• Hanna er ukens tvitrer for Sverige, og skriver blant annet om livet som lastebilsjåfør.

    FOTO: Skjermdump fra Twitter

Sverige lar innbyggerne
styre offisiell Twitter-konto

Denne uken har den lesbiske lastebilsjåføren Hanna tvitret fra Sveriges offisielle Twitter-konto. Det vekker oppsikt i utenlandske medier.

I god sosialdemokratisk ånd er det Sveriges innbyggere som nå styrer landets egen konto på Twitter. Siden desember har Visit Sweden og den statlige myndigheten Svenska Instituttet frigitt kontrollen over @Sweden, og utvalgte svensker har fått slippe til som offisielle tvitrere.

Dagen Nobels Fredspris ble delt ut la Visit Sweden om strategien på sosiale medier. Siden da har de hatt en ny Twitter-talsperson hver uke. Hittil har en lederskribent, en bonde, en prest, en frilansjournalist og en bosnisk immigrant vært blant Sveriges offisielle stemmer.

For tiden er det altså Hanna Fange, som beskriver seg selv som en kaffedrikkende traktorlesbe, som tvitrer på Sveriges vegne.

Interesse fra Time og CNN

Dette vekker oppsikt i utlandet. Både Time Magazine, Slate, FOX News og BBC har fanget opp den demokratiske twitter-feeden. Siden @Sweden tok i bruk markedsføringsknepet har de gått fra 8.000 til 24.000 følgere.

– Det har vært stor interesse for prosjektet, spesielt fra land som Storbritannia, USA og Italia. Så vidt vi vet er det ingen som har gjort noe lignende før, sier Karianne Berg Berntsen, PR Manager for norgeskontoret til Visit Sweden.

Uten sensur

Tidligere @sweden-kurator, Adam Arnesson, tvitret om livet som sauebonde, studentlivet og svenske lam.

FOTO: Twitter

Intensjonen med prosjektet var å vise hvem det svenske folket er, samtidig som turister kan få innsidetips om landet. Selv om @Sweden er underlagt Visit Sweden og Svenska Instituttet, har ikke tvitrerne fått noen retningslinjer for hva de kan skrive om. Det har blitt tvitret om alt fra været, svenske velferdsordninger og bandet ”The Knife”.

De frie føringene  har fått  BBC til å omtale prosjektet som verdens mest demokratiske Twitter-eksperiment.

Visit Sweden ønsker at Twitter-feeden skal være som et tversnitt av den svenske befolkningen.

– Det skal være tydelig at de representerer Sverige, samtidig som de ikke er underlagt noen form for sensur. Vi har ikke kontroll på hva de skriver, og vi har heller ikke bedt dem om å rette seg spesielt mot turister. Visit Sweden har bevisst valgt ut folk med sterke meninger, og med ulik bakgrunn. Det er like mange kvinner som menn, og tvitrerne har forskjellig religiøs og politisk bakgrunn, forteller Berg Berntsen.

Målet er også å vise frem Sverige som et liberalt land.

– Det er for å gjenspeile hva det svenske folket står for. Vi vil vise at det er et land med mangfold og liberale synspunkter, sier Berg Berntsen.

Tvitret om mislykket velferdsystem

At kuratorene for Twitter-kontoen er usensurerte og mangfoldige har kommet til uttrykk på forskjellige måter. Blant annet da Hasan Ramic, en bosnisk immigrant som bor i Hjulsta utenfor Stockholm, tok over @Sweden.

Han skrev blant annet:

"The current Swedish welfare system is a bad joke compared to what it once was",

"I see more black faces around here than white ones" og "I've become so used to this, that I find myself fidgeting when I'm moving in the more segregated, all white, places in the Swedish capital. I don't trust homogeneity. It strikes me as unnatural."

(Nesten) alt er lov

Ifølge Karianne Berg Berntsen i Visit Sweden, er alle meningsytringer tillat så lenge det ikke grenser til noe ulovlig.

– Vi overvåker kontoen, og hvis noe ulovlig kommer opp vil det bli slettet. Det omfatter rasisme, oppfordring til vold eller andre kriminelle handlinger.

Ingen planer

Visit Norway, som er en del av Innovasjon Norge, har hørt om pilotprosjektet til Visit Sweden, men de har ingen planer om å lansere en lignende kampanje.

– Vi har vært klar over det svenske prosjektet, men det er ikke noe Visit Norway har planer om å gjøre. Det er en morsom idé, men vi må gjøre det som er riktig for oss. Vi jobber definitivt med sosiale medier, og hvordan vi skal bruke dem for å nå ut til flest mulig, sier Sigrid Oterholm Hoem, avdelingsleder strategisk markedsføring og analyse i Innovasjon Norge.

- Svenskene har fått mye oppmerksomhet og mange nye følgere, er ikke dette et eksempel til etterfølgelse?

­– Du får oppmerksomhet når du er den første som gjør noe. Det betyr ikke at vi får samme type oppmerksomhet hvis vi er nummer to.

Per. dags dato har @Sweden 24.456 mens @VisitNorway har 9.659.

Les også

Siste fra Kultur

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt