Frilansfotograf Kyrre Liens bilde, Utsikt , gikk til topps i pressefotografenes klubbs kåring av årets bilde for 2014.

Bildet viser familien som dekker til bombehullet i huset sitt i Gaza for natten, med tepper. Bildet vant kategori Nyhet.

A-magasinet publiserte bildereportasjen i oktober. Se den her.

— Poetisk bilde

- Hvorfor var det ditt bilde som fikk den gjeveste prisen, Kyrre Lien?

— Jeg tror det var en kombinasjon av flere ting. Bildet forteller en viktig historie som ikke er så langt fremme i det vanlige nyhetsbildet. Vi kommer tett på familien og deres livssituasjon, sier fotograf Lien.

Sammen med en journalistkollega overnattet han hos familien Harara i Gaza. Lien har fanget situasjonen hvor de henger opp tepper der veggene er borte, for å skjule synet av ruinene utenfor. Bildet er både uskarpt og mørkt, men det naturlige lyset gir en helt spesiell stemning.

-Bildet er nærmest poetisk, det har flere lag. Det er ikke et tradisjonelt nyhetsbilde, sier Lien.

- På vinnerlisten står det mange frilansere, hvorfor er det slik?

-Mye av den gode fotojournalistikken utvikles utenfor nyhetsredaksjonene. Frilansertilværelsen gir nettopp rom for å skape det man ønsker, sier Lien.

Lørdag skal han kontakte familien Harara og fortelle at bildet av dem har vunnet en pris i Norge.

- God trend

— Aftenposten vant flere priser i fjor, og vi vant priser i år. Jeg er veldig stolt av de fotojournalistene og fotografene som ble premiert. Vi er inne i en god trend der vi tar grep om fotojournalistikken og gir plass til visuelle opplevelser både på papir og på forskjellige digitale flater. Det tror jeg leserne legger merke til, sier nyhetsredaktør Håkon Borud.

— Fotogruppen vår kan være stolt av seg selv, legger han til.

Vinner av Årets bilde og vinner i kategori Nyhet: Kyrre Lien. Frilans.

Barna i Harara-familien i Gaza henger opp tepper for å skjule ruinene utenfor soverommet sitt. Familien har flyttet tilbake i leiligheten siden de ikke har noe annet sted å bo. Nabolaget deres ble svært ødelagt av krigen i sommer. Totalt ble over 100.000 hjem ødelagt eller skadet.

Juryen:

Et tungt, mørkt og uskarpt bilde. I alt dette tilfeldige og uperfekte merker vi braket og rystelsene fra granaten som smalt. Mens vi oftest ser krig på TV, viser bildet oss krigen gjennom et hull i veggen. Bildet sier mye om menneskets universelle tilpasningsevne. Hva gjør vi etter at bomben har falt? Jo, vi fortsetter med livet så godt vi kan. I sin stillferdige handling dekker barna over et åpent sår slik at hverdagen kan gå videre, slik at de kan se TV, sove, slippe å ha krigen inn i stua. Vi skulle ønske det var så enkelt. Bildet er symbolsk uten å være det: Dette er virkeligheten, dette er deres virkelighet. Fotografiet berører og ryster oss. Et utrolig godt nyhetsbilde.


Vinner i Nyhetsreportasje: Den svarte torsdagen : Paal Audestad. Frilans, Aftenposten.

Demonstrantene sørget for å ha brennende bildekk mellom seg og opprørspolitet gjennom natten til torsdag 20. februar.

Paal Audestad og Helene Skjeggestad ble sendt fra Aftenposten for å dekke opprøret i Kiev i januar. Bildereportasjen herfra vant kategorien Nyhetsreportasje med serien Den svarte torsdagen .

