— Mango, da har vi alle. Iskremgründer Marius Elvebråten har jobbet hele natten. Nå konstaterer han at innholdet i kartongen fra egen iskremfabrikk er riktig og heller den gule, tykke væsken ned i ismaskinen. Han tørker over de åtte softishåndtakene en siste gang, mønstrer disken med 27 fargesprakende toppinger og nikker fornøyd.

— Ok. Vi kan åpne!

Etter noen minutter begynner kundene, i særdeleshet unge jenter, å tusle inn i det 16 kvadratmeter store lokalet i kjøpesenteret Xhibition i Bergen sentrum. Ut bærer de rosa pappbegre med is som de egenhendig har dynget ned med alt fra blåbær og gojibær til marshmallows. Kjeden YoBerry kan notere seg for utsalgssted nummer ni. Norge har fått sin hittil siste frozen yogurt self serve-bar. Som det fortsatt heter på godt norsk.

Fra tre til 70

Hvis vi kan snakke om en bølge av is, er det det som er i ferd med å skylle inn over landet. Den består av isbarer der du selv kan forsyne deg med ulike typer yoghurt-softis og siden pøse på med et ellevilt utvalg av sauser, bær, nøtter og godteri. I den grad nordmenn hadde vært i berøring med fenomenet for et år siden, var det i utlandet. I fjor sommer kunne Norge mønstre usle fire utsalgssteder. Når dette leses, kan du ta for deg på mer enn 70 steder fra Kristiansand til Tromsø. Førstkommende onsdag dukker den hittil nordligste selvbetjeningsbaren opp på Amfisenteret i Alta. Der overtar kjeden Eventyrlig lokalene til en NIKITA frisørsalong og har etter hvert ambisjoner om å "spise seg sørover".

De skal ikke spise seg langt før de vil merke at fem andre norske kjeder allerede er ute i samme ærend, og at konkurransen er blitt knallhard. Og det er før isgiganten Hennig-Olsen for alvor har begynt å rulle ut skytset. I løpet av sommeren vil de tilby softisutgaven av sin nyutviklede yoghurtis, Dugg, på 35 steder over hele landet.

Førstemann!

Er det iskald krig på gang om Europas mestspisende iskunder?

— Krig er ikke et ord vi vil bruke. Men det er et skikkelig race nå for å sikre de beste beliggenhetene. Det er jo det det dreier seg om, sier Terje Bergh. Ringreven i norsk storkioskbransje har lang erfaring fra 7- eleven og var med å starte Deli de Luca. Nå er han medeier i kjeden Funky Frozen Yogurt. Hittil ute med tolv isbarer og med seks nye rett rundt et kjøpesenterhjørne.

— Det nytter ikke å komme om to år og tro at markedet ligger åpent, konstaterer han.

Tre trender

Så hva slags fenomen er det egentlig som popper opp rundt oss?

Kulinaris på Kolbotn produserer nå rundt 5000 liter yoghurtis i uken. Mye går til de foreløpig ni butikkene i deres egen kjede YoBerry.
STEIN BJØRGE

Lars Erling Olsen er professor i markedsføring på Markedshøyskolen. Han synes den plutselige og voldsomme yoghurtis-veksten er fascinerende, og sammenligner den med en annen "greie", "pulled pork" som også tilsynelatende er over alt. Når Aftenposten ringer, står han tilfeldigvis rett utenfor en av Oslos aller ferskeste yoghurtisbarer, og får bekreftet at unge jenter utgjør en solid andel av kundegrunnlaget.— Det er klart yoghurt med mer protein og mindre fett tiltrekker et spesielt segment, sier han, og mener Tine har beredt veien ved å ha jobbet systematisk for å fjerne det negative sukkerimaget som hadde klistret til yoghurten. Ifølge professoren surfer isen nå, med eller uten grunn, på den samme helsebølgen som produkter som gresk yoghurt og Skyr.

