Det slo juryen under Nordiske Mediedager i Bergen fast onsdag kveld. — Årets nettsted har i lang tid hatt en massiv nyhetsdekning kombinert med en rekke nyttige og brukervennlige tjenester. Når det i tillegg etableres nye og imponerende nisjepregede tjenester blir resultatet intet annet enn strålende, skriver de i sin begrunnelse. - Dette er utrolig morsomt og velfortjent, sier nettredaktør Frank Gander. - En real opptur for alle som jobber med nett i Aftenposten.

Nyhetstemperatur

— Hele Aftenpostenhuset og spesielt digitalsiden har jobbet veldig hardt de siste årene for å få til et nettprodukt som både har høy nyhetstemperatur, som oppleves som nyttig og som har en «aftenpostensk» profil. - Det er alltid hyggelig å få honnør av kolleger utenfor egne rekker som har sett at vi både er sterke på nyheter, og at vi har bygget opp noen nye, gode nisjenettsteder, fortsetter han. Gander understreker at alle i mediehuset har en del av æren for dette, selv om det var redaksjonssjef John Einar Sandvand og designer Tor Skjøtskift som tok imot prisene onsdag.Aftenposten.no 1,1 millioner unike brukere ukentlig. Aftenposten.no har passert Nettavisen og tar også markedsandeler fra Dagbladet.no, men ligger fremdeles bak VG Nett, NRK.no og Dagbladet.no.

Multimedia

— Vi får stadig større trafikk. Nisjenettstedene Reise og Oslopuls er særlig populære. Nå satser vi også på nisjer som Jobb og Bolig og vi bygger stadig opp nyhetssiden, sier Gander. Han er også opptatt av å trekke frem Aftenposten.nos satsing på multimedia de siste årene.- Vi har jobbet veldig mye med å skape digitale fortellerteknikker; det å fortelle historier på en litt annen måte enn bare med bilde og tekst. Vi forteller historier med elementer av levende bilder, grafikk, kart, bildespill med lyd, og slipper også brukerne til for å lage innhold på Aftenposten.no Se eksempler på Aftenposten.nos mange spesialer her.

Reise ble beste nisjenettsted

Juryen var ikke i tvil om at Aftenposten.no skulle trekkes spesielt frem. Avisen fikk også en pris for beste nisjenettsted, nemlig Reise. - Vi har bygget inn en rekke tjenester som valutakalkulator, flyforsinkelser og tidssoner, samtidig har vi bygget opp en omfattende base med reisetips fra leserne med hele tre tusen tips, sier redaksjonssjef John Einar Sandvand, som har ledet reisesatsningen på nett de siste to årene. Se Aftenposten.nos Reise-nettsted her. - Prisene til tross, vi er langt fra perfekte. Vi får mye ros av brukerne våre, men også mye konstruktiv kritikk. Denne skal vi bruke til å forbedre både innhold og brukeropplevelse. Når alt kommer til alt, så er brukerne av Aftenposten.no våre aller viktigste dommere, sier nettredaktør Gander.

Bergens Tidende beste avis

Jubelen sto i taket i Bergen da Bergens Tidende vant prisen for årets avis.Redaktør i Bergens Tidende Trine Eilertsen har bare sittet i stolen i et halvt år og kunne på vegne av hele staben motta prisen Årets Avis. Selv om det bare er to år siden sist Bergens Tidende fikk den, var juryen ikke i tvil. - Dette var en fantastisk opptur. I disse tider kan vi snakke om det vi produserer ut til publikum ikke bare penger, sier hun.- Hvorfor får Bergens Tidende prisen med så kort mellomrom?- I følge juryen er det fordi vi driver en videreutvikling av vårt papirprodukt få andre i Norge gjør. Den som utformer avisen og journalist og fotograf samarbeider fra første stund. Vi måler også hva leserne syns og hvordan vi presenterer stoffet, sier Eilertsen.

Designer Tor Skjøtskift og redaksjonssjef John Einar Sandvand i Reise tar imot prisen for beste nisjenettsted.