Eldre kvinner blir stadig mer innflytelsesrike i motebransjen. En ting er 60+ aktørene i kulissene; som for eksempel redaktørene av amerikanske og italienske Vogue, moteredaktøren i International Herald Tribune og kvinnen bak Prada, et av verdens ledende motehus.

Det virkelig oppsiktsvekkende er at grånende skjønnheter nå trekkes frem i både reklamekampanjer og på catwalken.Gamle heltinner, som Cathrine Deneuve (70), Jessica Lange (64) og Charlotte Rampling (68) retusjeres opp i reklamekampanjer for henholdsvis Louis Vuitton, Marc Jacobs og NARS.

Selv damer over 80(!) stolprer seg nedover catwalken, svimmelhet og smertefulle knær til tross. Den mest berømte av dem, 82 år gamle Carmen Dell’Orefice, har jobbet jevnt som modell siden hun var 13. Men, som hun betror amerikanske Vogue;

82 år gamle Carmen Dell'Orefice har jobbet som modell siden hun var 13 år gammel
Bryan Adams/Madame Magasin
Jeg har hatt flere cover oppdrag de siste tre årene enn i hele min 70 år lange karriere til sammen.

Sliter med balansen

Verdens eldste arbeidende modell, 85 år gamle Daphne Selfe, plukket opp på modellkarrieren etter at hun fylte 70 år. Mens 82 år gamle Jenni Rhodes, som nylig har gjort en kampanje for Zara-kjeden, tenker på å trekke seg tilbake, ettersom hun finner det stadig mer vanskelig å balansere på høye hæler.

Anja Stang, redaktør for det nye, norske livsstilmagasinet PS:, har notert seg eldrebølgen i motebransjen over et par år.

Hun ser fenomenet som en naturlig konsekvens av den ekstremt unge, bloggestyrte moten, der alle søker et individuelt uttrykk – men ender opp med å bli ganske like.

-Det kuleste med de gamle ikonene som trekkes frem i moten nå, er den helt unike stilen de har. Det føles forfriskende, med disse kvinnene som har tryggheten til å være seg selv og som har opparbeidet sin egen stil gjennom mange år. Du må rett og slett være godt voksen for å få det til, sier Stang.

Trygg som faen

Men det finnes ikke så altfor mange damer i 70-80-årene med vakkert ansikt, sylslank kropp og personlig stil. Dermed tilfredsstiller de nye stilikonene også en av de mest verdifulle kriteriene i motebransjen; det aller hotteste må være nesten uoppnåelig og bare de færreste forunt.

For tynne skal de fortsatt være, modellene, om de er 85 eller 15, slik det ble poengtert i en nylig, omfattende reportasje om aldersfenomenet i den engelske avisen The Independent.

Men, en ting er felles for alle modne damer:

Man gir litt mer faen. Du blir tryggere rett og slett, det merker man jo selv også, sier 39 år gamle Stang.

Hun har skrevet om den «grå hårtrenden» i første nummeret av PS:.

69 år gamle Vibeke Løkkeberg, det nærmeste vi kommer en godt voksen it-dame med film— og motebakgrunn her til lands, ble plukket ut til det første portrett-intervjuet i livsstilmagasinet.

Ekstremt personlig

I en tid der stadig flere kan operere seg pene, og alle kan sjekke ut siste mote på nettet, blir personlighet det nye, hotte. Det hjelper lite å være tynn som en spiker og vakker som et eventyr – hvis du ikke har personlighet. Her er det altså alder og erfaring kommer inn som et pluss.

En hel verden har innsett at det altfor billedskjønne ikke er så interessant i seg selv. Nå er alt det vi alle har kjempet i mot – fra rynker til kommunegrått hår - noe man omfavner. Enn så lenge. Det er litt sånn nyheten for nyhetens skyld, sier Stang.

For motebransjen krever stadige nyheter – og ekstreme ytterligheter; De virkelige stjernene i denne eldrebølgen er over 80 år. Middelaldrende kvinner mellom 45 og 65 er fortsatt uinteressante – som modeller, altså.

Har du penger, kan du..

Som kjøpesterke kunder, derimot, kan de være selve redningen for en designermotebransje som er truet av gatemote og masseproduksjon. Den vestlige verden eldes med stormskritt.

Kanskje det er derfor eldre kvinner endelig kan få speile seg i moteblader og reklamekampanjer?

— Det er en interessant teori, men motebransjen kan være veldig arrogant. De selger rynkekremer til 50-åringer med 20-åringer som modeller, for eksempel, påpeker Stang.

Hun mener den massive eldrebølgen i motebildet henger mer sammen med at hele verden er blitt mer «personlig» orientert og mer forbrukerstyrt – pluss altså denne fornyede respekten for personlighet og karakter.

Sensasjonell fashion blog

Særlig det siste er helt avgjørende for Motebloggeren Ari Seth Cohen, han har dyrket eldrebølgen til fingerspissene

Advanced Style, hans «sensasjonelle fashion blog suksess», som The Guardian kaller den, har dokumentert stilige New York-damer mellom 60 og 100 år siden 2008. Den mest berømte av dem er 92 år gamle Iris Apfel, en interiørdesigner med forkjærlighet for enorme briller og ekstreme fargekombinasjoner.

Stil handler først og fremst om attituden til den som bærer klærne. Mange av de kvinnene jeg fotograferer er blitt mer selvsikre med årene, sier den 33 år gamle fotografen til BBC.

Geriatrisk party time

Seth Cohen har nylig laget en dokumentar, Advanced Style, der han forteller historien om bloggen sin og forklarer at han foretrekker eldre kvinner fordi de utstråler personlighet, snarere enn en ungdommelig ide om perfeksjon.

Og den tiden da eldre kvinner skulle kle seg i nøytrale farger og holde en proper stil er borte. De færreste kommer unna med å se ut som Vivienne Westwood eller Iris Apfel, men så lenge man ligger langt unna ungdomsmoten, kan man kle seg i klær som gjør en oppstemt.

Som en av damene i dokumentaren uttrykker det;

— Når du er blitt 94 år, er hver eneste dag et party.