En demonstrant sitter i dekning for snikskyttere som befinner seg øverst i bakken bak. De fleste som omkom 20. februar ble skutt her.
En demonstrant bæres i sikkerhet. Han viste seg å være drept av snikskyttere.
Demonstranter ble skutt av snikskyttere da de prøvde å flytte barikadene i retning nordøst for Uavhengighetsplassen i Kiev. Her bæres en skutt mann i sikkerhet.
En mann skutt av snikskyttere bæres i sikkerhet gjennom uavhengighetsplassen i Kiev
En demonstrant er skutt og drept av snikskytter.
Midt mellom aske, gassbind, hjelmer og våpen messer en kvinne om fred og forsoning i religionens navn
Neste morgen, demonstranter brenner bildekk for å hindre sikten til snikskytterne.

Juryen:

Et drama fra en av årets største nyhetshendelser. Denne serien skiller seg markant fra de mange innsendte Ukraina-reportasjene. Bildene viser en fotograf som går et skritt tettere. Dette er nyhetsreportasje i sin reneste, mest oppriktige og viktigste form. Intensiteten opprettholdes gjennom hele serien takket være stram redigering.

Vinner i Kategori Sport: Utslått : Martin Slottemo Lyngstad. Frilans Aftenposten.

15 sekunder skiller de fem øverste plassene på kvinnenes 15 kilometer skibytte under OL i Sotsji. Marit Bjørgen spurtslo svenske Charlotte Kalla og tok sitt første OL-gull.

Martin Slottemo Lyngstad dekket OL i Sotsji for Aftenposten og bildet "Utslått" gikk til topps i kategorien Sport.

Juryen:

Slagmarken. Juryen får opplevelsen av et colosseum der dyrene ligger utslått tilbake. Fotografen får full uttelling for ikke å stå der alle de andre fotografene står. Han våger å ta et skritt tilbake, og evner dermed å gi oss en ny opplevelse.

Tredjepris i kategori Klima : Bildeserien Etter Brannen : Paul S. Amundsen. Frilans Aftenposten.

02-10717-Laerdal01-VFHEQ_9pcN.jpg

Om kvelden 18. januar begynte det å brenne i en bolig i Lærdal. Brannen spredte seg raskt, og i løpet av natten ble 60 bygninger skadet, 42 av dem ble totalskadet.

02-10717-Laerdal02-HlVV9v9vQU.jpg
02-10717-Laerdal03-labOxxcRbl.jpg
02-10717-Laerdal04-VynS8kAuWM.jpg
02-10717-Laerdal05-P8N9gE8rm1.jpg

Juryen:

Brannen er slukket, ruinene står som skulpturer av en katastrofe. Et overraskende forsøk på å få historien til å leve lenge etter at brannen er slukket. Serien er en stilistisk øvelse som også kan stå i fare for å fjerne fokuset fra tragedien.

Årets fotojournalist: Espen Rasmussen, VG

Kampen for forandring

Massive demonstrasjoner mot Ukrainas president Viktor Yanukovych gjorde deler av hovedstaden Kievs sentrum til en slagmark. En demonstrant er i kledd motorsykkelhjelm for beskyttelse, når han kaster dekk på flammene som skiller demonstrantene og politiet. Demonstrantene bygget store barrikader og okkuperte Maidan-plassen – hjertet i byen. Demonstrasjonene startet som en protest mot presidentens avgjørelse om å droppe en handelsavtale med EU, til fordel for sterkere bånd til Russland. Etterhvert ble opptøyene voldelige. Flere ble skutt og drept, og snart var hele Øst-Ukraina involvert i en krig som fortsatt pågår.

Den siste bygdeoriginal

"Skogens konge": Dagfinn Kolberg (53) bor i Vestfossen og har valgt å leve utenfor A4-livet. Dagfinn bader i sitt utendørs badekar. Han lever store deler av året i skogen eller på fjellet, hvor han fotograferer og filmer mye. Dessuten opptrer han med både egenskrevne låter og Bob Dylan-tekster. Tiidligere var bygdeoriginalene et vanlig syn både i byer og på landsbygda. I dag er mange på institusjon eller medisin. Stadig mer av det som før ble betraktet som friskt, blir i dag betraktet som sykdom.

