• Gulfam Raja har en utdannelseinnen e-handel, men fikk seg aldri jobb i forhold til sine kvalifikasjoner. Nå er han lei av å jobbe 72 timer i uken og vil ut av taxibransjen.

    FOTO: Øhman Rolf

Må jobbe 12 timer seks dager i uken

Sjåfører legger ikke skjul på at de jobber i 12-14 timer seks dager i uken. Likevel vil kommunen ha 50 nye biler i trafikken.

Les også:

- For inntil et par måneder siden jobbet jeg opptil 20 timer på fredager og 20 timer på lørdager. Dette ble slitsomt. Nå jobber jeg «bare» 12 timer i seks dager. På dagtid har jeg en timelønn på 40 til 100 kroner, avhengig av hvor mye det er å gjøre, sier Gulfam Raja, som har kjørt taxi i Oslo i 12 år.

250 nye biler



Det er lang kø av taxier på holdeplassen ved Arkaden. Derfor må Raja og tre kolleger stå på den andre siden av holdeplassen for å vente på ledig plass.

Han er opprørt over at kommunen pøser ut taxiløyver. For tidligere i år fikk Oslo 200 nye taxieiere. I august ble det utlyst ytterligere 50 løyver. Disse blir tildelt i høst. Alt i alt får hovedstaden altså 250 nye taxieiere i år.

- Det er underlig at kommunen deler ut løyver når det allerede er stappfullt på holdeplassene. Vi som må stå utenfor fordi det ikke er plass på holdeplassen, får gebyr fra Trafikketaten. Situasjonen blir bare verre når de nye bilene kommer. I tillegg må sjåførene jobbe stadig mer. Jeg vet om kolleger som kjører i 14 timer, sier Raja, som selv er eier.

- Går ikke dette utover sikkerheten?

- Jeg ser at dette ikke er ideelt, men vi har ikke noe valg. Jeg har søkt andre jobber, men uten hell, svarer Raja.

Ville valgt en annen jobb



Også Mustansar Atique synes det er for mange biler i Oslo, men han slipper å jobbe mer enn ti timer om dagen.

- Jeg har ikke så dyr bil og er flink med økonomien. Derfor jobber jeg åtte-ti timer seks dager i uken. Timelønnen min på dagtid ligger på ca. 70 kroner. Hadde jeg kunnet snakke bedre norsk, ville jeg ha valgt en annen jobb, sier han.

Hvis man skal drepe næringen, er det bare å pøse ut med nye løyver. Jeg er redd for seriøsiteten i bransjen. Rune Gerhardsen (Ap)

Intern uenighet



Lederen i samferdselskomiteen i bystyret, Rune Gerhardsen (Ap), legger ikke skjul på at det er intern uenighet i kommunen om taxiløyvene.

- Jeg tar endel taxi og snakker ofte med sjåfører som sier at de kjører i 14 timer for å tjene like mye som de tjente på åtte timer for ti år siden. Flere løyver vil bare ødelegge bransjen. Flertallet i komiéen delte dette synet, men de borgerlige partiene valgte å støtte byrådet, påpeker Gerhardsen.

Redd for seriøsiteten



Han mener at det er for lett å bli taxieier og er også redd for at flere løyver vil gi dårligere kvalitet og service.

- Hvis man skal drepe næringen, er det bare å pøse ut med nye løyver. Jeg er redd for seriøsiteten i bransjen, sier Gerhardsen.

Ole Petter Leite (Frp), byrådssekretær i byrådsavdeling for finans og næring, presiserer at løyvene som nå deles ut har vært i trafikken før, men ble innlevert til kommunen av forskjellige årsaker. Han viser videre til forslaget til ny drosjeforskrift, der det blant annet heter at byrådet i løpet av høsten vil avgjøre om løyvetallet i Oslo skal opprettholdes eller justeres opp eller ned.

Les også:

Siste fra seksjon