Foreløpig er Norges Naturvernforbund og Natur og Ungdom optimistisk i forhold til de fremtidige CO2-utslipp til luft, men legger til at man jo ikke kjenner til hvordan de to selskapenes rutemønster vil bli etter en samordning.SAS og Braathens fikk tirsdag fikk ja fra Konkurransetilsynet til å slå seg sammen. Selskapene har selv uttalt at for å få bukt med overkapasiteten, må de kvitte seg med minst seks fly. Men det kan bli flere, for etter 11. september har situasjonen i luftfartsmarkedet endret seg dramatisk både nasjonalt og internasjonalt, og behovet for å kvitte seg med fly er betydelig større i dag enn i mai.

Overkapasiteten

— I den konkurransesituasjon som har vært med SAS, Braathens og i en stakket stund også Color Air, har det vært en vanvittig overkapasitet, sier leder i Norges Naturvernforbund, Erik Solheim, til NTB.- Denne kapasiteten tror jeg både det fusjonerte SAS-Braathens og de øvrige aktørene i lufttrafikken vil gripe fatt i, ikke minst nå etter 11. september hvor behovet for flyreiser generelt er mindre, sier Solheim. Han har merket seg oppslaget i onsdagens Dagens Næringsliv om at Braathens kanskje må sette en tredjedel av flyflåten på bakken.- Min appell til flyselskapene vil være: Ta tak i overkapasiteten, dette reduserer utslippene av miljøgasser, og dette vil dere tjene penger på, sier Erik Solheim i Norges Naturvernforbund til NTB.

Høyere billettpriser

Natur og Ungdom har ikke arbeidet spesielt med denne saken, men leder Elin Boasson sier til NTB at hun håper et samordnet SAS og Braathens vil gi færre flyavganger. Og i motsetning til mange andre håper hun at samordningen mellom de to selskapene skal gi høyere billettpriser.- Færre flyavganger og høyere priser er bedre for miljøet, sier hun.Boasson håper at en slik situasjon blir en utfordring for NSB, som har gode muligheter for å konkurrere med flyene i Sør-Norge. Dette vil gi store miljøutslag. Hun er mer bekymret for Nord-Norge, hvor avstandene er store og hvor alternativene til flytransport ikke er så mange. Her tror hun miljøutbyttet blir begrenset. (NTB-Geir Lillesund)