Faye – Chloes stramme "dameveske" har også vårens it-detaljer; gull, semsket og karamellfarge. Ca. kr 12.000
chloe

De knalldyre spydspissene fra verdens største motehus har sjelden budt på et mer variert utvalg av nyheter enn denne 70-tallsinspirerte våren. Bøttevesken, den med avrundet bunn man knytter i toppen, er nykommeren som best definerer våren 2015 – parallelt med gjensynet av den stramme «damevesken».For eksempel Chloes Faye-veske i karamellfarget, semsket skinn, som er det nærmeste man kommer en sesonghit. Faye-modellen er allerede utsolgt i to omganger hos Eger, selv om prisen kan få en vanlig lønnsmottager til å steile.

— Mange bestemmer seg likevel for å spare opp og investere i en designerveske de har forelsket seg i, Da er det lurt å satse på noe som ikke er erketypisk for sesongen, men som kan vare på sikt, råder moteredaktør i ELLE-magasinet, Petra Middelthon.

Om man likevel vil smykke seg med det aller mest trendtypiske, er rimelige designkopier fra de store kjedebutikkene rett rundt hjørnet. Kort produksjonstid og øyeblikkelig tilgang til visningene på nettet gjør det mulig.

Fem topptrender

5 topptrender skiller seg ut.

Semsket skinn og frynsepynt gjør Emmanuelle-bøttevesken fra YSL superaktuell. Kr 15.199,- hos Eger.
Ørn E. Borgen

1. "Damevesken" i stivt skinn og mellomstor utgave. Fortrinnsvis med gulldetaljer. 2. Den hyperaktuelle bøttevesken kommer i alt fra sirkelrunde, små utgaver til større skuldervesker med avrundet, firkantet bunn, og den må altså fremfor alt knyttes i toppen.

3. Den romslige shoppingbagen, nesten på størrelse med en bærepose fra Rimi, holder skansen, gjerne med et sært trykk. Denne vesketypen er også et av de rimeligste (!) alternativene toppdesignerne har å by på.

4. Minivesken, med lang rem som går over brystet, kommer i mengder. Den kan godt være pyntet og smykkefin.

Den store shopping- eller tote-bagen holder skansen, nå med sære detaljer på fronten. Givenchys Antigona: kr 7.299.
Ørn E. Borgen

5. Clutchen, vesken uten rem man griper med hånden, kommer i maxi utgave og kan være en del av antrekket. Av praktiske hensyn er den ofte utstyrt med en gull-lenke til skulderbruk.

Betyr dette allsidige utvalget at tiden nå definitivt er over for den eneste ene vesken som duger for sesongen?

Vi har spurt tre drevne fashionistas og en veskedesigner som burde vite.

PETRA MIDDELTHON, Motered. ELLE

Den store clutchen er veldig vår -15. Claudia Ravnbø foretrekker 18x32 cm med en lenke til dagbruk.
Anders Partouche

Galskapen rundt den eneste ene vesken alle må ha har definitivt lagt seg, folk blir jo lei av at alle skal ha det samme. Vesker uten merke, gjerne fra små, ukjente designere, er tingen nå. Men det hotteste er å gå uten veske!

De fleste trenger likevel noe å bære tingene sine i – dessuten kan vesken vise mer av din personlighet. Men la den heller bryte med enn å matche antrekket – det siste kan fort bli kjedelig.

Den enerådende veskens tid er over: Det er altfor mange it-jenter med forskjellig smak der ute

Personlig er jeg fortsatt mest glad i Celine-vesken min fra i forfjor. Den har denne miksen av moderne og retro over seg som jeg liker.

Miniatyrvesker med lang tversoverrem er tingen. Denne Camerabagen fra YSL går for 8.699,- hos Eger.
Ørn E. Borgen

Karamellfargen og blandingen av semsket og skinn gjør den også helt riktig i 70-tallsbølgen som er over oss denne høsten. Dessuten får jeg plass til alt jeg trenger i løpet av dagen.

Visse vesker har fått klassisk status og vil alltid være aktuelle. Balenciaga, Hermes, Chanel, Prada, Vuitton og Mulberry, for eksempel. Når noen vesker utmerker seg som den ene alle vil ha, er det jo fordi to-tre it-jenter faller for samme veske og publiserer bilder av den. Derfor er den enerådende veskens tid over: Det er altfor mange it-jenter med forskjellig smak der ute, og designerne slåss om å kle dem opp!

