Nytt mekka for merkevarer

Coca-Cola er knyttet til over 500 grupper på Facebook, og Solo-reklamer legges ut på YouTube. I takt med at TV taper terreng, finner reklamen stadig nye kanaler. Men det skyldes ikke kun annonsørene.


Mens seertallene stuper og folk spoler over reklamepausene på TV, vokser reklamen i andre medier. Eksempler på økende reklamekanaler er:* Dataspill: Økt bruk av produktplassering* Internett: Nettsteder som MySpace, Facebook og YouTube- Den typen reklamer du finner på YouTube er geniale. Hvis du skal nå ungdom i Norge, vil jeg tro at det er minst like viktig å bli lagt ut på YouTube som å ha en reklamespot på TV. De fleste morsomme og kule reklamefilmer rettet mot ungdom legges ut der, sier Dag Inge Fjeld, kommunikasjonsrådgiver i Sosioraster.Som eksempler nevner han VG, Lotto, Laban og Solo. Og kjappe søk på YouTube viser at blant annet også Byggmakker, Rema 1000 og Grandiosa har reklamesnutter på nettstedet.

Ubrukt gruff.

- Solo-reklamene er ganske interessante. Her har noen på vegne av Solo, eller Solo selv, lagt ut masse gamle filmer. 15- 20 år gamle reklamefilmer, som er for gamle til å vises på TV, kan få en renessanse på YouTube og være med på å bygge opp merkevaren Solo. Hva hvis vi nå søker på Ali Kaffe, sier Fjeld, mens han klikker seg inn på YouTube.- Her ligger det ingenting. Ali Kaffe hadde hatt muligheten til å legge ut masse gruff. Så dette er en tydelig generasjonsgreie: Det er en helt annen mediegenerasjon som drikker Ali enn Solo.YouTube inneholder en rekke parodier på eller kopier av reklamesnutter.- Det som er veldig interessant, er at kreative unge mennesker kan lage en rip off, en egen versjon av en gammel reklame. Alt i alt vil merkevareannonsøren tjene på det, sier Fjeld, og nevner igjen Solo som eksempel: I snutten "Solo-reklame" ser vi en ung gutt sitte i et klasserom med en Solo-flaske foran seg. Idet han mottar karakterboken sin, tar han en stor slurk av flasken. Men i tråd med slagordet "Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper på annet enn tørsten", får gutten elendige karakterer. Det hele ender med at han henger seg.

- Ikke oss.

- Det er ikke vi som har lagt ut filmer på YouTube, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonskonsulent i Ringnes, som er distributør for Solo.- Men at filmene ligger på YouTube må jo bety at forbrukerne liker dem. Vi vet at TV-titting går dramatisk ned, så nye medier er fremtiden, sier Thorvaldsen, uten at han vil konkretisere hvilke medier. Ringnes har foreløpig ingen planer om å bruke YouTube.Og det er ikke bare på YouTube forbrukerne kan bidra til reklame. På Facebook har ulike produkter en hærskare av fans. Et kjapt søk Aftenposten gjør på Facebook viser for eksempel at Coca-Cola er representert i 150 eventer og mer enn 500 grupper, og i Phone i 127 eventer og mer enn 500 grupper.- Et viktig poeng er at Internett polariserer mye mer enn vanlige medier, fordi folk ønsker å få bekreftet det de mener, sier Fjeld.

Les også:

Les også

Siste fra Kultur

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Flere bilder

Skolegutten får utlevert karakterboken. . .

. . . tar en slurk Solo . . .

Siste nytt