Rekordstøtte til norsk spill

Ingen andre norske spill har mottatt like mye i offentlig støtte som Drømmefall kapitler. Nå har pressen fått prøvekjøre en tidlig versjon av eventyrspillet.

I den første av tre tildelinger i år delte Norsk filminstitutt ut 7,1 millioner kroner i utviklingsstøtte til ti norske dataspill.

Spillet Drømmefall kapitler mottok 2 millioner kroner. Sammen med de 2,5 millionene det har fått tidligere betyr det at spillet nå har rekorden for å ha mottatt mest offentlig utviklingsstøtte i Norge.

Folkefinansiert

Kanskje var det et behov for å vise hva pengene går til som førte til at journalister ble invitert til prøvespilling av Drømmefall kapitler samme dag som tildelingen ble annonsert.

Den ferske utvikleren Red Thread Games – som i stor grad består av veteraner fra Funcom med Den lengste reisen-skaperen Ragnar Tørnquist i sjefsstolen – virket både stolte og nervøse når de for første gang slapp pressen løs i spillet sitt.

Drømmefall kapitler har forøvrig ikke bare mottatt 4,5 millioner i utviklingsstøtte fra staten, det har også samlet inn over ti millioner kroner via folkefinansiering direkte fra fansen.

Forventningene til sluttproduktet er med andre ord svært høye.

Fremtidsvisjon

Heldigvis virker det som utviklerne er på rett spor.

Jon Cato Lorentzen, spillanmelder
De to timene jeg fikk med spillet bekreftet at det er historiefortelleren Ragnar Tørnquist som er i førersetet igjen. Drømmefall kapitler føles som et moderne eventyrspill med hovedfokus på dialog, historie, oppgaveløsning og stemningsfulle lokasjoner.

Som i forgjengerne Den lengste reisen og Drømmefall befinner vi oss et par hundre år inn i fremtiden.

Mennesker rømmer inn i drømmeverdener via moderne teknologi men onde krefter fanger drømmerne i evige mareritt.

Hovedpersonen Zoe Castillo forsøker å avsløre konspirasjonen i en dyster fremtidsvisjon der Europa er blitt en dekadent slum og Afrika en moderne stormakt.

Fortellergleden, ambisjonsnivået og en evne til å skildre troverdige karakterer overskygger de tekniske manglene i denne tidlige versjonen av spillet.

At både filminstituttet og fansen har troa er forståelig, om det tekniske blir pusset opp ytterligere snakker vi om et spill som kan gjøre det stort internasjonalt.

Les også

Siste fra Spill

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste nytt