NSB får nå tilbakebetalt det meste av pengene, men kundene får ikke noe fordi gebyret de betalte ikke er over grensen som staten har satt.

Er du så uheldig å møte myndige kontrollører uten å ha en gyldig billett med deg, så får du et valg: Du kan betale der og da, det koster 750 kroner. Eller du kan ta med deg en faktura og betale senere. Da er gebyret 900 kroner.

Brøt reglene

Merverdirotet som NSB har blandet seg inn i, gjelder kun det minste gebyret, som kunden altså betaler om bord i toget.

På kvitteringen har det frem til nå stått at gebyret består av et grunnlag på 690 kroner, pluss 60 kroner i merverdiavgift.

Det er rett og slett ikke i henhold til loven, slår Skattedirektoratet fast. For merverdiavgift skal beregnes etter omsetning av varer og tjenester, og et gebyr er ikke noen av delene."Det er Skattedirektoratets oppfatning at NSB ikke leverer en tjeneste til passasjerene som motytelse når det oppkreves et gebyr ved manglende eller ugyldig billett. Gebyret skal derfor ikke være inkludert merverdiavgift", skriver direktoratet.

Saken fortsetter under annonsen.

28-åring klaget

Avgjørelsen er den endelige avslutning av en sak som har gått frem og tilbake mellom flere offentlige instanser i ett år. Det hele startet med at en 28-åring gikk på toget med feil billett. Han hadde for så vidt en gyldig billett, men hadde misforstått soneinndelingen, og hadde derfor betalt for lite.

Det var kontroll, og mannen beklaget og sa han selvfølgelig skulle kjøpe billett til riktig antall soner.— Men det gikk ikke. NSBs kontrollør sa at reglene må gjelde likt for alle, forteller, 28-åringen, som ikke ønsker å stå frem med navn og bilde. Han betalte der og da 750 kroner i gebyr.

Han har studert litt jus og jobber med salg, og har derfor litt innsikt i merverdiavgiftsloven. Det gjorde at han reagerte da han så at en del av beløpet var moms.

— Og da tenkte jeg hvis det er slik at reglene skal gjelde likt for alle, så skal ikke NSB kunne kreve moms på gebyrer heller, sier han.

Ikke betalt for mye

Med en kort e-post til Samferdselsdepartementet (SD) – der han etterlyste det juridiske grunnlaget for moms på gebyr – startet en byråkratisk runddans som i flere omganger har involvert både SD og Finansdepartementet, i tillegg til Skattedirektoratet.

Passasjerene har likevel ikke betalt mer enn de skulle.

Gebyrets størrelse på 750 kroner er fastsatt av Samferdselsdepartementet, og passasjerene har ikke betalt mer enn det. For NSBs del er ikke situasjonen like grei. Gebyrer går nemlig rett i selskapets kasse, men det gjør ikke moms. Den betales til skatteetaten. Fra 2008 og frem til endringen nå legges om, har NSB sendt videre 735 000 kroner som det egentlig skulle beholdt selv.

At feilen nå ble oppdaget – på grunn av 28-åringen – medfører at NSB får tilbakebetalt 635 000 av disse, mens kravet er foreldet for 100 000 gebyrmomskroner som ble betalt i 2008 og 2009.

— Burde ikke da kundene også få tilbake sin del?

— Nei, poenget er at kundene ikke har betalt noe mer enn de skulle. De har betalt det riktige beløpet, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding i NSB.

afp000470964-xOpnzmWctJ.jpg
Aas, Erlend/NTB scanpix