For ti år siden, 4. oktober 2004, brøt teamet bak romskipet «SpaceShipOne» en barrière. For første gang fløy et privat romskip i rommet, det vil si over en definert grense på 100 kilometer over bakken. Teamet, med romfartsingeniøren Burt Rutan i spissen, kunne heve en sjekk på 10 millioner dollar som var satt opp i premie i konkurransen Ansari X Prize.

En vektløs snarvisitt

Det var stor ståhei da «SpaceShipOne» brøt barrièren. Nå er det ikke lenge før hvermannsen kan legge ut på en aldri så liten romferie, lød det både fra «SpaceShipOne»-teamet og en rekke andre privater aktører som ville åpne en ny og himmelstormende business. Men slik er det altså ikke blitt.

Realiteten var denne: «SpaceShipOne» dukket så vidt inn i det som omtales som rommet før det vendte snuten hjem igjen. NASA hadde gjort det samme allerede i 1961, da astronauten Alan Shepard ble skutt opp i en såkalt ballistisk bane med Mercury-kapselen. Ballistisk bane betyr at romfartøyet blir skutt opp i en bue som fører fartøyet ut i rommet, men ned igjen uten å gå inn i kretsløp. Sovjetunionen hadde hoppet over hele den ballistiske testen og sendte Jurij Gagarin som verdens første romfarer i fullt kretsløp med en gang.

Se videodokumentar: Kappløpet til rommet, SpaceShipOne

Nytt fartøy og nye problemer

Med milliardær Charles Branson i spissen ble planene om romskipet «SpaceShipTwo» lansert. Dette romskipet, med plass til seks passasjerer, skulle kunne frakte de første turistene opp i rommet i 2007. Fem slike fartøyer skulle sørge for en jevn og inntektsbringende romtrafikk.

Men å bygge romskip er ingen enkel sak. En mockup, modell, av passasjerkabinen ble vist frem i 2006. I 2007 ble tre personer drept i en eksplosjon da de testet ut drivstoffsystemet til «SpaceShipTwo». I 2009 ble det første «SpaceShipTwo»-fartøyet vist frem offentlig. Men flere problemer rammet programmet. Blant annet mistet flyverne midlertidig kontroll over fartøyet i en glidetest i 2011. I mai i år besluttet selskapet å bytte drivstiofftype etter flere problemer.

Status i dag er at fartøyet har gjennomført mange vellykkede glide— og motortester, men full test opp mot grensen til eller inn i rommet er ikke gjennomført.

Se video: Slik blir ferden med «SpaceShipTwo»

«SpaceShipTwo» skal fly seks betalende passasjerer i rommet. Billetprisen er 1,6 millioner kroner.
VIRGIN GALACTIC

Har solgt over 700 billetter

Det er milelangt frem til den dagen romturisme blir for hvermannsen. Riktig nok har over 700 personer bestilt billett med «SpaceShipTwo», men prisen er stiv. En billett koster i dag 250.000 dollar, eller ca. 1,6 millioner kroner. Da er det ikke noen bombe at det blant de 700 i køen finnes mange rike og kjente, med Richard Branson selv i spissen. Han vil være med på den første turen. Men når får han sin romreise?

– Det har vært en fantastisk tur, sier han i dag. Men da mener han ikke tur i rommet. Han mener etableringen av et romselskap, Virgin Galactic, oppbyggingen av romsenteret Spaceport America og ikke minst utviklingen av romfartøyet «SpaceShipTwo» og bærefartøyet «White Knight».

Heller ikke selskapet bak fartøyet «Lynx» har lykkes å få det opp i rommet ennå.
XCOR AEROSPACE/REUTERS/NTB SCANPIX

Også konkurrenten står på bakken

En av Virgin Galactics konkurrenter er selskapet XCOR Lynx i California, Siden 2003 har de vært i gang med å utvikle romfartøy som skal kunne bringe én pilot og én passasjer opp i rommet. Billettprisen ligger i dag på ca. 100.000 dollar. Men heller ikke fartøyet Lynx har så langt vært i nærheten av grensen til rommet.

To andre private selskaper som vil bygge bemannede romfartøyer, Space X og Boeing, fikk nylig kontrakt med NASA om å bringe astronauter til og fra romstasjonen fra og med 2017.

Det er til nå bare den russiske romorganisasjonen som har fløyet betalende passasjerer til rommet. Den aller første romturisten var den amerikanske multimillionæren Dennis Tito, som ble skutt opp med en Sojus TM-32 i april 2001 for den nette sum av 20 millioner dollar. Selv likte han dårlig å bli kalt turist, han ville omtales som «uavhengig forsker».

Men kanskje blir 2015 lykkeåret for de første som liker både å kalle seg romturister og som har lommebok stor nok. For, som Sir Richard Branson nok en gang sier: – Det er like før!

Les også:

Hvem husker Al Shepard?

Han var verdens første romturist

Tale vant tur ut i rommet