ANJA STANG, Redaktør, P.S. magasin

Vårvesken? Den er vanskelig. Det er sjeldent mye fint å velge mellom denne sesongen, fra Prada til Saint Laurent og Louis Vuitton, men må jeg velge bare én, blir det en klassisk, pudderrosaAlma.

Anja Stang liker nyutgaven av Louis Vuittons klassiske Alma-veske.
Ørn E. Borgen

Læret er grovt og tåler en støyt, og den er ikke for stor, slik at man ikke blir fristet til å kaste alt man eier oppi. Den minner litt om en klassisk doktorveske – og du får fint plass til et lite nettbrett.Pasteller er ekstra fint nå om våren, men også i vinterhalvåret. Vesken er feminin uten å være for girly, og den rosa fargen kan du bygge hele antrekket rundt.

Alma-klassikeren fra 1930 fikk en ny appell etter at Nicolas Ghesquière overtok som designer etter Marc Jacobs. Hans første kolleksjon kom ut høsten 2014, og det syns. Samtidig er Louis Vuitton et tidløst veskemerke man kan investere i uten å bli lei.

Alt som lukter av "it-bag", styrer jeg langt unna. Jeg er ikke så glad i at alle skal ha det samme. Det aller viktigste er å sørge for at det er du som bærer vesken – ikke den som bærer deg.

Claudia Ravnbø går for egen design med stoff- og krokodilleskinnsdetaljer.
Anders Partouche

CLAUDIA RAVNBØ Interiør— og veskedesignerDet er accessoirene som gjør et antrekk personlig. Jeg bruker alltid vesken som hovedaccessoir, den er en utrolig personlig ting.

Mine vesker er laget av unike, antikke stoffer, derfor blir de aldri helt like, men jeg ser jo hvordan de kommersielle veskene også får en mer og mer personlig look. Det handler ikke lenger om den ene vesken alle skal ha – individualitet er den ultimate looken.

Jeg foretrekker mine egne vesker, jeg begynte jo å lage dem fordi jeg var lei av designerveskene alle skulle ha

Jeg liker særlig Valentinos selskapsvesker for denne sesongen, de ser ut som smykker med sine perler og nagler. Nok et eksempel på at folk nå er på jakt etter det unike. Derfor foretrekker jeg naturlig nok mine egne vesker, jeg begynte jo å lage dem fordi jeg var lei av designerveskene alle skulle ha.

Favoritten blant mine vesker, er en stor clutch med mørkeblå krokodilleskinnsdetaljer. Fordi den er unik, selvfølgelig, men også fordi den er eksklusiv og rocka på en gang. Den er så søt at jeg har lyst til å sove med den!

Jeg ser at veskene for våren blir mindre og strammere. Etter litt prøving og feiling er jeg kommet frem til en standardstørrelse for mine vesker på 18x32 cm. Da kan den fungere som en skulderveske på dagen og en clutch om kvelden.

RANDI H. SVENDSEN, Motered. COSTUME

Randi Helene Svendsen nyter Chloes karamellfargede vårvesker.
Ørn E. Borgen

Jeg har lagt min elsk på Faye-vesken fra Chloe. Den kommer i flere farger, men den lysebrune i semsket skinn går hånd i hånd med 70-tallstrenden og blir dermed min absolutte favoritt.Dessuten er den både stram og feminin på en gang, ikke for prangende, og perfekt til lyse klær som man ofte bruker om sommeren. Du kan bruke den til alt! Og det er jo ganske viktig når man investerer mye penger i en kostbar luksusveske.

En veske har mye å si for antrekket, en stram veske er mer businessaktig, mens en løsere er mer bohem. Et par jeans og hvit skjorte kan kles opp og ned med en stor skulderveske på dagen og en liten, eksklusiv clutch til kvelds.

Miniversjonene av kjente klassikere er en stor trend nå, mens Faye-vesken fra Chloe definitivt er en av årets it-bager.

Men heldigvis behøver man ikke å bekymre seg for den eneste riktige it-bagen lenger. Mange motehus tenker smart og samarbeider med toppbloggere, modeller og motepresse som drar frem sine favoritter. Slikt blir det i alle fall mangfold av. Moten er mer og mer forbrukerstyrt. Om enn av eliteforbrukeren.