— De oppleves i hvert fall som litt sunnere, og det er jo det som teller, humrer han.

Men i tillegg til å fremstå som sunne, mener Olsen de nye selvbetjente barene treffer to andre klare trender: Ønsket om å kunne velge selv. Og, ikke minst, internasjonaliseringen.

— Ungdommen har fått med seg dette på YouTube og andre strømmetjenester. Det er sånn innovasjon spres nå.

Drømmelandet

Da William Gary og Marieke Bjørgung kastet sine øyne på det norske markedet, lå det som en vidåpen, jomfruelig flekk på verdenskartet. Året var 2009. De to vennene fra Los Angeles var ferdig med studiene i markedsføring, business og fransk og drømte om en fremtid i Europa.

William Gary og Marieke Bjørgung flyttet fra Los Angeles til Oslo fordi Norge var en hvit flekk på Frozen yogurt-kartet. I tre år fikk de være i fred med Yogurt heaven-butikkene. Så braket konkurransen løs.
STEIN BJØRGE

Begge hadde sett den "nye" frozenyogurt-bølgen nå hjembyen. De var selv blant hordene som kjørte i timevis gjennom millionbyen og skapte parkeringskaos da Pink Berry åpnet dørene i West Hollywood i 2005. Isbaren tilbød to smaker, naturell og grønn te, null fett og knapt nok sukker og tilskrives sammen med erkerivalen Red Mango æren for å ha gitt "naturlig" frozen yoghurt en renessanse. Et par år senere begynte konseptet med selvbetjening og fri flyt av tilbehør å skyte fart, sammen med et utall kjeder. Eksempelvis har den Canadiske kjeden Yogenfrüz nå over 400 butikker i 46 land. HER KAN DU SE PARODIEN PÅ SELF SERVE FROZEN YOGURT-TRENDEN.

Men da venneparet begynte å sjekke forholdene på den andre siden av Atlanteren fant de til sin store glede ut to ting: Klimaet til tross, ingen europeere spiser mer is enn nordmenn. Enda bedre: Det fantes ikke en eneste yoghurtisbar i landet. Når Marieke i tillegg hadde norske slektninger, var valget enkelt.

Litt for nytt?

Å være først med noe helt nytt var ikke like enkelt. Konseptet, isen – med 0 prosent fett og høyt innhold av aktive yoghurt-bakterier, de 40 ulike toppingene, designet, navnet: Yogurt Heaven var på plass. Men de manglet lokale. Helst et med masse potensielle impulskunder.

Karl Johan var for dyr. Da de ringte Sandvika Storsenter, nummer to på ønskelisten, skjønte ledelsen overhodet ikke hva de snakket om. Skepsisen var bunnsolid.

— Men hotelldirektøren trodde på oss, smiler William, i det gründerne entrer Norges aller første selvbetjente yoghurtis-sjappe. Åpnet av dem selv i underetasjen på SAS-hotellet ved Holbergs plass for fire år siden.

Unge jenter beveger seg drevent mellom is-spakene og haugene med toppfyll. Mye har skjedd siden isen stadig flommet utover gulvet etter uvante kunder som lot håndtakene stå åpne. Eller nærmest nektet å tro at det var lov å forsyne seg med mer enn to toppinger.

— Nordmenn er jo litt rare, konstaterer Marieke, som i anledning halloween introduserte smaken pumpkin pai. Den solgte bra, helt til den ble omdøpt til gresskar-pai og salget stupte. Da isen til slutt ble døpt pannekake, ble den en bestselger.

Slutt på freden

I 2010 kunne de amerikanske pionérene omsider kunne åpne dørene og ringte Aftenpostens Oslo Puls for å fortelle om nyskapningen.

— Men de forsto ikke konseptet, minnes Marieke, og kan konstatere at Yogurt heaven siden har åpnet ti nye butikker fra Tromsø til Stavanger, og om få dager dukker opp i Drammen og Bergen før de angriper København fra eksklusive Magasin du Nord i august. Og

afp000734877-NGHhjwikPy.jpg
STEIN BJORGE

de er altså på ingen måte lenger alene på banen.

