Fem fjær og Rema 1000

HØNER OG EGG. Nå er det tilsynelatende ikke reven, men Rema 1000 som skremmer opp i hønsegården.

FØRST ET TIPS til deg som bryr deg om hvordan dyr har det: I butikken er det de grønne kartongene med økologiske egg du skal legge i kurven. Det er ikke greit nok å velge egg fra såkalt frittgående høner. Bare de økologiske eggleggerne har noen gang sett solen.

Merkede kartonger.

Fjærene fyker nå, når butikkjeden Rema 1000 er begynt å merke kartongene med egg fra burhøns med nettopp «burhøns». Det høres ikke bra ut, verre enn «burugle». Stygt.

Burhøns er så stygge greier at de gammeldagse burene blir forbudt fra 1. januar 2012, i Norge som i EU. Det vet butikkjeden Rema 1000, og det vet eggprodusenten Nortura (tidligere Prior) enda bedre.

Nortura, og ikke minst Norsk Fjørfelag, sparker i sanden og mener dette er sleip markedstilpasning til en uunngåelig lovendring.

Det er det lett å være enig. Rema 1000 skal fra årsskiftet bare selge egg fra såkalt frittgående høner, men viser ikke tilsvarende omsorg når butikkene fyller kjøledisken med industriprodusert kyllingkjøtt av verste (og fremdeles lovlige) skuffe.

En like viktig bakgrunn for irritasjonen i fjærfebransjen er at Remas fokusering på burhøns ødelegger for deres egen reklamestrategi på nyåret. De nye burene – for bur skal det være! – vil nemlig hete miljøbur, eller miljøinnredede bur.

Miljøbur.

I miljøburene skal det være mellom syv og ni fugler, med tilgang på vaglepinne, litt sand og vann. Av en årlig omsetning på rundt 17 milliarder kroner investerer eggprodusentene nå omkring 2 milliarder i nye miljøbur.

Da er det vel greit, nå når hønene får innredning nesten som fra IKEA?

Nei, for som jeg tipset om i innledningen, det er bare de økologiske hønene som har hatt det sånn noenlunde bra i livet.

Såkalt frittgående høner kan være opp til 7500 forkvaklede individer i svære haller, uten å se solen, for ikke å snakke om spise en mark. Miljøbur og frittgående er hipp som happ, mener eggprodusentene.

Alvorlig revestrek.

Samtidig, på et gårdstun ikke langt unna, er en mer alvorlig revestrek på gang.

Om få uker skal industrigiganten Nortura evaluere lønnsomheten av hele sitt økologiske sortiment, samlet i merkevaren Nordgården. Da vil det fremgå at de økologiske eggene – jeg gjentar, de grønne kartongene – ikke på langt nær selger som forventet. Markedsandelen er bare 5 prosent.

Selv om vi i markedsundersøkelser etterlyser økologiske egg, kjøper vi skuffende få av dem. Snart kan det gå mot nedleggelse av hele Nordgården, med den økologiske kjøttdeigen og leverposteien i dragsuget.

Høna har tapt.

I så fall sitter vi igjen med «miljøbur» og «frittgående», begge i anførselstegn. Og da er det reven som til slutt har vunnet, og høna tapt stygt.

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.