20 år med techno

Per Martinsen (38) kjøpte sin første trommemaskin i 1984. I 1995 ga han ut sitt første technoalbum. Nå utforsker han sine musikalske røtter med sitt tredje album som Mental Overdrive.

Tilbake til røttene. "083" er et roots-album, mener Per Martinsen alias Mental Overdrive. Albumtittelen har flere betydninger: 083 var retningsnummeret til Tromsø på 80-tallet, 1983 var året Martinsen for alvor oppdaget elektronisk musikk og platen er den 83. utgivelsen til plateselskapet Smalltown Supersound - etter at Martinsen kranglet til seg katalognummeret fra jazzgruppen The Thing. - Mental Overdrive er et rent egoistisk prosjekt, og denne gangen har jeg forsøkt å finne ut hva jeg opprinnelig digget med den elektroniske musikken jeg falt for på 80-tallet.

Frontkollisjon

Martinsen knekket flere koder under det musikalske opprydningsarbeidet. Han innså at han foretrekker musikk som beveger seg på uutforskede veier - med fare for frontkollisjon, fremfor å bevege seg på store kommersielle motorveier med autovern mellom genrene. Martinsen elsket da engelsk punk og amerikansk funk fant hverandre i post-punk og da varm amerikansk disco møtte kald europeisk musikk, og skapte nye genrer som elektro, techno og house på 80-tallet. - Det er viktig å raffinere og prøve ut en genre til det ytterste, men jeg synes det er mest gøy når folk river og drar i lenkene. Rave-kulturen stivnet midt på 90-tallet, men tenk så morsomt hvis tenåringer som nå har vokst opp med stonerrock og nu-metal begynner å gå på rave igjen.

- Alt er techno

Norsk techno og house lever fortsatt i beste velgående, selv om det ikke gløder like hett på trendbarometeret som midt på 90-tallet. Da fylte Hyperstate Oslo Spektrum, mens techno-artistene toppet plakaten på Quart. Den elektroniske musikken har samtidig sterke kameleonske kvaliteter, og overlever under nye merkelapper som chill-out og elektronika. Ifølge Norwegian Electronic Discography kommer det ut langt flere plater innen genren på 00-tallet enn 90-tallet, med en foreløpig topp på 100 plateutgivelser i 2002. - Jeg synes det er greit å kalle alt for techno. I dag heter alt elektronika, men det har nok en enkel forklaring: Står det elektronika på en søknad om offentlige midler, får du penger. Står det techno, har du ikke en sjanse, ler Martinsen. - Men selv om alle vil kalle musikken sin for elektronika om dagen, synes jeg den norske scenen nå er både større og mer variert enn tidligere. Mangfoldet er enormt, og rommer alt fra de særeste ting til ren pop. Samtidig irriterer Martinsen seg over Norge, som han på bunnen mener er en Grand Prix-nasjon - vi bedømmer musikk som sport: Det skal alltid kåres en vinner, enten det er snakk om Idol eller Bylarm. Han vil derfor skille mellom to bransjer: Hitbransjen og musikkbransjen. - Et eget maskineri står bak utvalget i hitbransjen, men samtidig synker bare platesalget til de store selskapene. Jeg tror hitkulturen er i ferd med å forsvinne, og det er i så fall helt fantastisk. Martinsen forteller om en artikkel han nettopp leste i magasinet Wired. Der gikk det frem at det ikke nødvendigvis var de store publikumsvinnerne som utgjorde det meste av nettsalget. Totalt var markedet for langt smalere utgivelser større. - Gir du ut en sær dokumentar på DVD, går produksjonen rundt dersom to stykker kjøper den i hver by i USA. Geografien er oppløst, og slik er det i technomiljøet også. Vi kommuniserer ikke så mye fysisk, men er blitt mye mer internasjonale. Jeg har lyst til å flytte inn på Internett, ler Martinsen. Per Asbjørn MartinsenDJ og musiker fra Tromsø.Ga i 1989 ut de første norske technoplatene på det belgiske selskapet SSR, samtidig som Geir "Biosphere" Jenssen og Nils Johansen fra Bel Canto.Har gitt ut tre album som Mental Overdrive.Har gitt ut to album som Illumination, en duo med Nick Sillitoe. De har også laget vignettmusikken til Fredrik Skavlans "Først og sist".Er samboer med Aggie "Frost" Peterson. De samarbeidet om albumet "Melodica", og har nettopp vært i Tanzania - der de har samarbeidet med lokale rappere.I 2005 slipper det belgiske selskapet R'nS en Mental Overdrive-samleplate: "The Phuture That Never Happened".

Les også:

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Fakta

DJ og musiker fra Tromsø. Ga i 1989 ut de første norske technoplatene på det belgiske selskapet SSR, samtidig som Geir "Biosphere" Jenssen og Nils Johansen fra Bel Canto. Har gitt ut tre album som Mental Overdrive. Har gitt ut to album som Illumination, en duo med Nick Sillitoe. De har også laget vignettmusikken til Fredrik Skavlans "Først og sist". Er samboer med Aggie "Frost" Peterson. De samarbeidet om albumet "Melodica", og har nettopp vært i Tanzania - der de har samarbeidet med lokale rappere. I 2005 slipper det belgiske selskapet R& S en Mental Overdrive-samleplate: "The Phuture That Never Happened".

Flere bilder

<b>Gjenforent med sitt alias. </b>- Mental Overdrive ble oppløst på grunn av indre stridigheter, men er nå tilbake, sier Per Martinsen. FOTO: TOR JARILD