TV3 må stole på ny realitybølge

TV3 og TVNorge kaster seg nå ut i en ny knallhard realitykamp, hvor TV3 har mest å tape. Lykkes de ikke med nykomlingen «Camp Molloy», kan situasjonen bli dramatisk.

Trodde du at reality-genren var et utdøende TV-fenomen? I så fall må du tro om igjen. Nå er det klart for nye runder med flere av de gamle reality-traverne, samt en nykommer. Denne gangen handler imidlertid alt om erkefiendene TVNorge og TV3. For mens TV 2 har latt reality-bølgen hvile, og NRK prioriterer «Eldrebølgen», skal landets to minste kjempe en innbitt kamp om å å bli landets nest største kommersielle fjernsynskanal. - Vi hadde et veldig positivt år i 2002, og vi ønsker å fortsette den trenden. Derfor er denne våren vel så viktig som tidligere vårsesonger. Men selv om fjorårets runde med «71 grader nord» slo alle tidligere rekorder, vet man jo aldri, sier informasjonsdirektøren i TVNorge, Jens Petter Gjelseth.

Gamle travere

TVNorge satser på sikre kort. Om kort tid er det duket for en ny runde med «Big Brother» fra Fornebu, som også i fjor ble en seersuksess. Fjorårets finale hadde 742 000 seere. Samtidig starter opptakene til «71 Grader Nord». I tillegg er det klart for skandaleombruste «Temptation Island», som i Sverige forlengst har skapt store avisoverskrifter på grunn av diverse pornohistorier blant deltagerne. Alt dette er produksjoner som har bidratt til å løfte TVNorge opp til en markedsandel på 11 prosent av det totale TV-markedet.

Villmarkskonkurranse

Da er det verre med TV3, som har 5,4 prosent av det samme markedet. Kanalen har de siste årene kjørt offensivt på «Robinsonekspedisjonen» med varierende suksess, samtidig bommet de stygt med «Kråkeslottet». I år har TV3 valgt å satse nytt, med «Camp Molloy». Den må de lykkes med. Redaktør i mediemagasinet Kampanje, Hans Hjellemo er spent på utfallet av vårens reality-duell. Han mener TV3 har mest å tape. - Dette er et uttrykk for at det ligger an til en voldsom kamp mellom nummer to- og tre-kanalene. Ettersom TV 2 soper med seg stadig flere andeler av annonseinntektene, blir det også stadig trangere for TVNorge og TV3. Situasjonen blir mest avgjørende for TV3. Lykkes de ikke med dette, er de ille ute, sier Hjellemo. Han frykter at det kan være duket for mye dramatikk i TV3 hvis kanalen ikke lykkes med å skape maksimal oppmerksomhet rundt «Camp Molloy». - TV3 har forsøkt en del ting som ikke har lykkes, deriblant «Kråkeslottet». Det mest alvorlige er likevel at Mesterligaen i fjor ikke hadde noen smitteeffekt på de andre TV3-programmene. Det har de hatt tidligere. TV3 har ikke lenger noe som identifiserer kanalen overfor seerne. Derfor er man veldig avhengig av at «Camp Molloy» fungerer, sier Hjellemo.

Har troen

I TV3 har de stor tro på det nye programkonseptet. - Dette blir en reality-program fra den australske villmarken som er veldig konkurransepreget. Samtidig blir det mer sivilisert enn «Robinsonekspedisjonen», ettersom deltagerne denne gangen får mat. Deltagerne er dessuten plukket ut etter fysikk og egnethet, og de er mellom 19 og 33 år, sier programsjef Hans Peter Hognestad i TV3. Programmet skal sendes fire kvelder i uken, og Hognestad innrømmer at kanalen nå trenger en ny seersuksess. - Vi er avhengig av at alle våre programmer går bra, men det er klart at det er viktig for oss at dette blir en suksess. Likevel blir det feil å si at dette er et være eller ikke være for oss. Men du kan si at våren i år skal se annerledes ut enn våren i fjor, det er en forsiktig måte å si det på, sier Hognestad.

Les også

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

REALITY-MENYEN

Camp Molloy TV3 Start: 3. mars Sendes: Man-tor kl. 20.00 (20.30 på torsdager) Programleder: Ole Andre Sivertsen Innspillingssted: Australia Antall episoder: 60 Antall deltagere: 17 Antall søkere: 1000 Premiesum: To vinnere får 250 000 kroner hver Big Brother TVNorge Start: 9. mars Sendes: Hverdager kl. 20.30 Programleder: Trygve Rønningen Innspillingssted: Fornebu Antall episoder: Hemmelig Antall deltagere: 10-12 personer Antall søkere: 18 127 Premiesum: 1 mill. kroner Temptation Island TVNorge Start: 4. mars Sendes: Tirsdager kl. 21.30 Programleder: Martin Björk Innspillingssted: Koh Samui, Thailand Antall episoder: 13 Antall deltagere: Fire par, derav ett norsk, og 22 single, derav syv norske Antall søkere: 550 Premiesum: Ingen premier 71 Grader Nord TVNorge Start: Opptak 15. mars Sendes: Høsten 2003. Programleder: Elin Tvedt Innspillingssted: Fra Lindesnes til Nordkapp Antall episoder: 12 Antall deltagere: 12 personer Antall søkere: 2500 Premiesum: En bil til verdi av 350 000 kroner

Siste nytt