis man kutter ut sukkeret. Noen positive endringer vil man få fra én dag til en annen ved at blodsukkeret blir jevnere. Andre positive helseeffekter vil man oppnå i løpet av noen uker og måneder. Kroppen har en stor evne til å regenerere seg. - Men hva med dette lille energi-kicket man trenger av og til i hverdagsstresset? Er det en myte at det er da man trenger en sjokolade? - Det stemmer at det gir en opptur der og da, men også en nedtur når blodsukkeret går nedover igjen. Det er mye smartere å sørge for å spise sånn at man ikke blir dødssulten. Spis mat som ikke gir særlig utslag på blodsukkeret, da tar det lengre tid til du blir sulten igjen.

Les også:

Les også

Siste fra seksjon

SÅ MYE SUNT

Ønsker du å redusere inntaket av sukker, kan du sortere matvarene du spiser etter hvor høyt sukker-innholdet er. Her er noen matvarer listet opp etter synkende sukkerinnhold. Med "sukkerinnhold" menes her tilsatt sukker og lettopptagelige karbohydrater, regnet som andel av varenes totale energiinnhold. 90- 100 prosent: Pakninger med farin, sukkerbiter og lignende. Brus og saft, inkl. fruktsaft/juice. Kompotter og syltetøy, mange frokostblandinger og de fleste barnegrøter og annen barnemat. Syltede grønnsaker som agurk og rødbete. En rekke friske og tørkede frukter. 70- 90 prosent: De fleste frokostblandinger, kornsorter og ferdige blandinger til kaker, jevning og supper. Frukt og bær. Enkelte hermetiske grønnsaker som bønner og mais. 40- 70 prosent: Noen lyse sjokolader, de fleste brødsorter, enkelte frokostblandinger, magre melketyper (lettmelk, skummet melk, søtet yoghurt), mange iskremer, enkelte grønnsaker (gulrot, nepe). 20- 40 prosent: Mange grønnsaker, noen sjokolader. 0- 20 prosent: De fleste nøtter, en del mørke sjokolader (over 70 % kakao), alle varianter av kjøtt, fisk, skalldyr, fugl, egg, alle former for fett og de fleste ferdigvarer som består av mest fett, som majones og remulade. Kilde: "Sukker - en snikende fare", Gyldendal 2004 MANGE NAVN Brunt sukker, fruktose, glukose, demerara, laktose, honning, fruktose, lønnesirup, melasse, råsukker. Kjært barn har mange navn. Men hva er alt dette? Er noen av dem bedre typer sukker enn andre? - Generelt kan vi gå ut fra at "jo nærmere man kommer naturen, desto bedre". Det betyr at jo grovere og mørkere sukkeret er, desto mindre ille er det. Demerara er for eksempel bedre enn hvitt sukker. Men vær oppmerksom på at mye av det som selges som brunt sukker, er farget hvitt sukker. Melasse er bra, det er et restprodukt fra raffinering av sukker og inneholder derfor vitaminer og mineraler, sier Dag Viljen Poleszynski.- Men hva med honning?- Honning har en rekke interessante medisinske egenskaper. Men ernæringsmessig er det ikke gunstig med store doser honning. Honning er søtere enn sukker, så en fordel er at man kan nøye seg med en halv teskje honning i teen i stedet for en teskje sukker, sier Viljen Poleszynski.

Siste nytt