Det kom frem i Langtidsplanen for Forsvaret som ble lagt frem fredag.

Norge trenger 48 nye F-35 kampfly, i tillegg til fire treningsfly som skal stasjoneres i USA. Det var det klare rådet fra Forsvarssjef Harald Sunde.

Nå tar Regjeringen rådet til følge, med ett viktig forbehold: Beslutningen om de siste seks flyene skal ikke tas før de andre flyene er bestilt.

«Det planlegges derfor for at den endelige kampflyanskaffelsen kan ligge i et intervall på 42 til 48 kampfly, i tillegg til treningsflyene,» heter det.

Les Langtidsplanen her.

Saken fortsetter under annonsen.

— 42 er minimum

- Vil vil ha innfaset 42 fly før vi bestemmer oss for de siste seks. Man kan se for seg at sikkerhetsituasjonen på det tidspunktet tilsier at det er mindre eller mer behov for seks nye. Men vår ambisjon er 52 fly, sier Eide.

Beslutningen om å kjøpe de siste seks flyene vil komme rundt 2021.

— 42 er en minimumsanskaffelse etter vår mening. Men det betyr ikke at det er det vi vil, sier Eide.

De siste årene har det vært store problemer knyttet til F-35-programmet. Prisen har steget, og flere land har redusert og utsatt sine bestillinger.

Som Aftenposten.no skrev torsdag vil F-35 fortsatt blir testet og endret frem til og med 2019.

- Tar hensyn til norsk økonomi

At Norge nå åpner for å redusere antall kampfly, vil gjøre Norge mindre sårbart for uforutsatte prisøkninger i fremtiden. Men det er ikke motivet, understreker Eide.

- Man kan selvfølgelig si at dersom pessimistene får rett, så vil jo dette gi en fordel. Men jeg er helt ærlig når jeg sier at det ikke er begrunnelsen, sier Eide.

Han tror at tilstanden til norsk økonomi vil være den viktigste faktoren når det gjelder hvor mange fly Norge vil ende opp med.

— Det står veldig bra til nå. Men ting kan endre seg, og det vil være en faktor.

- Mindre belastning per år

Regjeringen justerer også tidspunktet for anskaffelsen. I 2010 ble kjøpet skjøvet to år frem i tid, til 2018. Nå skal kjøpet spres mer, ved at første fly leveres i 2017 og siste fly i 2024.

- Ved å spre dette over flere år, blir belastningen for statsbudsjettet mindre per år, sa Eide.

F-35-flyene skal stasjoneres på Ørland, med Evenes som en fremskutt base i nord

Den totale prislappen på flyene ligger nå på 71 milliarder kroner. Levetidskostnadene er beregnet til 230 millarder kroner. Det er 24 milliarder kroner mindre enn tidligere anslått, noe som henger sammen med at vi skal ha færre fly, én base, billigere vedlikehold og færre flytimer.