• Dansekompaniet Frikar var fjorårets største suksess i Peer Gynt-stevnet.

    FOTO: MONICA STRØMDAHL

Vraker Frikar – tar styringen selv

Regissør Svein Sturla Hungnes tar selv over ansvaret for neste års Peer Gynt-ballett. Fjorårets store suksess, dansekompaniet Frikar, får ikke danse ett år til, som lovet.

Les også:

Dansekompaniet Frikars ballett TidarÅ var den største suksessen i årets Peer Gynt-stevne. Men nå tar kunstnerisk leder, Svein Sturla Hungnes, selv ansvaret og lager ny ballett i Fryajuvet sammen med «koordinerende koreograf» André Danielsen. Krefter i ballettmiljøet reagerer på at Hungnes, som er teaterregissør, tar det kunstneriske hovedansvaret for en ballett.

Hungnes sier det er to grunner til at han selv nå skal være kunstnerisk ansvarlig for VANNdans.

– For det første er det en kunstnerisk vurdering. Det andre er økonomi. TidarÅ var en svært dyr forestilling. Vi skal heretter lage produksjoner som ikke taper penger.

– Hva mener du var kunstnerisk feil med Frikars ballett?

– Jeg skal ikke si hva jeg mener om Frikars TidarÅ. Men generelt synes jeg ofte at dans ikke har fremdrift i en historiefortelling. Jeg vil at det skal være en tydelig historie, og da vil jeg plukke ut en del av Peer Gynt som jeg mener kler å gjøres om til dans. Der er jeg mer tydelig enn andre kunstneriske ledere. Det er drivkraften min. Men jeg detaljstyrer ikke koreografien.

Frikar med suksess.

Koreograf Hallgrim Hansegård og Frikar opplevde bare fulle hus da de spilte i Fryajuvet i fjor og i år for 7000 publikummere. De hadde ingen skriftlig avtale, men var forespeilet offentlig å få gjøre balletten i tre år.

– TidarÅ gikk bedre enn budsjettert i år, mens Peer Gynt på Gålå gikk dårligere og sliter med å trekke nok publikum. Det er derfor lett å skjønne at den kunstneriske lederen vil ta over suksessarenaen Frya, sier Hansegård som reagerer på at Peer Gynt A/S fremhever TidarÅ som et pengesluk.

– Peer Gynt A/S har vært en aktør i fornying av norsk dans, noe som koster investeringer. At de nå gir opp denne ambisjonen til fordel for helkommersiell scenekunst er leit å høre, sier Hansegård. Han stiller seg spørrende til Hungnes’ skepsis til dans og historieformidling.

– Der Hungnes vil være «tydelig», ønsker ikke jeg å presentere en fasit for hvordan folk skal tenke, men å skape bilder og stemninger basert på essensen i Peer Gynt som publikum kan finne sin egen historie i. Det har vært fantastisk å få realisere TidarÅ, en forestilling som er blitt skrevet inn i lærebøker i dans for å være et viktig møte mellom samtids- og tradisjonsdans.

Vil kvalitetssikre.

Svein Sturla Hungnes sier det er en naturlig følge av jobben som kunstnerisk leder for Peer Gynt A/S at han også skal ha koreografisk ansvar for den nye balletten.

– Det er absolutt naturlig. En del av min oppgave er å kvalitetssikre at vi har riktig retning på de tingene vi gjør og at vi kommer ut med et innhold jeg kan stå for, sier han. Hungnes har vært regissør for Peer Gynt-forestillingen ved Gålåvannet en årrekke, og vil, når han også har ansvaret for VANNdans, stå for begge de store sceniske forestillingene i sommerstevnet.

– Da du var teatersjef på Oslo Nye Teater ble du kritisert for å ta ut mange av de store og godt betalte jobbene ved teatret selv. Er det hva du gjør nå i Peer Gynt?

– På Oslo Nye fikk jeg en kontrakt, egentlig mot min vilje, der det sto at jeg skulle sette opp én til to forestillinger i året. Etter fire år fikk jeg en kontrakt der alt var innbefattet. Det er en sånn kontrakt jeg nå har på Gålå. Jeg får altså ikke noe ekstra for å lage denne balletten. For meg dreier det seg om å oppfylle mine kunstneriske vyer.

Erfaring fra musikaler.

– Du er selv ikke koreograf, og du velger en koreograf som nesten utelukkende har erfaring fra musikaler. Er det valget kunstnerisk spennende nok?

– Det tror jeg. André Danielsen har fulgt meg ganske lenge Jeg synes han imponerer med sin oversikt og evne til å samarbeide med spennende mennesker. Jeg vil dessuten involvere en eller to koreografer til. Det har med at balletten kommer til å bli satt sammen av såpass mange danseformer.

André Danielsen forklarer sin rolle som koordinerende koreograf på følgende måte:

– Det er Svein Sturla Hungnes som lager hele regitanken. All koreografi skal være basert på den dramaturgiske linjen han legger. Det blir meg og en til som skal stå for det koreografiske, med guiding fra sjefen selv, sier Danielsen.

Les også:

Les også

Siste fra Kultur

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Peer Gynt A/S

Arrangeres årlig på Vinstra. De største arrangementene er Peer Gynt ved Gålåvannet, den klassiske konserten Ved Rondane og danseforestillingen i Fryajuvet. Produserer også bl.a. Nissene på Gålå, vinterforestilling. Budsjett: Ca. 17millioner kroner. Derav ca. 5,5 mill. kr fra stat, fylke og kommune. Knutepunktstatus i 2008 som den første festivalen innenfor scenekunst. Kulturdepartementet har bestemt at festivaler med knutepunktstatus skal evalueres hvert fjerde år. fakta

Svein Sturla Hungnes (64)

Skuespiller, teatersjef og regissør. En rekke store teater, film og TV-roller og regioppgaver. Teatersjef ved Oslo Nye Teater fra 2002 til 2009. Fra 1995 til 2007 hovedrollen i Peer Gynt-spelet ved Gålåvannet. Regissør for Peer Gynt-spelet. Kunstnerisk leder for Peer Gynt A/S fra 1. januar 2010, åremålsstilling på tre år. fakta

Siste nytt