Det Panama-registrerte lasteskipet «Full City» forliste utenfor Langesund i Telemark natt til 31. juli.

Tidligst lørdag kan Full City være historie i norsk farvann. Etter det blir skipet dokkmaster Dennis Hedarps hodepine. Götaverkets Cityvarvet på den svenske vestkysten blir neste stopp. Der venter trolig dødsdommen. — Skadene på skroget er massive. Maskinrommet og lasterommene to og tre er gjennomhullet, og skipet flyter kun på de tre resterende lasterommene, sier dokkmaster Hadarp.

- Skrapes trolig

I følge Hedarp er det flere alternativer: Full reparasjon i Göteborg, eller en midlertidig reparasjon for slep til verft i Sør-Europa eller Kina. - Men jeg er ganske sikker på at rederiet og forsikringsseskapet kommer til at det er best og billigst å skrote skipet. Skadene er meget omfattende, sier dokkmasteren.

- Blir forsinket

Egentlig går fristen rederiet fikk for å fjerne Full City ut på torsdag, men bergingsselskapet Smith rekker i den.

Hele tirsdag satt de i møter med Kystverket som ikke var fornøyd med de sikkerhetsberegninger som ble lagt frem. Dermed blir havaristen liggende ved den gamle NATO-kaia mellom Brevik og Langesund i ennå noen dager: - Det gjenstår fortsatt noen formaliteter før slepet kan godkjennes. Men i løpet av helgen tror jeg vi skal komme avgårde, sier leder av Full City-operasjonen i Kystverket, Per-Odd Krystad, til Aftenposten.no.

- Sakte fart

Fra Brevik til Göteborg er det 126 sjømil, og det kan maks blåse 20 sekundmeter vind med 1,5 meters bølgehøyde for at sikkerhetsmarginene skal overholdes. Slepet vil etter planen ta i underkant av to døgn med fem knops fart. - I ettertid kan vi si at Full City ikke ble noen katastrofe, men en ulykke uten at noen ble skadet eller omkom. Forurensningen var også av et omfang vi nå håndterer på en grei måte, sier informasjonssjef Vivi Sævik i Interkommunalt Utvalg mot Akutt forurensning (IUA) i Telemark. På det meste var 275 mannskaper opptatt med å rydde opp i oljesølet, nå er tallet 69. - Vi har arbeidsplaner på 44 av de 92 stedene vi har registrert oljesøl. Foreløpig regner vi med å holde på et par måneder til, og så gjennoppta finrensingen etter påske neste år, sier aksjonsleder Ove Stokkeland i IUA.

- Nye metoder

Kystverket er blitt nedrent av firma som ønsker å tilby sin hjelp. De fleste har fått "nei", men tirsdag ble det testet ut en ny metode for fjellrens ved hjelp av tørr-is og høytrykkspyler i kystidyllen Kongshavn i Langesund:

— Skulle vi ha sandblåst svabergene ville vi ha stått igjen med flere tonn spesialavfall. Nå kan alt samles opp i en liten bærepose, sier daglig leder Svein Flusund i Larviksfirmaet som utfører tørrisblåsingen.

- Stort område

SINTEFs analyser viser at oljefunn ved Mandal i begynnelsen av august stammer fra "Full City". Østover strekker forurensningen seg til Nevlunghavn i Vestfold.

Analyser av sjømat etter havariet viser at forurensningen har hatt liten effekt på fisk og krabbe, men at det er påvist påvirkning på skjell.

Svein Flusund renser berget i Kongshavn med tørris under høytrykk.
PER ANNAR HOLM
Tre av de siste ærfuglene flippes fri etter Full Citys forlis. Fra venstre Trine Strømme, veterinær Anne Ramberg og aksjonsleder Pål Bugge. I bakgrunnen ligger "Full City".
PER ANNAR HOLM
Informasjonssjef Vivi Sævik er imponert over innsatsen til alle som tar oppvasken etter Full City-havariet.
PER ANNAR HOLM
Mohammad Jama fra Somalia er en av 65 som nå jobber med strandrens.
PER ANNAR HOLM