I den glimrende dokumentarfilmen Heart of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse viser Francis Ford Coppola gjennom intervjuer hvorfor innspillingen av Apocalypse Now holdt på å gå helt over styr, men også hvorfor den ferdige filmen ble et mesterverk. Sitater som "filmen min handler ikke om Vietnam — den erVietnam" er utvilsomt pretensiøse. Men de viser også hvor ambisjonsnivået bør ligge om man vil lage verk som blir stående som milepæler i filmhistorien.

Lagvis morsomt.

Ben Stillers komedieTropic Thunder bruker den slags stormannsgalskap som utgangspunkt for vill harselering med mange aspekter av filmbransjen. Metafilmen handler om innspillingen av Tropic Thunder, en storslått Vietnamfilm à la Apocalypse Nowog Platoon. Satiren er preget av overskudd og begynner faktisk før selve filmen, med reklamer og trailere som senere fungerer som referansepunkter for rollefigurene. Humoren har flere lag og dobbelt bunn, ikke minst fordi enhver vits på det selvmotsigende, hyklerske og dumsnille Hollywoods bekostning også slår tilbake på oss, idiotene som igjen og igjen betaler for å se filmene de produserer.

Kul Cruise?

Ben Stillers manus begynte som en idé til en sketsj, og det merkes at denne er blitt tøyd og strukket for å fylle en helaftens film. Det er ikke alle rollefigurene som føles like nødvendige, for å si det sånn. Alle vitsene finnes i den første timen, før de begynner å repeteres. De neste tre kvarterene er derfor slappere i strikken, og bærer også preg av at filmen sannsynligvis har litt lyst til å ikke bare være satire, men også ha sine egne, ordentlige actionsekvenser. Det er som om man kan høre Stiller si at "filmen min gjør ikke bare narr av pompøs action - den erpompøs action". Og det hadde den kanskje ikke trengt, tenker jeg. Men Tropic Thunder klarer en bragd de færreste ville trodd var mulig i 2008: Det kasteløse mennesket Tom Cruise er med. Og han er bra! Morsom! Kul! Tro det den som vil.

© 2008 DreamWorks LLC. All Rights Reserved.