Lite fett gir ikke vektreduksjon
AV:
av
Publisert:
Oppdatert:
Endring av kosthold. Aftenposten kommenterer 11.1. en stor, amerikansk undersøkelse hvor nærmere 50 000 kvinner deltok i et forsøk med endringer av kostholdet. Undersøkelsen er presentert i Journal of the American Medical Association 1006;295:39-49 og viser ikke det som hevdes i Aftenposten, nemlig at lite fett gir varig lav vekt.I forsøket ble ca. 19 500 kvinner fulgt i 71/2 år (intervensjon), mens ca. 29 300 kvinner var kontroller. Deltagerne var overvektige kvinner i alderen 50- 79 år, hvorav det for intervensjonsgruppen ble avholdt 18 motivasjonsmøter i gruppe det første året og deretter 4 per år (26 møter til). Her fikk de råd om kostomlegging og mosjon, og det ble foretatt en rekke målinger før og etter. Kontrollene fikk en bok og annet materiale, men ingen annen oppfølging.Etter 71/2 år hadde intervensjonsgruppen i gjennomsnitt redusert sin kroppsvekt med 1,1 kg, mens kontrollene gikk ned 0,6 kg - en forskjell på bare 0,5 kg (i sammendraget står det at forskjellen var 0,4 kg etter 71/2 år). Denne ubetydelige vektnedgangen var oppnådd ved å redusere totalt energiinntak med 361 kcal/d i førstnevnte og 261 kcal/d i sistnevnte gruppe. Siden tap av ett gram kroppsfett tilsvarer 7 kcal, kan man regne ut hvor mye hver av gruppene burde ha mistet i kroppsvekt, dersom det var slik at hver kcal man spiser mindre, gir en tilsvarende vektnedgang. Slik er det imidlertid ikke, for kroppen vil redusere energibruken hvis man spiser mindre. En energireduksjon på 361 kcal per dag ville teoretisk gitt en vektreduksjon på 18 kg/år, og forskjellen i det reduserte matinntaket i de to gruppene på 120 kcal/d skulle etter 7½ år ha gitt en forskjell på ca. 47 kg. I realiteten var forskjellen mindre enn én kg.Intervensjonsgruppen spiste mindre fett (48 g/d mot tidligere 77 g/d), men nesten like mye karbohydrater etter kostholdsendringen (762 kcal mot 796 kcal tidligere). Derfor ble fettandelen redusert med ca. 9 prosent. Selv om kontrollene spiste en like stor andel fett som før, gikk også de ned i vekt.Sett i lys av erfaringene til Skaldeman og andre som har redusert sin kroppsvekt med flere titalls kilo på fra noen måneder til et par år, er resultatet av den amerikanske studien svært dårlig. Det viser ikke at et lavere fettinntak gir "varig lav vekt", men tvert imot at det spiller liten rolle. Derimot viser studien at man kan gå ned i vekt ved å spise vesentlig mindre over lang tid (i dette tilfellet 20 prosent mindre energi), hvilket ikke er noen nyhet. Problemet er imidlertid at bare de færreste klarer dette over lengre tid og at denne strategien derfor ikke gir noen vektreduksjon av betydning.I motsetning til hva Kaare Norum har hevdet, har denne studien ingen relevans for ernæringsrådene til hverken Atkins eller Lindberg. Etter min mening representerer den en gigantisk sløsing med penger, de elendige resultatene tatt i betraktning.
Les også
Siste fra seksjon
-
Til ære for norske jøder
Forslag. Norske jøder bør få en plass i Oslo. Men ikke slik Jan Erik Vold og Jahn Otto Johansen tenker den.
10 februar 2012 20:41

Kommentarer