  1. mars i fjor var det slutt på freden. Da feide den nyetablerte kjeden Funky Frozen Yogurt inn på Sandvika Storsenter i rosa og himmelblå design. Senterledelsen hadde åpenbart våknet. Og yogurtis-racet var i gang.

— Vi skjønte jo at det ville bli konkurranse. Men ikke så fort og så voldsom, sier Marieke Bjørgung.

— Vi har måttet utvide mye raskere enn vi hadde tenkt. Nå er snart alle de beste beliggenhetene tatt.

Ren medisin

Hvem som egentlig tok yogurtisen til Norge kan sikkert diskuteres. Uansett hørte sykepleieren Erik Bjørn Hansen om den fettfattige isen i 1989 og sikret seg umiddelbart en importavtale med produsenten Honey Hills farm i California. Helsearbeideren klarte å snakke seg inn i flere sykehuskantiner, godt hjulpet av et anbefalingsbrev fra hjertelege Leiv Ose på Lipidklinikken på Ullevål. For å sikre tilstrekkelig salg måtte han personlig jage gamle kolleger, venner og naboer inn i iskøene.

— Heldigvis slapp vi inn hos 7 – eleven, mimrer han, og kan dermed langt på vei ta ansvaret for de forholdsvis beskjedne mengdene yogurtsoftis nordmenn har slikket i seg inntil i fjor. Nå er også han med på oppturen: Han leverer økologisk yogurtis fra Luxemburg til Funky Frozen Yogurt. Og han har måttet skru opp kranene kraftig for stamkunden 7 – eleven. I mai kastet også de seg nemlig på selvbetjeningsbølgen etter halvannet års planlegging. Så langt er 34 butikker fra Tromsø til Kristiansand utstyrt med spaker for selvvalgt flyt av iskrem.

— Det blir fler, lover markedssjef Jan Yngvar Holen i 7 – eleven, som allerede tidlig i juni tangerte salget for hele fjoråret. I de to testbutikkene i Bogstadveien i Oslo og Munkegata i Trondheim ble yoghurtisen toppselger etter et døgn. I januar!

— Utvilsomt noe av det hotteste pr. nå, mener Holen, som tror muligheten til å forsyne seg selv er en viktig forklaring på suksessen.

For mye?

Muligheten til å forsyne seg selv, avgjør også hvor sunn trenden faktisk er.

Ifølge ernæringsfysiolog Kari H. Bugge hos Grete Roede, er yoghurtisen i utgangspunktet relativt sunn. Men hvor stor porsjon du lager, og ikke minst hva du putter på toppen, er opp til deg selv.

Frukt eller godteri - det er spørsmålet!
Helge Skodvin

— Begrene du kan fylle opp er ganske store. Og særlig ungdom vil nok kompensere lavt sukkerinnhold i isen med søte toppinger, sier Bugge, som advarer mot å legge inn daglige doser under dekke av at det er så sunt.- Det vil fort bli for mye for de fleste, sier hun.

Hva som blir for mye for det norske ismarkedet, er et annet spørsmål. Professor Lars Erling Olsen vil ikke prøve å spå. Uansett mener han de store aktørene må forholde seg til fenomenet.

— Kommer de ikke på banen, taper de en mulighet. Det er veldig vanskelig å komme inn som nummer to og tre, sier han.

Følger med

Nå er altså både andre og tredjeplassen allerede tatt av de små. Men selve bjellekua, Diplom is, har ingen umiddelbare planer om å hive yoghurt i softismaskinene. På Gjelleråsen nøyer de seg foreløpig med å ha relansert yogurtisen Dream (som strengt tatt er fløteis med yoghurt og etter manges mening seiler under falskt flagg) i to nye smaker.

Men den nye istiden har på ingen måte passert under radaren.

