Havarikommisjonen har konkludert med at sjarken «Marina» ikke forliste på grunn av en kollisjon med et russiske lasteskipet.

Årsaken skal ha vært at fiskelasten forskjøv seg i båten, mener Havarikommisjonen. Det skal ha vært omlag 1500 kilo usløyet fisk ombord.

Sjarken Marina, som forliste nordvest av Anda fyr 2. mars, ble solgt av Viksund Båt i 1999 som lystfartøy, skriver NTB. – Fartøyet har hatt flere eiere siden sjarken var ny. At det ble bygget overbygg akter og montert fiskeutstyr er dessverre ikke noe vi kunne få gjort noe med, sier markedsansvarlig Daniel Viksund i Viksund Båt AS på Askøy utenfor Bergen til NTB.Viksund finner havariet meget tragisk, men mener å ha sett mange fartøyer som er blitt bygget om etter at det har forlatt båtbyggeriet på Askøy.Marina hadde om lag 500 kilo fisk på dekket da det forliste. Fisken forskjøv seg under meget dårlig vær. Båten fikk slagside, og sjøen flommet om bord.2. mars forliste sjarken «Marina» utenfor Andøya. Den 68 år gamle fiskeren Kristian Knudsen fra Øksnes i Vesterålen, omkom i forliset.

Mistenkte russisk lasteskip

Politiet og Havarikommisjonen trodde lenge at sjarken hadde kollidert med et russisk lasteskip, og at det var det som var årsaken til at båten sank. Årsaken til disse mistankene var at sjarken og lasteskipet, ifølge radarbilder, befant seg på det samme stedet i det sjarken forsvant.

Nå tilbakeviser altså Havarikommisjonen denne teorien.

Saken fortsetter under annonsen.

— Radarbilder, samtaler med det russiske mannskapet og nærmere undersøkelser av den forliste sjarken gjør at vi kan konkludere med at forliset ikke var forårsaket av et sammenstøt, sier William Bertheussen, avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, til Aftenposten.no

«Marina ble hevet 8. mars med fisk i lasterommet og på dekk. Det faktum at det fortsatt var fisk på dekk tydet på at fartøyet hadde sunket uten å kantre. (...) De påfølgende tekniske undersøkelsene avdekket ingen ytre skader på skrog eller overbygg, bortsett fra at ror og rorstokk var inntrykt i sammenstøtet med havbunnen.», heter det i rapporten fra Havrikommisjonen.

Advarer andre båter

Havarikommisjonen presiserer at dette kun er en foreløpig rapport, og at det vil ta flere måneder før de kan presentere en fullstendig analyse av ulykken.

De velger likevel å presentere sine funn for å informere om viktigheten av å laste fartøy etter forskriftene.

- Vi er veldig sikkre på at årsaken vi nå presenterer er den riktige. Vi velger å gå ut med denne informasjonen nå for å forhindre liknende ulykker i fremtiden, sier havariinspektør John Wilsgaard til Aftenposten.no.

- Viktig å bringe opplysninger videre

Havarikommisjonen har tidligere blitt kritisert av politiet for å ha gått ut med informasjon i denne saken for tidlig. Wilsgaard kjenner seg ikke igjen i denne kritikken.

— Vi har kun fortalt om vårt arbeid. For oss er det en viktig oppgave å bringe opplysninger vi tilegner oss videre til offentligheten, sier han.

Politiet er informert om den foreløpige rapporten Havarikommisjonen nå går ut med.