Seksjonssjef Stine Wohl Sem i Forbrukerrådet er forundret over prisstigningen, og sier til Dagsavisen at skjerpet konkurranse burde bidratt til lavere priser.

Den tyske Lidl-kjeden etablerte seg i Norge i slutten av august i fjor. En måned i forveien bekreftet Norgesgruppen at den ville konkurrere med Lidl på pris. Senere lovet også andre kjeder priskutt.

Men resten av 2004 passerte, og tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at matvareprisene steg med 1,8 prosent i løpet av året. Prisene på grønnsaker har gått ned med 1,3 prosent, mens for alle andre typer matvarer har prisen gått opp,

— Hvis vi skal få lavere priser i Norge, må vi begynne å importere mer matvarer, redusere tollmurene som beskytter norsk landbruk, eller få en ytterligere effektivisering av det norske landbruket, sier forsker Randi Lavik ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg i Konkurransetilsynet mener økte matpriser bekrefter behovet for å finne ut hva det er som gjør den norske maten så dyr. Tall fra Eurostat viser at prisene på mat i Norge ligger 56 prosent over gjennomsnittet i EU, og 26 prosent over snittet i Sverige.

<b>Ny aktør. </b> Lidl etablerte seg i Norge i fjor høst.
TOR JARILD