• Muslimer fra hele verden begynte å spøke om sin egen religion under hashtaggen #muslimrage.

Kapringen av #muslimrage

Et forsøk fra Newsweek på å kapre lesere på Twitter slo helt feil. I stedet ble nyhetsmagasinet selv kapret av selvironiske muslimer.

Twitter er et anarki. Det er et forum der alle kan snakke med alle. Et forum der hvermansen kan inngå i dialog med makteliten. I Norge går det så langt som at hvermansen kan være en fiktiv karakter, noe vi så i forrige uke da Jens Stoltenberg tvitret med Espen Eckbos rollefigur Asbjørn Brekke.

Selvsagt vil det hjelpe å være profilert i andre medier dersom du vil ha mange følgere på Twitter. Men eksemplene er mange på at fornuftige, morsomme eller kloke utspill fra uprofilerte Twitter-brukere når ut til et enormt publikum fordi budskapet alene har en stor verdi.

Det kan være fristende å manipulere et slikt anarki. PR-agentenes våte drøm er å skape en «snakkis» på Twitter – å selge inn et produkt på en slik måte at det blir en trend å snakke om det på dette enorme forumet.

Ofte gjør de det ved å skape en såkalt hashtag – altså #-tegnet etterfulgt av et stikkord. På Twitter er #-tegnet mye brukt, hovedsakelig for at man skal kunne følge med på en diskusjon. Søk på #skavlan på Twitter en fredagskveld og se hva jeg mener.

Endimensjonal forsidesak

PR-rådgivernes kynisme gjennomskues heldigvis ganske lett. I fjor høst prøvde det australske flyselskapet Qantas å stagge kundenes sinne etter en streik ved å lansere en konkurranse under hashtaggen #QantasLuxury. Det gikk helt galt.

I stedet for å beskrive sin drømmereise, valgte kundene å dele sine dårlige erfaringer med flyselskapet. Kanskje er all PR god PR, men det kan umulig ha føltes slik for Qantas-ledelsen mens det pågikk.

Denne uken er det Newsweek som har gått i hashtag-baret.

Nyhetsmagasinet, som har slitt kraftig de siste årene, har naturlig nok uroen etter Muhammed-videoen som sitt forsideoppslag. Men artikkelen, skrevet av den somalisk-nederlandske aktivisten Ayaan Hirsi Ali, tegnet et grovt og endimensjonalt bilde av muslimer, der en hel verdensreligion virket å bli redusert til en gruppe skrikende menn med langt skjegg.

Newsweek oppfordret deretter sine lesere til å diskutere saken om de sinte muslimene på Twitter – med hashtaggen #muslimrage som stikkord.

Kapret hashtaggen

Og sannelig: Leserne diskuterte! Først slaktet de Newsweeks ensidige dekning. Og så skjedde det noe. Med #muslimrage som stikkord begynte muslimer fra hele verden å spøke om sin egen religion. Her er noen eksempler:

– Når du har mistet sønnen din på flyplassen men ikke kan rope etter ham fordi han heter Jihad. #muslimrage.

– Når du oppdager at favorittmaten din inneholder gelatin. #muslimrage.

– Når de 72 jomfruene i himmelen viser seg å være menn. #muslimrage.

– Det er ikke noe bønnerom på denne nattklubben! #muslimrage.

Opptøyene i muslimske land den siste uken har fylt utallige avisartikler. Det kan være lett å tegne et bilde av muslimer basert på handlingene fra noen få, voldelige demonstranter. Heldigvis finnes Twitter, der mer moderate – og herlig selvironiske – stemmer ikke bare får slippe til, men der de også blir lest av mennesker over hele verden.

Slikt skaper toleranse, som igjen skaper fred.

Heia Twitter. Heia #muslimrage.

Twitter: @ronneberg

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Flere bilder

En indisk muslim løfter opp datteren sin utenfor Jama Masjid-moskeen i New Delhi. Muslimske Twitter-brukere påpekte, ved god bruk av selvironi, tirsdag at ikke alle muslimer er sinte menn med langt skjegg. FOTO: AP Photo/Kevin Frayer

Mest kommentert siste døgn

Siste kommentarer