• - Jeg får en trøst ved å fremføre verket, og publikum kan finne trøst i å oppleve det, sier Iver Kleive om sitt nyskrevne requiem, som nå foreligger på plate.

    FOTO: KNUT SNARE

«Requiem» til gjensidig trøst

«Requiem» er en hyllest til dem som er gått bort, og en levering av et håp om trøst til dem som er igjen.

- Jeg vil gi et musikalsk uttrykk til bønnen om at dem som har gått bort skal få en evig hvile. Det er en hyllest til døde som har stått meg nær, og til ofre for ubarmhjertige hendelser i vår samtid. Og det er en levering av et håp om trøst til dem som sitter igjen.

En lang prosess.

Organisten og komponisten Iver Kleive bruker sjelden store ord. Hverken om seg selv eller om musikken han lager og spiller. Men nå henter han hviskende frem ord om sorg, håp, liv og død. Han har nemlig skrevet et helt requiem basert på tradisjonelle dødsmesse-liturgitekster på latin for to store kor, solister og orgel. Han er selv organist i det massive "Requiem"på godt over en time. Verket ble spilt inn i Ljubljana i Slovenia med over 130 medvirkende, og foreligger nå på plate. Lørdag ble det fremført i Ishavskatedralen i Tromsø. Det har vært en lang prosess.

Mistet sønnen.

Sensommeren 1997 mistet Kleive og familien sin sønn Alexander. Bare uker etter fikk han en forespørsel om å skrive et verk for Trondhjems Studentersangforening. Da skrev han "Dies irae", som ble fremført som et selvstendig verk i Nidarosdomen i mars 1999. I 2001 fikk han en forespørsel om å skrive et fullstendig requiem til det samme koret. Samme dag som han skulle begynne å skrive, ble han slått av nyheten om tårnene som falt 11. september i New York.

Følte sorgen.

- Det ble for sterkt å ta opp igjen og videreutvikle temaet jeg skrev etter at sønnen min døde. Det føltes meningsløst. Jeg følte sorgen både nært og fjernt. Begredeligheten i verden sto på rekke og rad. Jeg valgte en klassisk, objektiv requieform, og forsøkte å fylle den med mine subjektive følelser. Jeg fant en trøst i å finne noe vakkert midt inne i det vonde. Det siste året har jeg hatt tid til å omskrive verket for blandet kor, og ferdiggjøre det for plateinnspilling, mens jeg uunngåelig har iakttatt hundrevis av kister med unge menn som blir sendt hjem til sine sønderknuste foreldre. Verket er tilegnet min sønn og ofrene etter 11. september.- Har du opplevd skriveprosessen som en personlig terapi i din egen sorg?- Det har ikke vært ment slik, men jeg har nok funnet en trøst i formulere disse tankene i musikk. Jeg er glad for at jeg har fått gjort det. Jeg blir berørt når jeg er inne i verket. Ting dukker opp igjen når jeg hører det og fremfører det. Jeg holdt på å begynne å grine under konserten i Tromsø lørdag. Man trenger store ord og stor musikk for å kunne formulere seg presist om så fundamentale og vanskelige ting.

Dilemma.

- Et requiem er uløselig knyttet til kirken, liturgien i gudtjenester. Har arbeidet med det gjort noe med ditt forhold til kirken?- Jeg har opplevd det som et dilemma. Det er sterkt knyttet til kirken, men jeg har ikke nødvendigvis blitt sterkere i min egen tro. Jeg håper det stemmer med evig frelse, men jeg er ikke i stand til å være en lykkelig troende. Det er så mye sinne i sorgen. Men jeg håper at teksten i requiemet medfører riktighet. Jeg håper det er mulig å oppnå evig hvile, det er det jeg ber om for de døde. Jeg er glad for at jeg får fremføre dette i kirken. - Du skriver deg også inn i en tung musikalsk tradisjon. Det er ikke smågutter som har komponert requiem før deg?- Det har jeg ikke tatt hensyn til. Jeg har gjort det på min måte, og føler jeg har en rett til det jeg også. Mottagelsen vi har opplevd på konserter, senest i Tromsø lørdag, viser at verker fungerer. Dette er en slags bruksmusikk. Jeg får en trøst ved å fremføre det, og publikum kan finne trøst i å oppleve det.

Les også

Siste fra Musikk

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Iver Kleive

Komponist og organist, født i 1949. I 1972 tok han kantoreksamen ved Musikkonservatoriet i Oslo. Fra 1973-76 studerte han orgelspill ved Staatliche Hochschule für Musik i München, og avla tysk statseksamen (Solistenprüfung) i solistklassen for organister. Var organist i Frogner kirke 1976- 81, i Røyken kirke 1982- 85 og i Helgerud kirke i Bærum fra 1987. Fra 1972 og frem til i dag har han medvirket i nærmere 200 plateinnspillinger som studiomusiker, komponist og arrangør.

Flere bilder

Iver Kleive. FOTO: KNUT SNARE

Siste nytt