— Vi følger med på alt, og ekstra godt på dette, forsikrer salgsdirektør Eirik Kruse.

I Kristiansand, hos den andre store i norsk iskrem, har de gjort mer enn å følge med. Produktutviklerne hos Hennig-Olsen hadde sett den nye "ekte" yogurtisen og kjedene som serverte den spre seg fra USA. De smakte seg gjennom tilbudet i London, Spania og Italia, før de gned seg i hendene og satte i gang i eget laboratorium

— Vårt utgangspunkt var et produkt med yoghurt og frukt, lavt fettinnhold og redusert sukkerinnhold, forteller brandmanager Siv Kristiansen. Etter to år med produktutvikling, lanserte de i vår serien Dugg i seks ulike smaker for butikksalg. I mellomtiden hadde altså yogurtsoftisen bokstavelig talt begynt å sprute utover landet. Hennig-Olsen måtte se seg slått av YoBerry i selveste Markensgate, men rigger nå for å slå tilbake langt utover Sørlandet. De skal altså pushe yoghurt og topping fra 35 kiosker, hvorav fire såkalte consept- stores, blant annet på Oslo S og i dyreparken i hjembyen.

— Vi kunne ikke kommet senere enn dette. Likevel håper vi å bli markedsledere, sier adm.dir. Paal Hennig-Olsen.

First we take Thon

Ved inngangen til den store yogurtis-sommeren, er det uansett de blå T-skjortene som beveger seg gjennom Arkaden kjøpesenter som må regnes som ledertrøyene i israce. Inni trøyene går tre av mennene bak Funky Frozen Yogurt, etablert på rekordtid for å starte på Sandvika storsenter i mars i fjor – først Europa med økologisk yogurtis i spakene. Nå, et drøyt år senere, ligger deres hittil nyeste

De har sikret seg plass på fem av Olav Thons sentre og føler de ligger godt an i det nye isracet. Terje Bergh, Arne Wibe og Thor Johansen i Funky Frozen Yogurt, sjekker at alt er bra hos Anneli Nilsen som bestyrer kjedens hittil siste isbar.
STEIN BJORGE

sted her i Arkaden. De regner med å omsette is for 50 millioner i år.

— Det har gått bedre og raskere enn noen skulle trodd, sier Thor Johansen. I tillegg til "det beste produktet", som samtlige konkurrenter pussig nok også påberoper seg, er han ikke i tvil om at riktig plassering er nøkkelen til suksessen.

— Vi er inne på fem Thon-kjøpesentre. Samme hva du driver med er Thon viktig, hevder han, mens han sjekker at disk og maskiner er skinnende rene. Det gründerne frykter mer enn konkurranse, er nemlig at noen skal bli matforgiftet i en yoghurtisbar. At en av kjedene skal ødelegge produktet.

Foreløpig er ishimmelen skyfri og blå. Og inne på kjøpesentrene kan selv ikke drittvær ta rotta på isappetitten.

— Først gjør vi oss ferdig i Norge. Så prøver vi oss kanskje i Sverige. Eller i Finland, der er det ingen enda, drømmer Terje Bergh.

Må ikke ha det

Tilbake der det startet, utenfor Yogurt Heaven ved SAS-hotellet, sitter søstrene Christina (21) og Thea Hansen (17) fra Nittedal med hvert sitt velfylte beger.

Søstrene Christina (21) og Thea Hansen (17) fra Nittedal liker det nye yoghurtis-konseptet fordi de kan velge tilbehør selv og fordi det er mindre usunt. Prisen, på rundt 25 kroner pr hekto, synes de er i overkant.
STEIN BJØRGE

— Det er veldig godt og ikke så usunt. Også er det spennende at man kan plukke tilbehør selv, forklarer lillesøster butikkvalget.- Men det er litt dyrt, supplerer storesøster.

— Håper dere trenden når Nittedal?

De ser på hverandre.

— Egentlig ikke. Da hadde det fort gått mye penger.