Mot politivold

Demonstranter har samlet seg i sentrum av Chicago, USA, og demonstrerer mot politivolden og korrupsjonen i byen. Chicago er landets drapshovedstad, og rystes i tillegg av både vold og drap utført av politiet.

Demonstrantene i Kiev

15-00619-fotojournalist04-hXkJx7RbiL.jpg

Gjengbyen, Chicago, USA.

15-00619-fotojournalist05-RBrfs0_USN.jpg

Juryen:

Årets fotograf viser en energisk glede over å fotografere. Han dokumenterer de viktigste hendelsene i verden. Samtidig er det tydelig at han tilbringer mye tid sammen med sine objekter. Fotografen går inn i alle historiene med hele seg selv og viser samtidig en oppfinnsomhet og allsidighet som gjør at hver historie skildres på ulikt vis. Han har en iboende utømmelig kilde for fotografering, et enormt overskudd. Han er i den mest positive forstand en besatt fotograf!

15. Årets videojournalist: Martin Slottemo Lyngstad, frilans

Fra ungdommen – et portrett av en generasjon01 . Josepines verden – Josephine Albrektsen (19). Mobbing er synlig, men også usynlig. Hva fører den til? Følelsen av å ikke være verdt noe gjorde Josephine deprimert. Det utviklet seg til en spiseforstyrrelse som nesten kostet henne livet. Josephine har få venner i Vesterålen. Hun sitter ofte på det rosa jenterommet og skriver brev til ven­ninnene hun har møtt på nett, som deler lidenskapen for alt som er søtt og rosa. Josephine fant noe godt i en verden hun syntes var grusom. Nå tar hun vare på det. Josephine er redd for å bli voksen.

Se video:

Dagligliv i Norge

1. pris – Helge Skodvin, Moment/Institute

Fem minuter igjen til veiåpning. Alt er klart? Fylkesordfører er kommet. Den alkoholfrie sjampisen er klar. Saks? Ja, det har vi. Hvem har glassene? Okey. Kjør på! Veiåpning på Flesland i Bergen.

Juryen:

Et morsomt og absurd bilde av en situasjon vi alle drar kjensel på. I betrakterens hode skapes en fortelling om hva som vil skje: En liten bygd, korpset som skal spille, ordføreren som kommer for å klippe snoren og åpne den nye veien. Bildet er en komisk kommentar til den norske kulturen, til dette teaterstykket vi hver gang setter opp ved en slik markering. Bildet er enkelt og elegant. Et lite stykke Norge sett på en ny måte.

Sportsreportasje, Sjakkboksing

1. pris – Andrea Gjestvang, frilans/VG

Høye på adrenalin gyver de løs på hverandre i bokseringen. Sekunder etterpå skal hjernecellene til pers. I Columbiahalle i Berlin er det verdensmesterskap i hybridsporten sjakkboksing.
Kampen består av opptil 11 runder som veksler mellom sjakk og boksing. Regjerende verdensmester, Sven Roch bokser på hjemmebane mot spanjolen Jonathan Rodrigues Vega.
Utøverne kan vinne på knockout, sjakkmatt eller ved at motstanderen taper på tid. Italienske Gianluca Sirci vant med knockout i klassen tungvekter, og blir jublet fram av publikum.
Svetten renner når Marat Shakhmanov fra Russland spiller et parti sjakk mot Gianluca Sirci fra Italia. Det meste krevende med sjakkboksing er de enorme skiftene mellom blodtåke, svette og adrenalin fra bokseringen, og å konsentrere seg om sjakkbrettet når det settes frem.
Giuseppe Grasso fra Italia tapte klassen for lettvektere. Men neste år arrangeres VM i sjakkboksing i Calcutta. Da har han igjen sjansen til å bli «verdens smarteste og tøffeste mann».

Juryen:

En overraskende fortelling om en pussig sportsgren. Med et stilrent og filmatisk lys er serien enkelt og intenst fotografert. Juryen mener serien forløser seg i bilde nummer fire som forener begge sportsgrener.

