• Deeyah har startet sitt eget plateselskap, Fuuse, og er selv produsent på den første platen som gis ut.

Deeyah vil redde truet pakistansk tradisjonsmusikk

London/Oslo: Sist høstet Deeyah ros og priser for filmen om æresdrapet på Banaz. Nå vender hun tilbake til røttene, som produsent for en plate med klassisk, pakistansk musikk.

Det studerte nemlig Deeyah fra hun var syv år, den gang hun var kjent som talentfulle Deepika Thathaal, med en av de store, pakistanske mesterne – noe som vanligvis var forbeholdt gutter.

De senere år har Deeyah like mye fremstått som en sosial aktivist for ikke minst kvinners rettigheter. Det var hennes eget filmselskap Fuuse som sto bak «Banaz. A Love Story». Men nå er det tid for musikk igjen:

I juni kommer underbruket Fuuse Mousiqi ut med utgivelsen «Echoes of Indus» med den klassiske utøveren Ashraf Sharif Khan Poonchwala.

Truet sjanger

Deeyah er produsent for «Echoes of Indus», med sitarmesteren Ashraf Sharif Khan Poonchwala, og gir den ut på sitt plateselskap Fuuse Mousiqi også. Foto: Handout

FOTO: Handout

Han er ifølge Deeyah en av de siste gjenværende maestroene i Pakistan av denne klassiske, sørøstasiatiske musikken. Den er beskrevet som en «unik syntese av hinduistiske og muslimske tradisjoner», og som sies å «overvinne forskjellene mellom kaste, trosbekjennelse, religion og språk».

Men musikksjangeren er truet – den befinner seg ifølge plateskrivet i skvisen mellom omveltningene forårsaket av den globaliserte kulturen og de religiøse fundamentalistenes puritanske anti-kulturalisme.

– Men selv om musikken er truet av konflikt og kaos i samfunnet, gir den også et uttrykk for håp og identitet. Musikk kan bygge bro over avgrunnen av segregasjon og frykt, sier Deeyah, som tror på at det går å forene menneskene, enten de er ikke-religiøse eller troende.

Vil ære arven

Den norsk-pakistanske musikeren, komponisten, filmskaperen og kunstneren har i årevis holdt til i London, men Fuuse Mousiqi er basert i Norge.

Les også

Prisen for popen

De unge, muslimske, kvinnelige dissidentene fortjener hver pris de kan få.

Forrige musikkprosjekt var «Nordic Woman», en utgivelse med bare kvinnelige utøvere fra de fem nordiske landene, der blant andre Mari Boine, Valkyrien Allstars og Tone Hulbækmo representerte Norge.

Om hvorfor hun står bak «Echoes of Indus, forklarer Deeyah at hun ville vise sin respekt og ære arven fra sine forfedre gjennom å spille inn sangene for å bevare dem – og dele deres musikalske arv med nye generasjoner.

– Da vil den ikke gå tapt for alltid. (NTB)

Les også:

Les også

Siste fra Kultur

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt