• Fra nyttår vil du ikke lenger kunne høre Vamp via gratistjenesten til Spotify.

    FOTO: BERIT ROALD/SCANPIX

Norsk platebransje dropper Spotify

Flere norske plateselskaper vil si opp avtalen med den reklamefinansierte musikkstreaming-tjenesten Spotify. Bakgrunnen er at tjenesten bare genererer smuler tilbake til artistene.

Det svenske musikkstreamingstjenesten Spotify har tatt Norden med storm etter lanseringen i 2008. Men alle er ikke like fornøyd. Etter ett års prøveavtale mener FONO, interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper, at den reklamefinansierte streamingstjenesten til Spotify ikke er noen god forretningsmodell, hverken for artister, plateselskaper eller opphavsmenn. For i motsetning til den norske streamingtjenesten Wimp, som er en ren betalingstjeneste, kan brukerne av Spotify velge, enten å betale eller få musikken gratis mot reklame mellom låtene. Nå vil flere norske selskaper bryte med Spotify.

– Grappa kommer til å si opp avtalen med Spotify fra 1. januar, med bakgrunn i at dette ikke genererer penger tilbake til artistene. Vi inngikk denne avtalen for å se om dette ville utvikle seg, i stedet har det vist seg å være en dårlig ordning for oss økonomisk. Jeg har stor sans for streaming som verktøy for å formidle musikk, men så lenger det ikke betaler seg, så ønsker ikke vi å delta, sier Helge Westby i Grappa. Derfor vil brukerne av Spotify måtte se langt etter artister som Arve Tellefsen, Gitarkameratene, Odd Nordstoga, Jan Eggum og Annbjørg Lien.

Uvisst

Svenske Spotify har i dag anslagsvis 600000 norske gratisbrukere. Ingen av de norske selskapene vet imidlertid hvor mange som betaler for musikken, og hvor mange som velger gratisversjonen. Men andelen betalbrukere skal etter det Aftenposten kjenner til være forsvinnende liten.

– Problemet er at vi som selskap ikke kan velge kun betalingsversjonen. I dag er det slik at vi i beste fall kan håpe på noen betalingskunder i tillegg. Dette gjør at avkastningen er mer enn latterlig. Dette betyr i praksis at vi gir bort alt vi har gratis gjennom Spotifysystemet. Derfor kommer også vi til å si opp avtalen, sier Jan Paulsen på Major, som blant annet har Vamp i stallen.

Verdighet

Han legger ikke skjul på at medlemmene i den suksessrike bandet også har sett lei på gratistjenesten. Majorstudio mottar mellom 50.000 og 100.000 kroner for musikken som streames via Spotify.

– Jeg forstår at publikum vil ha denne tjenesten, men samtidig må vi sørge for at våre artister sitter igjen med en fortjeneste. Slik det er i dag er det ikke tilfelle, sier Paulsen.

Også Oddvar Hjelvik i plateselskapet Mudi, som har agenturet for Naxos, vurderer det samme.

– Vi kan ikke være med på en ordning hvor vi sitter igjen med bare smuler. Vi har hatt avregninger helt nede i 500 kroner, mens den siste var på mellom 5000 og 10.000 kroner. Det er forsvinnende lite når vi har tilgjengeliggjort 350 fulle albumproduksjoner. Da ser ikke vi poenget lenger. Jeg pleier å si det som en spøk at, skal vi først dø, så skal vi dø på en verdig måte, sier Hjelvik.

Oppfordrer

FONOs styre har nå sendt ut en melding til sine medlemsbedrifter, hvor de ber alle vurdere å si opp sine avtaler med Spotify.

– Det positive med streaming er at dette har tatt kunder bort fra ulovlig nedlasting, men det negative er at det ikke genererer penger til artistene, sier Larry Bringsjord, styreleder i FONO. Målet er at jo flere som trekker seg ut fra Spotify, jo større press legges det på ledelsen i Spotify til å komme artistene i møte.

Knut Bøhn i selskapet Phonofile, som videreformidler den norske musikken til Spotify, sier han har forståelse for frustrasjonen.

– Det er ingen hemmelighet at Spotify ikke er noen gullgruve. Nå ser vi derimot at Spotify forsøker å komme seg inn i USA, og da tyder mye på at både den ene og den andre modellen må endres. Flere av de amerikanske selskapene ønsker ikke reklamemodellen, så får vi se hva som skjer, sier Bøhn.

Salgsdirektør Cathrine Solheim ved Spotifys norske salgskontor ønsker ikke å kommentere saken overfor Aftenposten.

Les også

Siste fra Musikk

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Spotify

Et svensk musikkstreamingprogram som gir brukerne mulighet til å lytte til musikk fra et online lydbibliotek Er en av Europas ledende innen denne tjenesten med syv millioner brukere i syv markeder, med tilgang på over åtte millioner sanger. Ved gratisbruk av Spotify får brukerne spilt reklamer mellom sangene. Et «Premium Membership» koster 99 kr i måneden, og gir tilgang til alle sanger uten reklameavbrudd.

Siste nytt