Portrett. Den siste bygdeoriginal

1. pris – Espen Rasmussen, VG

Tidligere var bygdeoriginalene et vanlig syn både i byer og på landsbygda. I dag er mange på institusjon eller medisin. Stadig mer av det som før ble betraktet som friskt, blir i dag betraktet som sykdom.

"Skogens konge": Dagfinn Kolberg (53) bor i Vestfossen og har valgt å leve utenfor A4-livet. Dagfinn bader i sitt utendørs badekar. Han lever store deler av året i skogen eller på fjellet, hvor han fotograferer og filmer mye. Dessuten opptrer han med både egenskrevne låter og Bob Dylan-tekster.
"Kattemannen": Finn Eriksen (53) elsker hester og besøker en lokal bonde i Skotselv, Øvre Eiker, for å hjelpe til.
"Juger'n": Leif A. Rolfstad (51) i Hokksund, Øvre Eiker, selger brukte biler, bildeler og metall. Han har i mange år ligget i konflikt med kommunen som ønsker å fjerne det meste av skrapet på den store tomten hans. – Jeg lar meg ikke styre av byråkrater, sier han.
"Art Ranger": Ingar Aasen, er en etablert kunstner som har valgt å leve sitt liv på sidenav resten av samfunnet rundt seg. Han har bygget en camp med gamle russiske militærkjøretøyer. Her bor han og lager installasjoner og kunst.
"Kattemannen": Finn Eriksen (53) bor i den lille bygda Skotselv. – Jeg ble sendt på barnehjem og hadde et røft liv frem til jeg ble ordentlig voksen. Nå ser jeg bare fremover, sier han.
"Sir Alv": Alv Berhoft Storø (57), sover på en europalle i et skur han får lov å låne av en bonde i Bærum. Mesteparten av sommeren sover han i skuret på dagtid, mens han på natten triller rundt med sykkelen sin, plukker flasker og tar opp søppel som folk har slengt fra seg.
Ei forfallen hytte i skogen utenfor Hokksund i Øvre Eiker. Her bor en sky mann som ikke liker oppmerksomhet. Han er sterkt religiøs, og forsøker å overleve på hytta både sommer og vinter.
"Sir Alv": Alv Berhoft Storø (57), triller sykkelen sin på en grusvei i Bærum med tomflaskene på styret.

Juryen:

Vi har sett bygdeoriginaler før, men aldri på denne måten. Dette er en empatisk fortelling om en gruppe mennesker. Serien henger godt sammen med et gjennomført bildespråk som er både markant, personlig, og som skaper en stemning. Det er en bestemt ro i enkeltbildene. Fotografen leker med og utfordrer portrettsjangeren. Det er noe forfriskende over det. Dette er portretter av mennesker, men også av en mentalitet og av lokalsamfunn.

Åpen klasse. I skyggen av Russland

1. pris – Katinka Hustad, student/Politiken

Narva, Estland, Mikhail Petrov, leder av kosakkmiljøet i Narva og tidligere etterforsker i den russiske militsen, demonstrerer sin treffsikkerhet på trær i hagen, mens barnebarnet Uljana (3) vimser rundt i hagen. Mikhail tror ikke på kjærestebånd mellom de ulike etniske gruppene i Estland, men har ingen ønsker om en gjenforening med Russland.

Juryen:

Litt humor, litt alvor. En absurd hverdagssituasjon som både får oss til å trekke på

smilebåndet og samtidig dvele ved utviklingen i Europa.

8. Klima og miljø. HalvtHus

1. pris – Marita Aarekol, Bergens Tidende

Huset forsvant i elvenElven Opo i Odda tok halve huset. Deler av stuegulvet forsvant.

Jyryen:

Jim Morrison, afrikanske masker og elven som fosser gjennom huset. Det er et bilde som på en umiddelbar måte kombinerer en dyp tragedie med noe absurd. Historien om flommen har vi sett og hørt mange ganger før, men dette bildet evner å vise oss den på nytt, fra en annen vinkel. En tragisk historie fortalt med underfundighet, komikk og respekt.

Dokumentar utland

1. pris – Tomm W. Christiansen, frilans. The Bloodlands.

