• Lærer algebra med app

    En mattelærer fra Elvebakken videregående står bak en app som skal lære elevene algebra. Se hvordan Dragon Box forsøker å revolusjonere matematikkundervisningen.

    VIDEO: Aftenposten Video

Lærer algebra av app

Elever som aldri har løst ligninger, forstår algebra gjennom et spill. En ny app, utviklet ved Elvebakken videregående, truer med å gjøre matte morsomt.

Matematikk er faget mange elever elsker å hate. Mattelærer Jean-Baptiste Huynh mener det å undervise i algebra kan sammenlignes med å varme opp et klasserom. Læreren er den eneste ovnen, alle vinduene står åpne, og utenfor er det 30 minusgrader. Det suger energi.

Derfor fikk han for et år siden ideen til Dragon Box, en app for nettbrett som blir lansert i dag. Ideen var temmelig utspekulert. I stedet for å lage mattestykker og gjøre dem interaktive, eller bruke quizsystemer, som andre spill har forsøkt, skjuler han teorien bak det som ser ut som et helt ordinært puzzle-spill – komplett med koselige monstre og kjappe animasjoner.

Har du spilt Angry Birds eller Cut The Rope, vil du føle deg helt hjemme. Her er det stadig nye nivåer og opptil tre stjerner for hvert brett, avhengig av hvor godt du løser hver utfordring. Men langsomt fjernes "sløret" som dekker det som egentlig ligger bak spillet, nemlig algebra.

Over halvparten

De første testene av resultatene, utført ved en ungdomsskole i Nittedal og oppsummert av produsentselskapet We Want To Know, viser at rundt 30 prosent av 8.-klassingene som prøver spillet kan løse ligninger etter en time. Etter to timer med spillet, klarer 60 prosent å løse dem. Dette er elever som aldri har hatt algebra før. Barn helt ned til seksårsalderen klarer å løse ligninger etter å ha spilt. Ifølge Huynh er det kanskje bare 20 prosent av elevene som er på dette nivået, selv når de er ferdige med normal ungdomsskole.

– Hemmeligheten er at vi ikke forsøker å gjøre algebra konkret. Vi går i stedet direkte til det abstrakte nivået, det nivået som PhD-studenter og matematikkprofessorer forteller at de opplever matematikken på. For dem er algebra objekter, ikke tall. Og det er dette elevene forstår med denne metoden. Jeg tror vi har funnet en oppskrift som mange har lett etter. Mange kommer til å kopiere dette, sier en intenst entusiastisk Huynh, i klasserommet sitt på Elvebakken videregående skole.

Bekrefter effekten

Fire av elevene hans forteller Aftenposten om en nærmest forbløffende effekt av det relativt kortvarige spillet. Fredrik Glendrange er en av de mange som selv forteller at han "ikke har et veldig godt forhold til algebra".

– Du lærer noe mer av å drive på interaktivt, med dine egne fingre. Med dyrene i spillet blir det som ligger bak forståelig, du skjønner sammenhengen. Når du kommer tilbake til vanlig undervisning, tenker du aha, sånn henger det sammen. Når jeg løser algebra nå, tegner jeg opp de samme boksene og ser spillet for meg, forteller han.

Jean-Baptiste Huynh (lengst t.v.) lærer sine elever Fredrik Glendrange, Anders Rønold, Sara Saeme og Julie Meyer algebra gjennom å spille appen <i>Dragon Box</i> på et nettbrett.

Jean-Baptiste Huynh (lengst t.v.) lærer sine elever Fredrik Glendrange, Anders Rønold, Sara Saeme og Julie Meyer algebra gjennom å spille appen Dragon Box på et nettbrett.

FOTO: trygve indrelid

 

Ser sammenhenger

Jean-Baptiste Huynh startet selskapet We Want To Know for å kommersialisere ideen, og har fått med seg flere andre eiere og samarbeidspartnere. Seks mennesker i Norge og Frankrike har jobbet med Dragon Box, som i dag altså lanseres både på Google Play (Android) og Apples App Store. Huynh har allerede planene klare for en rekke nye spill. Algebra er bare et av mange kapitler i matematikk for videregående skole. Planen er å lage spill for hele matematikkpensum.

Får alle med

Forsker Anders Kluge ved Intermedia på Universitetet i Oslo er i gang med å undersøke effekten av spillet. Han har sett 60–70 elever spille Dragon Box, og har et foreløpig inntrykk – men ingen konklusjon.

– Vi ser ofte at den svakeste tredjedelen blir sittende å bare se på en likning. De kommer overhodet ikke i gang. I våre forsøk med spillet, var det ikke én eneste elev som var passiv. Jeg kan ikke konkludere, men dette ser veldig lovende ut. Fortsatt må noe forbedres, men i hovedsak tror jeg spillet kommer et stykke videre enn andre har gjort med å ta elevene fra det konkrete til det abstrakte nivået i algebra.

Linda Tomtsveen er lærer. Hun har prøvd en testversjon av spillet i halvannen time på elevene sine.

– Elevene syntes det var veldig gøy, og har spurt meg mange ganger om når de kan laste det ned. De var veldig flinke til å dra sammenhenger fra spillet med seg til arbeidet på papir senere. Det vil ikke kunne erstatte tradisjonell undervisning, men kan være et viktig tillegg, mener hun.

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.