— Dette er gull! Gull fra en medelev. Skriv det ned!

Norsklærer Silje Osen Ostermann (28) nikker med enorme nikk og smiler fornøyd. Klassen har akkurat fått opplest novellen Karen av Alexander Kielland, og nå sitter de i hestesko for å ha "en litterær samtale" om teksten. Her finnes ingen fasitsvar, alle innspill er gode.

— Den ble skrevet i en periode der man var opptatt av å være samfunnskritisk, sier en gutt.

— Epoken kalles for realismen, sier en annen.

— Bra! utbryter læreren og slår ut med hånden.

timeplan-Norge-0mmp_KxLIs.jpg

Når en elev antyder at novellen både har en sirkelkomposisjon og en parallellhandling der hovedpersonen Karen har mye til felles med dyret haren, når entusiasmen nye høyder.— Skriv det ned! Skriv det ned! stråler Ostermann.

Kun sunn mat i kantinen

Splitter nye Hammer ungdomsskole i Lørenskog gjør fordommene om nedslitte norske skoler til skamme. Her tasser elevene rundt på sokkelesten blant frekk arkitektur og designmøbler. Slik holder de det rent inne. Kantinen selger kun grove rundstykker og annen sunn mat.

— Jeg tror noe av det som er typisk for norsk skole er høy trivsel blant elevene, sier lærer Ostermann. - Man legger vekt på å utvikle sosiale ferdigheter og et godt miljø.

- På bekostning av grunnleggende kunnskaper?

— Nei, jeg mener norsk skole også holder et høyt faglig nivå. Men de landene som gjør det best i Pisa, øver mye på standardiserte prøver. Det gjør ikke vi. Vi er mer opptatt av å drøfte og evaluere enn å pugge. Det forbereder elevene bedre på det virkelige liv enn det som måles i Pisa.

I formålsparagrafen til norsk skole står det blant annet at opplæringen skal fremme demokrati og likestilling og vise respekt for den enkeltes overbevisning. I tillegg skal elevene få utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang.

Setter av tid til kjæresten

Heller ikke elevene – og kjæresteparet – Maria Dammen (15) og Vegard Heggelund (15) skulle ønske at norsk skole var annerledes. Da de får se timeplanene til sine jevnaldrende fra Kina og Sveits, reagerer de på hvor lite tid utlendingene har til fritidsaktiviteter og venner. Selv er de svært aktive med skiskyting og langrenn i Lørenskog skiklubb. På timeplanen sin har Vegard i tillegg ført opp tid med kjæresten og Playstation-spilling med gutta.

afp000676749-3IQxbC8bXH.jpg
Dan Petter Neegaard

— I Kina er det veldig mye skole og lite annet. Jeg tror noen avbrekk gjør det lettere å gjøre det bra på skolen. sier Vegard.- Fysisk aktivitet hjelper på konsentrasjonen, fastslår Maria.

De synes heller ikke systemet i Sveits frister, med valg av studieforberedende eller yrkesfaglig skole allerede fra du er 14 år. Da vil de svakeste elevene få mindre drahjelp av de flinkeste, mener de.

— Og så er det for tidlig å gjøre et slikt valg. Det er vanskelig nok i Norge å velge hvilken videregående skole man skal søke, sier Maria.

Ønsker mer disiplin

Mer tro har elevene på tiltak som å gjøre lærerutdanningen om til en mastergrad. Samt strengere disiplin. De mener det bør få alvorligere konsekvenser enn i dag hvis elever gjør noe galt.

— Men vi vil ikke ha det som i Kina. Om våre Pisa-resultater er dårlige, kan det være det samme! Kanskje vi skårer bedre på andre ting, sier Vegard.

afp000676752-D1s8h9old2.jpg
Dan Petter Neegaard