Hvordan kan fremtiden være lys når fortiden er så mørk. Blodlandet strekker seg fra Østersjøen i nord til Svartehavet i sør. Dette området har vært åsted for det som betegnes som den moderne historiens grusomste handlinger. Over 14 millioner mennesker ble drept her mellom 1930 og 1950. Stalin og Hitlers herjinger etterlot seg et område så avfolket at det gjenspeilet seg i befolkningsstatistikker helt fram til 1990 tallet. Historien om grusomhetene har vært utsatt for forvrengning og forfalskning. Fortiden er et kollektivt traume, nåtiden en hengemyr og fremtiden er fryktet. En kald vind blåser inn fra Øst. Et mørke hviler over blodlandet. I hjertet av dette mørke ligger Ukraina og den lille byen Berdychiv. Over halvparten av byens innbyggere døde under Holodomor, den store sulten, som Stalin påførte dem tidlig på 30 tallet. Under krigen ble 80 prosent av den jødiske befolkningen her massakrert. I dag er det ingen som snakker om det som skjedde. Ingen vil huske. Alle vil glemme.

En mann går forbi de gamle lagerhallene som ligger ved toglinja i Berdychiv i Ukraina. En gang var de fylt av jøder som ventet på deportasjon til en av tyskernes fryktede konsentrasjonsleire. I dag rommer de krigsmateriell som snart skal sendes til Øst-Ukraina.
Leonida (88) lever av å stelle de gamle jødiske gravene i Berdychiv. Ryggen hennes er krokbøyd, som om minnene hun bærer på tynger henne ned. Hun forteller om Holodomor, den store sulten, som tok livet av innbyggerne her. Om soldater fra den tyske hær som massakrerte jødene i byen og gravde dem ned bak huset hennes. Hun var bare en liten jente den gangen. Men hun kan fortsatt huske sulten som rev i henne. Hun gråter når hun forteller om Vlad, hennes fire år gamle fetter som de måtte spise for å overleve. – Om natten tok min mor meg ned til massegravene slik at vi kunne dekke til armer og ben som stakk opp av jorda. Lyden av skuddene og skrikene hører hun fortsatt, og når hun lukker øynene ser hun de tomme ansiktene som marsjerer forbi huset hennes ned til skogholtet hvor de skal dø.
Leonida (88).
Dette er den beste dagen i mitt liv! Nygifte Yulias øyne gnistrer av lykke når hun forteller at Dmytro skal ta henne med til Sverige hvor han håper å kunne livnære seg som fotballspiller.
09-00682-TheBloodlands05-16qp0IrPE8.jpg
09-00682-TheBloodlands06-iRNM0iDIDe.jpg
Muskler skaper frykt, og frykt gir levebrød her i Ukraina. Dessuten må vi forberede oss på krig, sier de to guttene.
Den lille byen Berdychiv ligger i hjertet av Blodlandet, åsted for det som betegnes som den moderne historiens mest grusomme handlinger.
Yulia gjør seg klar til å stå brud og gifte seg med sin barndomskjæreste Dmytro. Øyne hennes gnistrer av lykke når hun forteller at Dmytro skal ta henne med til Sverige.
Siste skoledag.
Et tog med soldater og krigsmatriell fra Berdychiv er på vei til kampene i Øst-Ukraina.
Isac Weissman overlevde krigen ved å flykte til Russland. Da han returnerte til Berdychiv i Ukraina var hele hans famile og alle han kjente døde. Nå skal han selv dø, sier han. Han orker ikke gå ut lenger. Dagene tilbringes inne i leiligheten hvor hans eneste selskap er tekstene i Toraen.
Petro har nettopp sluppet ut fra fengsel. Nå nyter han friheten i parken i Berdychiv. Han og vennene spiser grillet svinefett som de skyller ned med vodka.

