Tatoveringspennen summer hissig i salong Lucky 7 i Oslo sentrum. I det lange lokalet er det akkurat nå fire tatoveringer som tar form. Her er det ikke sommerstille. Festivaler og strandliv. Sommeren er høysesong for å se — og vise frem tatoverte kropper.

Utdrag fra sangtekster er et vanlig ønske forteller tatovør Pero Dahlman, i det han lar nålen prikke inn latinske ord på to jentelår. Men det er ingen sanger som er typiske gjengang

ere. Den store utfordringen med tekster er at det kreves god plass, slik at skriften blir stor nok og lett leselig.
Pero Dahlman sørger for at Isabella Scansani får tatovert latinske tekst bak på lårene.
Paal Audestad

Skisser og bilder av tatoverte mennesker, de fleste grundig tatovert, dekker veggene. Noen virker alderdommelige — sjømenn med skuter og anker, pinup-damer og jentenavn, mens andre er mer i stil med dagens popyndlinger og fotballstjerner. Her kan tatoveringens historie bokstavelig talt leses på veggene.

Stort og kult

Ikke alle er like gjennomtenkte når de velger tatoveringer. Ikke spesielt forsiktige heller. Begrepet "Visa sleeve" brukes nedsettende om en som har dratt kortet for å få en dyr tatovering som dekker det meste av armen – uten noe gjennomtenkt forhold til motivet, bortsett fra at det skal se barskt ut.

Oppsiktsvekkende, humoristiske tatoveringer er også en egen sjanger. Da en 18-åring fra Lørenskog fikk tatovert en komplett kvittering fra McDonald's på underarmen, ble det grundig dekket i lokalavisa Romerikes Blad. Deretter fulgte den amerikanske TV-stasjonen CNN og en drøss andre medier med oppslag om saken.

Noen trendsettere utmerker seg i tatoveringsverdenen. Fra musikken er Rihanna helt sentral, på samme måte som David Beckham er den store fra idretten. Pero Dahlman er ikke i tvil – de siste årene er det blitt mye mer vanlig med tatoverte tekster. Nesten daglig kommer det kunder innom salongen med ønske om å bli "beskrevet" med tekster de har plukket opp fra slike forbilder. Tatovøren mener Internett og sosiale medier har gjort tatoveringer mer synlig, og at det også har senket terskelen for å la seg tatovere.

Ingen tilfeldighet

Fra musikkens verden er både bandlogoer, låttitler og tekstutdrag populært, i følge Pero. Latinske sitater som Memento mori» (Husk du skal dø) og Veni vidi vici (Julius Cæsar: Jeg kom, jeg så, jeg seiret) er gjengangere, mens livsmottopregede utsagn er også populære.

Vanlige, men mer personlige tekster er navn på barn og kjærester, det samme gjelder utvalgte datoer. Tatovør Pero mener det ofte er svært personlige grunner som forklarer valgene, og han legger seg ikke opp i det om det virker feil. Men hvis teksten er noe utenom det "vanlige", hender det han blir så nysgjerrig at han må spørre.

-Noen forteller om bakgrunnen for sine ønsker, sier han. Andre holder det for seg selv.