NSBs pendlere fikk i går tilsendt en e-post hvor togselskapet vil forklare hvorfor så mange opplever problemer etter ruteendringene som ble innført 9. desember i fjor.

I e-posten forklares det at togkapasiteten totalt sett er økt. Videre heter det:

«Hovedårsaken til at mange av dere likevel opplever overfylte tog i rushtid, er forsinkelser i leveranse av nye tog.»

Her er den nye forklaringen

I dag sendte selskapet ut ny informasjon. Det aller meste innholdet er identisk med gårsdagens utsendelse, bortsett fra at hovedårsaken til problemene er endret.

Nå heter det:

Saken fortsetter under annonsen.

«Hovedårsaken til at mange av dere likevel opplever overfylte tog i rushtid, er at vi kjører flere togavganger, men mange avganger har mindre kapasitet enn tidligere.»

Så hva er riktig?

— Det var merkelig, sier direktør for persontog i NSB, Tom Ingulstad.

- Er det forsinkelser i leveransene som er årsaken til dette?

— Nei, det er feil. Det er ikke forsinkelser i leveransene av de nye togene. Men det som er korrekt er at leveransen av de nye togene ikke er fullført. Men det var heller ikke planen. Vi leverer nå i henhold til planen, og den planen inneholder for lite kapasitet for enkelte avganger. Det er det vi nå korrigerer, sier Ingulstad.

— Har aldri kjørt flere tog

- Er det da den andre forklaringen som er den rette?

— Det er nærmere sannheten her. Vi har aldri kjørt flere avganger enn nå, og har aldri kjørt flere tog. Ettersom vi ikke har alle togsettene vi trenger, så kjører vi nå enkelt togsett to ganger i timen på steder hvor vi før kjørte dobbelt togsett en gang i timen, forklarer Ingulstad.

Det er 300 sitteplasser på et enkelt togsett.

Nye togsett 30. mars

Selv om Ingulstad altså avviser at det er forsinkelser i leveringen av togsettene, så forteller han at situasjonen vil bedre seg når nye togsett blir levert.

— Den enste løsningen er å forsterke begge avgangene i timen med dobbelt togsett. Det vil skje etter hvert som de nye togene kommer. Nå leveres ett nytt togsett hver tredje uke i to år fremover. Akkurat nå er det en liten stopp i disse leveringene, for vi forserte litt rett før ruteendring. Derfor ble det en liten luke i leveringen. Fem nye togsett kommer i kommersiell trafikk ca. 30. mars. Det er de første leveringene vi venter nå. I tillegg tar vi togsett på linjer hvor det ikke har vært så stor trafikk, og flytter dem over til linjene hvor det er overfylte tog.

Aner ikke hva som skjedde

Åge-Christoffer Lundeby er kommunikasjonssjef for persontog i NSB.

- Lundeby, hva skjedde da det først ble sendt ut én forklaring, og så en ny?

— Jeg vet ikke hvor den første opplysningen kom fra, hvorfor dette i det hele tatt ble skrevet.

- Den første forklaringen sendes ut én dag, den nye dagen etter?

— Det ligger en sperre i systemet, som gjør at vi ikke kan sende ett og samme nyhetsbrev til de samme kundene, samme dag. Vi ville heller ikke plage flere tusen kunder om natten, og ventet derfor noen ekstra timer med å sende ut den nye.

Noen kan ha misforstått

- Men kan en opplysning om forsinkelse i leveranse av nye tog være tatt ut av luften?

— Vi har ikke kommet til bunns i dette. Opplysningen kan ha kommet fra en leverandør, det kan også være en medarbeider hos oss som har misforstått, sier Lundeby.

— Vi har vært mest opptatt av å få ut korrekt informasjon, sier han.

Direktør for NSB persontog, Tom Ingulstad
Øystein Grue, Jernbanemagasinet.