• Muslimer fra hele verden begynte å spøke om sin egen religion under hashtaggen #muslimrage.

Kapringen av #muslimrage

Et forsøk fra Newsweek på å kapre lesere på Twitter slo helt feil. I stedet ble nyhetsmagasinet selv kapret av selvironiske muslimer.

Twitter er et anarki. Det er et forum der alle kan snakke med alle. Et forum der hvermansen kan inngå i dialog med makteliten. I Norge går det så langt som at hvermansen kan være en fiktiv karakter, noe vi så i forrige uke da Jens Stoltenberg tvitret med Espen Eckbos rollefigur Asbjørn Brekke.

Selvsagt vil det hjelpe å være profilert i andre medier dersom du vil ha mange følgere på Twitter. Men eksemplene er mange på at fornuftige, morsomme eller kloke utspill fra uprofilerte Twitter-brukere når ut til et enormt publikum fordi budskapet alene har en stor verdi.

Det kan være fristende å manipulere et slikt anarki. PR-agentenes våte drøm er å skape en «snakkis» på Twitter – å selge inn et produkt på en slik måte at det blir en trend å snakke om det på dette enorme forumet.

Ofte gjør de det ved å skape en såkalt hashtag – altså #-tegnet etterfulgt av et stikkord. På Twitter er #-tegnet mye brukt, hovedsakelig for at man skal kunne følge med på en diskusjon. Søk på #skavlan på Twitter en fredagskveld og se hva jeg mener.

Endimensjonal forsidesak

PR-rådgivernes kynisme gjennomskues heldigvis ganske lett. I fjor høst prøvde det australske flyselskapet Qantas å stagge kundenes sinne etter en streik ved å lansere en konkurranse under hashtaggen #QantasLuxury. Det gikk helt galt.

I stedet for å beskrive sin drømmereise, valgte kundene å dele sine dårlige erfaringer med flyselskapet. Kanskje er all PR god PR, men det kan umulig ha føltes slik for Qantas-ledelsen mens det pågikk.

Denne uken er det Newsweek som har gått i hashtag-baret.

Nyhetsmagasinet, som har slitt kraftig de siste årene, har naturlig nok uroen etter Muhammed-videoen som sitt forsideoppslag. Men artikkelen, skrevet av den somalisk-nederlandske aktivisten Ayaan Hirsi Ali, tegnet et grovt og endimensjonalt bilde av muslimer, der en hel verdensreligion virket å bli redusert til en gruppe skrikende menn med langt skjegg.

Newsweek oppfordret deretter sine lesere til å diskutere saken om de sinte muslimene på Twitter – med hashtaggen #muslimrage som stikkord.

Kapret hashtaggen

Og sannelig: Leserne diskuterte! Først slaktet de Newsweeks ensidige dekning. Og så skjedde det noe. Med #muslimrage som stikkord begynte muslimer fra hele verden å spøke om sin egen religion. Her er noen eksempler:

– Når du har mistet sønnen din på flyplassen men ikke kan rope etter ham fordi han heter Jihad. #muslimrage.

– Når du oppdager at favorittmaten din inneholder gelatin. #muslimrage.

– Når de 72 jomfruene i himmelen viser seg å være menn. #muslimrage.

– Det er ikke noe bønnerom på denne nattklubben! #muslimrage.

Opptøyene i muslimske land den siste uken har fylt utallige avisartikler. Det kan være lett å tegne et bilde av muslimer basert på handlingene fra noen få, voldelige demonstranter. Heldigvis finnes Twitter, der mer moderate – og herlig selvironiske – stemmer ikke bare får slippe til, men der de også blir lest av mennesker over hele verden.

Slikt skaper toleranse, som igjen skaper fred.

Heia Twitter. Heia #muslimrage.

Twitter: @ronneberg

Velkommen til Aftenpostens debatter!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Flere bilder

En indisk muslim løfter opp datteren sin utenfor Jama Masjid-moskeen i New Delhi. Muslimske Twitter-brukere påpekte, ved god bruk av selvironi, tirsdag at ikke alle muslimer er sinte menn med langt skjegg. FOTO: AP Photo/Kevin Frayer

Mest lest meninger

Avskaff påska no!

Det einaste gode religion har gitt oss, er fridagar. Og ikkje eingong det får dei til.

Adjø, privatliv

Når du installerer en app, går du inn i rollen som vår tids Faust – og inngår en pakt med djevelen.

Mest kommentert siste døgn

Siste kommentarer