Bevaring kan ikke brukes som alibi

Bedre bevaringsforhold er blitt brukt som et av argumentene for flytting av vikingskipssamlingen til Bjørvika. Vi ønsker å kommentere dette.

Om årlige/daglige svingninger i luftfuktighet og temperatur i utstillingssalen på Vikingskipshuset (VSH) faktisk er skadelig for skipene, vet vi for lite om. Vi har nylig satt i gang et forskningsprosjekt hvor bevegelse av treet i Osebergskipet registreres som følge av variasjon i salens klima. Dette vil gi oss et vurderingsgrunnlag for nødvendigheten av klimatiseringstiltak – som er like gjennomførbart på VSH som i et nytt museum i Bjørvika. Så langt har vi ikke sett skadelige dimensjonsendringer i treet, men data må samles inn over minst ett år før vi kan uttale oss om sikre grenser for skipene. Vår erfaring tilsier at det ikke nødvendigvis er problemfritt å etablere ønskede klimaforhold i et nytt bygg.

Scandpowers risikoanalyse av flytteprosessen viser at det ikke er store forskjeller mellom et optimalt nytt museum på Bjørvika og et forbedret VSH når det gjelder klima- og sikkerhetsforhold. Den største forskjellen er påkjenningen samlingen vil utsettes for ved en flytting til Bjørvika, og de mulige langtidspåvirkningene dette kan medføre – særlig for sledene som er alunkonserverte og noe av det skjøreste vi har. I tillegg kommer utfordringer ved å legge et museum ved fjorden

Vibrasjoner ved bygging på Bygdøy er et viktig punkt å ta med i den videre planleggingen. Vibrasjoner er også et like aktuelt tema i Bjørvika – Follobanen skal føres inn til Oslo S gjennom/ved siden av Middelalderparken i perioden 2013-2019, etter planene.

Ikke bedre i Bjørvika.

Basert på dette, er det ikke realistisk å regne med vesentlig bedre bevaringsforhold for samlingene i Bjørvika, mens en flytting av denne uerstattelige verdensarven kan føre til skader. Beslutningstagerne må finne ut hva som er den beste løsningen, uten å bruke bevaring som alibi for et nytt museum.

Send ditt innlegg til debatt@aftenposten.no Mer informasjon om debattinnlegg og kronikker finner du her.

Siste fra Debatt

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Mest lest meninger

Mest kommentert siste døgn