Det ligger mange slike i norske skuffer og skap. Let dem frem igjen.
Cornelius Poppe, scanpix/NTB
  1. Slå av lyden på telefonen og legg den et sted der du ikke ser den. I et skap, i en hylle, under dyna, inni en slalåmsko, alt fungerer. Ute av øye, osv. 2. Let frem den gamle «dum-telefonen din», den gamle Nokiaen du trodde du aldri skulle bruke mer. Teleselskapet hjelper deg med å få et SIM-kort til den. Da kan folk nå deg uten at du må sjekke hva Ola på Facebook har hatt til middag.
Spør deg selv: Er dette noe jeg virkelig trenger å vite?

3. Slett «evighetsapper», eller «triggerapper» som de også kalles, som Facebook, Twitter og Instagram fra mobilen. Rydd opp i strømmen av informasjon fra de du følger eller er venner med på de forskjellige nettstedene. Spør deg selv: Er dette noe jeg virkelig trenger å vite?

4. Slå av alle push-varsler. Du trenger ikke varsel om mail fra jobben når du har fri. Du har jo fri.

5. Kjøp en vekkerklokke. Da har du ingen unnskyldning for å ha telefonen med på soverommet. Da er den ikke lenger det siste du ser før du sovner og det første du ser når du våkner. Og da sover du bedre, mener forskerne.

6. Lag helt «mobilfrie» tider. Fra ungene kommer hjem fra barnehage og skole til de legger seg, for eksempel. Da kan du ta en rask sjekk, før en ny mobilfri periode med en god samtale eller Roy Jacobsens De usynlige begynner.

7. Legg telefonen i garderoben når du og dama/mannen er på restaurant. Gi barnevakten nummeret til restauranten. Det skjer aldri noe uansett. Når han/hun er på toalettet, kjenn at du savner han/henne i stedet for å sjekke Marie Simonsens tweet nummer 45.041. Føl hvordan ventetiden og kjedsomheten skjerper oppmerksomheten og kanskje også alle mulige slags former for appetitt.