• Vanligvis spiller Steven Van Zandt i E Street band og Sopranos. Nå spiller Little Steven en stor rolle i Lilyhammer som er blitt en sponsorfeide mellom NRK og Rubicon – som også er en del av et politisk spill. Her på konsert med Bruce Springsteen.

    FOTO: AP Photo/Chris Pizzello

NRK bruker Little Steven i politisk spill

NRK har en høne å plukke med Rubicon og stopper Lilyhammer og Little Steven. På sikt håper de å slippe unna forbudet mot produktplassering.

 

Vidar Kvalshaug, kommentator

FOTO: Indrelid Trygve

Selskapet Rubicon TV har laget dramaserien  Lilyhammer for NRK. Den skulle hatt premiere 1. januar. Premieren er nå utsatt på ubestemt tid. I verste fall blir den ikke sendt.

Saken dreier seg om produktplassering, hvorvidt sponsorers penger har påvirket innholdet og brudd på regler som kun gjelder NRK. 

”Det at vi gikk inn med penger har gjort at vi har kunnet kreve opptak på bestemte locations. Hunderfossen familiepark hadde nok ikke vært med i serien om vi ikke hadde krevd det”,  sa Ove Gjesdal, prosjektleder i Lillehammer Turist, til Aftenposten Aften 8. desember. Etterpå har han ikke villet vedkjenne seg sitatet, men NRK begynte å spørre Rubicon om hva slags sponsorkontrakter som egentlig forelå.  Rubicon la alt på bordet og eksternredaktør Peter Wallace i NRK mer enn antyder at dette er i strid med norsk lov, nærmere bestemt kringkastingslovens paragraf 3. NRK vil gjerne være som de andre TV-kanalene som tillater slik sponsing, men har ikke loven på sin side. Disse lovreglene har statskanalens advokater kritisert, senest i Aftenposten i mars.

Hvis NRK likebehandles med de andre og produksjonsselskapene kan hente inn penger utenfra, sitter NRK med en helt annen forhandlingsposisjon når de skal bestille dramaserier i fremtiden.

Lasse Hallberg i Rubicon TV mener at sponsorkontraktene ikke har påvirket det kunstneriske innholdet.

Dramatisk stopp

Slik står saken i dag, men det er trolig mer i vente. Når NRK velger å kjøre en slik skittentøyvask i offentligheten, må de må hatt mistanke om både produktplassering og at sponsorpenger styrer for eksempel opptakssted, at andre bryter loven for dem. Jeg påstår ikke at det har skjedd i dette tilfellet, men det er drastisk å stoppe en serie som skal på luften om to uker.

Les også

NRK stopper norsk Little Steven-serie

Statskanalen mener produsenten driver med produktplassering i Lillyhammer.

NRK forholder seg til mange produksjonsselskaper, store og små. Statskanalen har ikke lenger noe stort produksjonsmiljø for drama slik de hadde, og omkvedet i TV-bransjen er at kreativiteten nå er å finne i de såkalte produksjonsmiljøene. Kanskje er de for kreative. Tendensen i mediene, og i annet arbeidsliv, er tydelig: man bruker kontraktører i stedet for å ha en stor stab på fast lønn.

Prisverdig problematisering

Ved å gå slik ut, risikerer NRK at lyset også blir rettet mot dem selv. Det er lett å dra frem de sponsede, store sendingene, men NRK vil svare at de selv har hatt begge hendene på rattet og at sponsorer av idrettsgallaer og lignende ikke har fått påvirke produksjonen eller innholdet.

Folk kan lete med lys og lykte og få stilt til dels gode, retoriske spørsmål til NRK-kledelsen: Hvor problematisk er det å intervjue fotballspillere eller skiløpere midt i en skjerm full av klubbens/forbundets sponsorer? Får ikke vertskommunene til delfinalene i Melodi Grand Prix masse villet positiv reklame igjen når de går inn med penger i slike NRK-prosjekter?

Jeg ser ikke bort fra at det kommer mer skittentøy frem fra kurvene

Medier spør hele tide, men det gjelder stort sett forhold som er knyttet til synlige problemstillinger, en sponsorplakat, en firmalogo på en genser i et underholdningsprogram. Nå har NRK selv problematisert den sponsingen som er usynlig for oss tv-seere.

Skittentøy og politikk

Jeg ser ikke bort fra at det kommer mer skittentøy frem fra kurvene. I beste fall får både produksjonsselskapene og NRK sammen satt en standard som blir fulgt heretter. NRK er i en særstilling i det norske tv-markedet og skal være de strengeste i klassen, både fordi de er eiet av oss alle og fordi de er underlagt kringkastingsloven.  Hvis Rubicon og NRK fortsatt snakker sammen, må de diskutere endringer i klippingen eller annen redigering før kanalen kan åpne det nye året med å ønske ”Welcome to Lilyhammer”

I verste fall blir ikke serien sendt på NRK, som bestilte den. I stedet blir serien fallbudt en annen TV-kanal som ikke er underlagt de samme regler som NRK. Den offentlige skittetøyvasken er med på å synliggjøre at ulike regler gjelder for NRK på den ene siden og kanaler som TV2 og TVNorge på den andre siden.

Kulturdepartementet vil ikke slippe NRK fri på den måten de ønsker, men politisk ledelse kan jo endre seg om et valg eller to. Ved å offentliggjøre nyheten på sitt eget nettsted og gå hardt ut, har NRK åpenbart startet et løp for å få omgjort en politisk beslutning. 

vidar.kvalshaug@aftenposten.no

Twitter.com/Kvalshaug

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.