Juryen:

En stemningsfull serie med en dyster undertone. Fotografen diskuterer Europas fremtid. Han prøver å gå tilbake 50 år for å lære noe av historien og finne sammenhenger. Det hele peker rett inn i konflikten som Europa står i dag. Fotografen trekker likevel ikke alt ned i et svart mørke – han viser oss en gnist av håp som gjør historien enda sterkere. Serien er en sterk og troverdig fortelling og henger svært godt sammen i et konsekvent billedspråk.

Dokumentar Norge, Flyttesjau

1. pris – Helge Skodvin, Moment/Institute

I november 2013 stengte De naturhistoriske samlinger i Bergen dørene for publikum etter å ha vært åpent siden 1866. Samlingen og bygningen trenger omfattende vedlikehold og oppussing. Gjennom hele 2014 ble samlingen flyttet ut fra museet til annen egnet oppbevaring. For mange av dyrene er dette første gang de blir flyttet på, på rundt 150 år. Samlingen vil være stengt i minimum fem år.

Wallaby (Macropus rufogriseus).
Isbjørn (Ursus maritimus)
Revehai (Alopias vulpinus)
Grå kenguru (Macropodidae)
Indiamuntjak  (Muntiacus muntjak)
Stumpneshorn (Ceratotherium simum)
Løve (Panthera leo)
Sjiraff (Giraffa camelopardalis)
Krabbemakak (macaca fascicularis)
Savannesebra  (Equus burchellii)
Elg (Alces alces)
Antilope (Gazella cuvieri)
Sjimpanse (Pan troglodytes)
Hjort (Artiodactyl cervidae)

Juryen:

En tragikomisk og likefullt empatisk dokumentar hvor fotografen viser en helt unik måte å se på. Det er som om dyrene har kommet mer til liv i bildene enn de noen gang har gjort i museets utstilling. Fotografen vekker dem fra de døde og gir dem personlighet. Bildene har en enkelhet som skaper stilistisk renhet i flyttekaoset. Serien er unik, aldri har vi sett noe lignende. Fullkomment!

Nyhetsvideo. Syrias barn

1. pris – Pål S. Schaathun, Tv2

Møte med to barn som måtte flykte fra Syria til Zaatari, Jordans største flyktningleir. 2. pris – Håvard Bjelland, Bergens Tidende. Familien Yusuf ble hentet av politiet i Lillesand 11. november. Shaimaa (10) hadde bodd syv år i Norge. Brødrene Suleiman (5) og Haron (2) er født i Kristiansand. Politiet går inn i huset klokken fem om morgenen, men der er det ingen. De har vært på overnatting hos venner. Politiet bestemmer å hente Shaimaa på Borkedalen skole. Lærer Thomas Johnsen på må hente henne i klasserommet. Hun får ikke sagt farvel til venninnene sine. Mamma Afran kommer til skolen, og etter at lillebrødrene også er hentet, tar politiet dem hjem for å pakke sakene før avreise til Trandum. Politiet finner ikke faren. Det blir raskt bestemt at familien skal splittes, og at de skal tvangsreturneres til Jemen. Foreldrene har tidligere løyet om identiteten. UNE har vurdert at Shaimaa har sterk tilknytning til Norge, men innvandringsregulerende hensyn ble veiet tyngst.

Se video:

Dokumentar/serie. Fra ungdommen

1. pris – Paragon Features

Et portrett av en generasjon. Fra ungdommen er et multimedialt portrett av en hel generasjon av unge mennesker fra hele Norge i årene etter 22. juli 2011. Prosjektet leter etter deres særegenhet gjennom å dokumentere deres hverdag, verdier og idealer. Det setter dem også i en større kontekst gjennom tidløs tematikk som opprør, sykdom, kjærlighet, rus og drømmer. Fra ungdommen er et innblikk i et mangfold du ikke finner uten å lete, og som former fremtiden, akkurat nå, dag for dag. Så hvem er de, egentlig? De er barnevernsbarn og fotballproffer, asylsøkere, alenemødre, musikere og kriminelle. De er populære, ensomme, engstelige og drømmende. Sammen er de den neste generasjonen voksne.

Her kan du se portrettet "Fra ungdommen" .